2006-08-15, 02:14
Medlem
På vårt coopertest sprang vi bara 2.4km, jag lirade mycket fotboll då och sprang rätt mycket, klarade det på ca 7.50 min.

Men nu har jag legat på latsidan ett bra tag! Fick lägga av med fotbollen pga en ljumskskada förra året, men jag ska komma igång nu igen!
Citera
2006-08-15, 12:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Om man är otränad som jag. Jag tränade som fan för några år sen. Körde väl typ 5-6 pass i veckan. Mestadels kondition. Löpning och trappmaskiner och sånt. Men åter till frågan. Jag körde ett sk coopertest idag, mest för skojs skull och för att ha något att träna mot.

Jag sprang det ouppvärmd på 18 min och 11 sek. För att klara militärens krav så skall man hamna under 15 min. Det ska tilläggas att jag röker 1 pkt cigg om dagen och har gjort så i några år så kondisen är urkass.

Vad är en normaltid?

7 minuter och 45 sekunder. Där har du en tid att jobba på!
Citera
2006-08-15, 16:28
Medlem
oft

Mvg för sveriges 9: onde klassare är att springa 3km under 10 minuter, för att få godkänt ska man springa under 20 minuter. Vg har jag ingen aning om.

mvh
Citera
2006-08-15, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbeess
Mvg för sveriges 9: onde klassare är att springa 3km under 10 minuter, för att få godkänt ska man springa under 20 minuter. Vg har jag ingen aning om.

Kan det verkligen stämma? Ska vara en jävligt vältränad femtonåring som springer tre kilometer under tio minuter. För killar i den åldern betraktas allt över 2800 meter som 'Excellent' på Coopertestet (spring så långt du kan på 12 minuter) och för tjejer ligger gränsen för 'Excellent' på 2100 meter. Även om det är skilda gränser för killar och tjejer är jag mycket skeptisk till att 3 km på tio minuter krävs för att få högsta betyg.

När det begav sig för min del behövde man överhuvudtaget inte klara några särskilda prestationer för att få MVG. Jag fick det, och på den tiden sprang jag 3 km på 17, kanske.
Citera
2006-08-16, 01:55
Medlem
P3tters avatar
Jahaja, blev lite intresserad att se vart man ligger nu.
Mätte ut exakt 3km i google earth och sprang lite, sitter här svettig nu
Tränar endast thaiboxning 3ggr/veckan, sprang 13:30min, rätt nöjd, springer aldrig, borde kanske börja, vore skoj att pressa ner tiden lite.
Citera
2006-08-16, 18:15
Medlem
jaha jovissts avatar
Coopertestet är väl 2 km, polisens intagningstest kräver 9 min för män, 9:30 för tjejer, verkar vara en viss förvirring på just Coopertestområdet, kanske någon som verkligen gjort det kan uttala sig?
Citera
2006-08-16, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Coopertestet är väl 2 km, polisens intagningstest kräver 9 min för män, 9:30 för tjejer, verkar vara en viss förvirring på just Coopertestområdet, kanske någon som verkligen gjort det kan uttala sig?

Enl. Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Cooper_test) är det som jag skrev; spring så långt du kan på 12 minuter. Sedan finns det säkert variation, vi sprang något som kallades för Coopertest på gymnasiet men det gick ut på att springa 3 km så fort som möjligt. Så jag misstänker att namnet används på fler olika typer av konditionstest.
Citera
2006-08-20, 16:02
Medlem
11 minuter och 18 sekunder i grovt kupperad terräng med höjdskillnader på drygt 20 meter som bäst (för drygt två år sedan). Tänker pressa detta till 10 minuter och 30 sekunder inom några månader.
Citera
2006-08-20, 16:10
Medlem
calina85s avatar
sprang genom en skog på ett träningsläger för tennis i östhammar för typ 10 år sen..jag sprang 3 km på 12 min cirka..helt ok tid..
Citera
2006-08-20, 16:18
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:

mvh

Stämmer inte.

Var har du fått det ifrån?
Citera
2006-08-20, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad Haifa
Stämmer inte.

Var har du fått det ifrån?

Om det nu inte stämmer, är det inte bra om man motbevisar det med rätt information då? eller du tycker bara det är roligt att spamma lite?
Citera
2006-08-20, 23:30
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:
Om det nu inte stämmer, är det inte bra om man motbevisar det med rätt information då? eller du tycker bara det är roligt att spamma lite?

Jag menade att det inte finns en central definition. På en skola jag jobbat på är MVG-gränsen 13.00 för pojkar och 15.00 för flickor, på en starkt kuperad bana, varje skola gör en egen bedömning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in