2022-08-26, 21:43
Medlem
Hur många fler i Sverige heter likadant som du?
Citera
2022-08-26, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varför kommer du ens på tanken att byta om ditt namn är vanligt?
För att folk tror att jag begått grova brott!
Citera
2022-08-26, 21:51
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastkaktus
För att folk tror att jag begått grova brott!
Om du heter Anders Andersson så kan ingen koppla dig till ett register på nätet enbart p g a ditt namn ... så jag köper inte din förklaring.

Endera är du den som registrerats för brott eller också är du en typ som gillar att dramatisera och söka uppmärksamhet.
Citera
2022-08-26, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Om du heter Anders Andersson så kan ingen koppla dig till ett register på nätet enbart p g a ditt namn ... så jag köper inte din förklaring.

Endera är du den som registrerats för brott eller också är du en typ som gillar att dramatisera och söka uppmärksamhet.
Känner inte igen mig i någondera förklaring. Jämför t.ex att du har samma namn som hagamannen (vet inte vad han heter) och befinner dig där han ev. kan finnas.

Jag har mött knepiga situationer nu, och har du ingen förståelse eller tips kan du väl mästra nån annan tråd.
Citera
2022-08-26, 22:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Känner inte igen mig i någondera förklaring. Jämför t.ex att du har samma namn som hagamannen (vet inte vad han heter) och befinner dig där han ev. kan finnas.

Jag har mött knepiga situationer nu, och har du ingen förståelse eller tips kan du väl mästra nån annan tråd.
Det enda du kan göra om du bor på en mindre ort och har samma namn som en dömd brottsling är att fortsätta leva ditt liv som om du var oskyldig - eftersom du är det.
Byter du namn så kommer det se ut som om du vill dölja att du är skyldig och du kommer inte bli mindre utpekad - tvärtom.

Jag har stor förståelse för din oro däremot tror jag att risken för att människor som kollat upp den dömde angriper dig är mycket låg. Har de kollat upp honom så ser de - precis som vi på Flashback - att adressen och eventuella samboende inte stämmer, samt att det inte finns någon dom på dig.
Citera
2022-08-26, 22:11
Medlem
Problemet är väl att gemene man med ett liv utanför flashback inte verkar kolla upp saker..
Citera
2022-08-27, 00:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Problemet är väl att gemene man med ett liv utanför flashback inte verkar kolla upp saker..
Gemene man utanför Flashback brukar inte heller jaga och trakassera människor.

Jag tror problemet mest finns i ditt huvud.
Citera
2022-08-27, 00:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StefanO12
Folk byter namn för alla möjliga orsaker. Och numer är det ofta mycket lätt. Om man uppfyller att det finns mer än 1000 personer som har samma efternamn är det bara att byta.
Fler än 2000 personer är det som gäller om man vill byta namn till ett "vanligt efternamn".

Jag hade bytt stavning bara. Typ Jonsén istället för Johnsén. Eller Kreuger istället för Krüger. En subtil ändring som knappt märks men ändå blir tydlig.
Citera
2022-08-27, 00:46
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Hej! Jag har ett vanligt namn med exakt stavning som en gravt kriminell. Det är inte allt för ofta någon reagerar, och det har varit så ett tag. Men I veckan fick min dotter en negativ hint och nu undrar jag.. Byter folk namn för sånt?

Ja, och även finare folk som adeln har gjort så:

Anckarström mördade som vi alla vet Gustaf III. Efter mordet bytte hela adelslätten, med riddarhusets och konungens godkännande, till Löwenström.

Anckarström var en svensk adlig ätt som tidigare hette Depken, och som efter Jacob Johan Anckarströms mord på Gustaf III bytte namn till Löwenström.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Anckarstr%C3%B6m

-Så du och din släkt/ätt/familj är i mycket gott sällskap!

(Lite samma sak som att aktiebolag då och då byter namn.. Alltså slippa förknippas med gamla synder..)
Citera
2022-08-27, 00:53
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Fler än 2000 personer är det som gäller om man vill byta namn till ett "vanligt efternamn".

Jag hade bytt stavning bara. Typ Jonsén istället för Johnsén. Eller Kreuger istället för Krüger. En subtil ändring som knappt märks men ändå blir tydlig.

Byta namn för ofta också med sig att man måste skaffa nytt pass, nytt körkort, nytt ID-kort etc. i det nya namnet/i den nya stavningen.

"ORKA?"
-Förutom kostnaderna då, för alla nya ID-handlingar, och som lök på laxen några års "väntetid" på nya resehandlingar med mera med mera..

Hade varit enklast om vi bara blev tilldelade ett personnummer, och inte hade något egennamn.. ;=)
Citera
2022-08-27, 01:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Byta namn för ofta också med sig att man måste skaffa nytt pass, nytt körkort, nytt ID-kort etc. i det nya namnet/i den nya stavningen.

"ORKA?"
-Förutom kostnaderna då, för alla nya ID-handlingar, och som lök på laxen några års "väntetid" på nya resehandlingar med mera med mera..

Hade varit enklast om vi bara blev tilldelade ett personnummer, och inte hade något egennamn.. ;=)
Jag skrev inte att det var gratis

Det beror ju på hur mycket familjen upplever att lidandet består i, om det är värt allt strul. Skatteverket tar också betalt, nya id-handlingar och annat strul samt nya missförstånd, söka om olika tillstånd, plus att allt äldre man gjort i livet står fel namn på. Typ betyg, intyg, examen osv. Det är ett jäkla meck.
Citera
2022-08-27, 01:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

"ORKA?"

Men det är klart, hade man hetat Olof Hitler eller Anderz Eklund eller Petter Mangs så hade jag också bytt! 😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in