• 1
  • 2
2022-08-22, 19:57
Medlem
Hej! Jag har ett vanligt namn med exakt stavning som en gravt kriminell. Det är inte allt för ofta någon reagerar, och det har varit så ett tag. Men I veckan fick min dotter en negativ hint och nu undrar jag.. Byter folk namn för sånt?
Citera
2022-08-22, 20:01
Menar du att för- och efternamnet bägge är samma eller ett av dem?
Citera
2022-08-22, 20:18
Medlem
Man kommer ju osökt att tänka på chefsåklagare Christer Petersson och hans namne Christer Pettersson (nåväl, så när som på ett "t"). Har säkert lett till ett och annat leende och varit lite halvjobbigt för denne.

Annars - Jag kan tänka mig in i en situation där någon heter Anders Eklund (numera har äcklet bytt efternamn till Gustavson) det är fan läge för namnbyte om det är ett rikskänt namn på ett brott som är avskyvärt.

Sedan är ju reglerna sådana att man får vara försiktig med vad man skriver så att ingen gissar på vad DU heter, då är det varning direkt för 1.06. Användarnas anonymitet.
Citera
2022-08-24, 08:10
Moderator
pbos avatar
Inte ett relationsämne. TS kanske får mer input i Brott och brottsbekämpning.

Relationer och samlevnad --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2022-08-24, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastkaktus
Hej! Jag har ett vanligt namn med exakt stavning som en gravt kriminell. Det är inte allt för ofta någon reagerar, och det har varit så ett tag. Men I veckan fick min dotter en negativ hint och nu undrar jag.. Byter folk namn för sånt?

Folk byter namn för alla möjliga orsaker. Och numer är det ofta mycket lätt. Om man uppfyller att det finns mer än 1000 personer som har samma efternamn är det bara att byta.
Citera
2022-08-24, 08:24
Medlem
Citat:

Många kriminella invandrare som har svenska namn nu för tiden. Dom använder fortfarande sitt gamla namn till bekanta.
Citera
2022-08-24, 10:37
Medlem
Jag mötte en person i jobbet för ett antal år sedan som hade samma namn som en person som i samma veva gripits och dömts för ett mycket uppmärksammat, avskyvärt brott. Hen verkade klart besvärad när det var dags att presentera sig.

Jag hade bytt. De associationerna är inte roliga alls. Brottslingen är fortfarande lika känd så det blir ju knappast lättare. Sen att brottslingar byter namn spelar mindre roll, de är ju fortsatt kända under sitt första namn. Ett enkelt byte är ju till partnerns namn (måste väl gifta sig först) eller till något av föräldrarnas namn som ogift.

Sen tycker jag väl att just Christer Pettersson och alla dess stavningsvarianter är lite av ett undantag, i och med att det är ett av Sveriges absolut vanligaste förnamn i åldersgruppen kombinerat med ett av de vanligaste efternamnen. Med det sagt, kanske hade jag bytt ändå om tillfälle gavs (typ giftermål).
Citera
2022-08-24, 10:50
Medlem
Heter du Jan Ohlsson eller Muhammed Mahmoud?
Citera
2022-08-26, 17:11
Så länge du inte heter Mattias Flink,
bor i Falun och pratar dalmål och ser ut just som han och är yrkesofficer så förstår jag
faktiskt inte ditt problem.

Okej, om du heter Clark Olofsson eller
Lars-Inge Svartenbrandt kan jag förstå
att du har det lite svårt.
Citera
2022-08-26, 17:16
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Tycker inte du ska byta namn. Det är inte namnet som begår brott utan individen.
Ta det som en rolig konversationstartare 😄
Citera
2022-08-26, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endofftheday
Så länge du inte heter Mattias Flink,
bor i Falun och pratar dalmål och ser ut just som han och är yrkesofficer så förstår jag
faktiskt inte ditt problem.

Okej, om du heter Clark Olofsson eller
Lars-Inge Svartenbrandt kan jag förstå
att du har det lite svårt.

Nej, "jag"(min namne) är inte riktigt lika omtalad som ovanstående, men fortfarande ganska välkänt. Och det handlar om brott där människor kommit till skada.
Citera
2022-08-26, 21:41
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Varför kommer du ens på tanken att byta om ditt namn är vanligt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in