2022-08-25, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Det är pengar jag fått in från konstförsäjning på gatan, rör sig om kanske 40k i svenska kronor. Ska man låta dem vara nu när kronan är kass, åka till Tyskland och växla dem (går ju inte i Sverige, fick tipset att de inte bryr sig på växlingskontor i Tyskland. ) eller nåt annat?

Använd dem att betala med nästa gång du åker på semester.
Citera
2022-08-25, 10:36
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dörren
Fast TS har ”ynka” 40k, det räcker att sprida ut det över tid och hålla sig under 10k, så är det inga problem.

"hålla sig under 10k, så är det inga problem"

Var har du fått det ifrån?

Har du någon trovärdig källa?
Citera
2022-08-25, 10:36
Medlem
Använd dem att betala med nästa gång du åker på semester. Om du växlar dem så lär det försvinna 5 eller 10% i provision till den som utför växlingen. För jag tror inte det existerar något ställe som växlar pappers pengar utan att ta ut en relativt stor avgift i procent.
Citera
2022-08-25, 10:46
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
Köp Schweizerfranc. Inflationssäker valuta. Eliten måste ju ha något ställe de inte trashar sönder.

Var skall TS göra det, utan att det ställs frågor som TS har svårt att svara på?

Om TS skall göra det som du föreslår i Sverige så skall sedlarna först växlas till SEK och sedan till CHF, det blir en del initiala kostnader som måste tas med i kalkylen.

Vad skall TS göra med CHF i sedlar den dagen han behöver använda pengarna?
Senast redigerad av trottwell 2022-08-25 kl. 11:05.
Citera
2022-08-25, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"hålla sig under 10k, så är det inga problem"

Var har du fått det ifrån?

Har du någon trovärdig källa?

Visst.
Men kom ihåg att olika banker kan ha olika policy.

https://lawline.se/answers/far-forex...axla-kontanter
Citera
2022-08-25, 10:59
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dörren
Visst.
Men kom ihåg att olika banker kan ha olika policy.

https://lawline.se/answers/far-forex...axla-kontanter

"Banker"?

Du kan inte ämnet.

Vilka banker växlar resevaluta till andra än sina egna kunder idag?
Citera
2022-08-25, 11:46
Medlem
Citat:
"Banker"?

Du kan inte ämnet.

Vilka banker växlar resevaluta till andra än sina egna kunder idag?

Är du ens kvar i trådens ämne?
Vi tar det igen, TS har vissa förutsättningar (läs dom).
Du har fått svar på hur det skall gå till, och hänvisning till summorna han skall hålla sig till vid varje tillfälle.
Eller hur?

I hänvisningen beskrivs varför det görs (penningtvättlagen), vilket gäller alla banker, men du förstår inte vad som kommer i nästa steg, när han lyckats få pengarna elektroniska, utan istället ställer du frågan som
”vilka banker växlar in resevaluta i kontanter” Dessutom till ”andra än sina egna kunder”??
WTF?😆

Jag tror nog det är DU som inte förstår ämnet.
Varför skall TS gå till en annan bank än sin egen, eller Forex??
Citera
2022-08-25, 11:48
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Vilka "Dom"?

Till exempel Forex loggar alla transaktioner som en kund gör, alla Forexbutiker ser alla transaktioner som en kund har gjort i alla Forexbutiker i hela Sverige.
Efter några gånger kommer frågorna.

Precis, det hände sist.
Citera
2022-08-25, 13:09
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Precis, det hände sist.

Av en av dina andra trådar har jag förstått att du befinner dig i närheten av Stockholm, det finns flera växlingskontor i Stockholm och i förorterna, prova dessa.

Du kan också göra en resa till Helsingfors och handla saker som du verkligen behöver, du har Euro och du kan växla dina USD till Euro där.
Allt som du kan köpa i Stockholm kan du också köpa i Helsingfors.
Detta medför naturligtvis en del kostnader, du kan räkna på det.
Senast redigerad av trottwell 2022-08-25 kl. 13:34.
Citera
2022-08-25, 14:36
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Av en av dina andra trådar har jag förstått att du befinner dig i närheten av Stockholm, det finns flera växlingskontor i Stockholm och i förorterna, prova dessa.

Du kan också göra en resa till Helsingfors och handla saker som du verkligen behöver, du har Euro och du kan växla dina USD till Euro där.

Just det, det kan jag ju göra, jag har aldrig varit där heller!
Citera
2022-09-18, 06:18
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:

Förresten, när ska man växla? Euron står ju tex högt nu, kanske är läge att växla?
Citera
2022-09-18, 09:10
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Förresten, när ska man växla? Euron står ju tex högt nu, kanske är läge att växla?

Jag har uppfattat det så att du har svårt att svara på ingående frågor när du skall växla, då handlar det mera om att växla när tillfälle ges.

Ha med dig några hundra Euro och ditt pass hela tiden och växla lite i taget, om kursen kommer att gå upp eller ner i framtiden kan jag inte, med säkerhet, uttala mig om och det kan ingen annan heller.

När du är i Stockholm kan du ta båten över till Åland, det som du betalar ombord betalar du med Euro och när du kommer till Åland växlar du dina Euro till SEK, det bästa är om du är på Åland en vardag under dagtid.

Du kan googla på "Mariehamn valutaväxling".
Senast redigerad av trottwell 2022-09-18 kl. 09:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in