• 1
  • 2
2022-08-22, 21:23
Medlem
carminaburanas avatar
Det är pengar jag fått in från konstförsäjning på gatan, rör sig om kanske 40k i svenska kronor. Ska man låta dem vara nu när kronan är kass, åka till Tyskland och växla dem (går ju inte i Sverige, fick tipset att de inte bryr sig på växlingskontor i Tyskland. ) eller nåt annat?
Citera
2022-08-22, 21:28
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Det är pengar jag fått in från konstförsäjning på gatan, rör sig om kanske 40k i svenska kronor. Ska man låta dem vara nu när kronan är kass, åka till Tyskland och växla dem (går ju inte i Sverige, fick tipset att de inte bryr sig på växlingskontor i Tyskland. ) eller nåt annat?
Känns väl som ett optimalt läge att växla dom nu då ifall kronan är väldigt svag
Citera
2022-08-22, 21:39
Medlem
Vi är avundsjuka på dig som sitter på gångbar valuta, vi andra sitter med svensk jävla pissvaluta som sjunker som en sten. Snart får man ett inbetalningskort istället för ett lönebesked.
Citera
2022-08-22, 21:41
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Varför skulle du inte kunna växla i Sverige? Är det svarta pengar?

Hur som helst, tror det är läge att växla in dom nu. Både dollar och euro står för tillfället väldigt högt.
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-08-22 kl. 21:51.
Citera
2022-08-22, 21:50
Medlem
Växla dom till rubel eller kinesiska yuan.
Europa och USA kommer gå in i väggen lätt sagt.
Citera
2022-08-22, 22:09
Medlem
Citat:

Vad hindrar inväxling i Sverige?
Citera
2022-08-22, 22:16
Medlem
Troligtvis så är Tyskland först att krypa och be Ryssland om hjälp. Italien och Frankrike ligger inte långt efter.inte helt säker men jag tror att du får rubel inväxlat i Tyskland. Om inte så i Ungern eller Vitryssland.
Citera
2022-08-22, 23:22
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Varför skulle du inte kunna växla i Sverige? Är det svarta pengar?

Hur som helst, tror det är läge att växla in dom nu. Både dollar och euro står för tillfället väldigt högt.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vad hindrar inväxling i Sverige?

Sist jag försökte växla så stora summor så sa de i princip att jag intefickvöxla med (4år sen).

Det är en jävla massa sedlar. Säljer vykort etc, och har Inte kvitton på dem. Hinner inte skriva ut ett kvitto varje gång jag säljer ett vykort för 20 spänn, och folk går därifrån om jag börjar fråga om adress etc.

Jag skulle väl kunna "hitta" fakturor från ett par kunder, men detserö då skumt ut om jag kommer med 100 tio euro sedlar osv.
Senast redigerad av carminaburana 2022-08-22 kl. 23:24.
Citera
2022-08-22, 23:23
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Sist jag försökte växla så stora summor så sa de i princip att jag intefickvöxla med (4år sen).

Det är en jävla massa sedlar. Säljer vykort etc, och har Inte kvitton på dem. Hinner inte skriva ut ett kvitto varje gång jag säljer ett vykort för 20 spänn, och folk går därifrån om jag börjar fråga om adress etc.
Då antar jag att du har ett företag och att du bokfört och skattat. Då ska det inte vara några problem.
Citera
2022-08-23, 01:31
Medlem
Citat:

Jag skulle väl kunna "hitta" fakturor från ett par kunder, men detserö då skumt ut om jag kommer med 100 tio euro sedlar osv.

Är det försäljning som skett i Sverige som betalats med utländsk valuta?
Hur har du gjort för att bokföra dessa intäkter?
Citera
2022-08-23, 01:35
Medlem
Åk på semester till Usa!
Citera
2022-08-23, 05:48
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Är det försäljning som skett i Sverige som betalats med utländsk valuta?
Hur har du gjort för att bokföra dessa intäkter?

Ingenting, det 3nda jag gjort är att lägga in varje individuell försäljning i Money Manager men folk är ovilliga att lämna ut alla sina uppgifter för 20-100 kr köp. Jag vill inte missa försäljningen. Finns det nåt enkelt sätt att bokföra dem på i efterhand utan varje kunds uppgifter? Jag har inte mycket användning för kontanter ändå.
Senast redigerad av carminaburana 2022-08-23 kl. 05:51.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in