2022-08-20, 16:03
Medlem
Mycket stödröster från M och SD till främst KD men även i viss mån L.
Citera
2022-08-20, 17:12
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
De som inte begriper att opinionsundersökningar är propaganda borde förlora sin rösträtt.

DN, SvD, Expressen och AB avskyr SD.

Precis! Valdagen kommer att visa sanningen. Om vi har tur ...

Nu släpps "skandaler", "dåliga uttalanden" och "statistik" i en strid ström för att påverka väljare.
Citera
2022-08-20, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
SvD/Sifo är det mest missvisande av alla . De brukar överskatta Mp (man trodde de skulle få 6,2% i förra valet...sämst av alla) och underskatta SD. Vänta tills Sentio är klar med sina undersökningar, de brukar ligga närmst valutgången

Äh. Sifo gav MP 1,8 procentenheter för mycket inför förra valet och SD 0,5 procentenheter för lite. Inte så farligt, och normalt brukar Sifo inte avvika mer än andra institut från medlet för samtliga partier.

Däremot brukar Sentio alltid överskatta SD rejält jämfört med de andra instituten. Inför förra valet fick SD 6,5 procentenheter för mycket av Sentio! Sentio är det institut som är skakigast och avviker mest från medlet av de andra för samtliga partier, och nästan alltid ger SD mer än övriga.

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsunders%C3%B6kningar_inf%C3%B6r_riksdagsval et_i_Sverige_2018#Sifo
Senast redigerad av guru1966 2022-08-20 kl. 17:24.
Citera
2022-08-20, 17:25
Bannlyst
Eller hur. Och Hitler kunde ta Ryssland på 2 veckor i mitt vintern med sommarutrustning. Du är bra på att sprida lögner.

Citat:
Ursprungligen postat av Tryggve.Alibaba
S har ju skapat ordning i finanserna, statskassan, så som dom brukar göra efter att högerallianser söndrat det gemensamma. S har sänkt skatter och sett till så att pensionärer har mer att leva av.

S har ingenting att göra med den lågkonjuktur som påbörjats, och det vore mycket farligt att lämna över till en höger-allians, som sätter skattesänkningar, privat vinstjakt och utförsäljningar, före allt annat, t.ex. ordning i statskassan.

Vi har en högskoleutbildad ekonom som arbetat som finansminister och som nu är statsminister. Det finns ingen bättre lämpad än Magdalena Andersson, att fortsätta ha statsminister-posten över dom nästkommande fyra åren.

Endast om man hatar sitt eget folk och vill förstöra landet, är det "klokt" att lägga sin röst på SD eller M.
Citera
2022-08-20, 17:27
Medlem
Jackdawcrests avatar
Det är väl snarare så att både S och M nu också yrkar för högre straff och deportering enligt reklamen. Så SD har inte längre det som monopol.
Citera
2022-08-20, 17:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Jag har alltid tyckt att han ser isländsk ut.

Jag tyckte mest att han såg istadig ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
De som inte begriper att opinionsundersökningar är propaganda borde förlora sin rösträtt.

DN,SvD, Expressen och AB avskyr SD.

Fast det kan ju verka åt andra hållet om man ger för låga siffror. Då kan ju människor som står i valet och kvalet tänka att det är bäst att hjälpa till. Jag är säker på att MP:s låga siffror i de tidigare opinionsmätningarna snarare mobiliserade väljarkraft än tvärtom.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-08-20 kl. 17:46.
Citera
2022-08-20, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintinikongo
Sentio gav SD siffror på upp till 30%. Det var rena fantasi-siffror. Litar inte på Sentio längre.
Det hade säkert stämt om man redovisat de lagda rösterna. Alla minns väl hur redovisningen inledningsvis sköt SD uppåt med rasande fart innan det blev tekniska problem och fördelning var helt annorlunda. S hade kopplat det alternativa röstandet som de lärt sig ifrån alla diktaturer.

SIFO är fö Socialdemokraterna eget undersökningsinstitut. Tro f-n att resultatet blir det de bestämt i förväg. S säger, bevisa att detta stämmer!
Citera
2022-08-20, 17:58
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Eller hur. Och Hitler kunde ta Ryssland på 2 veckor i mitt vintern med sommarutrustning. Du är bra på att sprida lögner.
Det är ju sant allt jag skrivit. S och V är ju numera dom mest nationalistiska och samtidigt mest sociala partierna.
Citera
2022-08-20, 17:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tryggve.Alibaba
Det är ju sant allt jag skrivit. S och V är ju numera dom mest nationalistiska och samtidigt mest sociala partierna.

V hatar ju oss Svenskar. Dom tänker höja skatterna med 75 miljarder. V hatar Sverige.
Citera
2022-08-20, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
V hatar ju oss Svenskar. Dom tänker höja skatterna med 75 miljarder. V hatar Sverige.
Inte att förglömma är att V vill kraftigt öka asylinvandringen, anhöriginvandringen, automatiskt dela ut permanenta uppehållstillstånd och de i sin tur ger medborgarskap helt utan krav efter fyra år (V är emot alla former av krav för att få svenskt medborgarskap).

Vänstern säger att högern säljer ut Sverige till kapitalisterna medan Vänstern säljer ur Sverige till MENA-iter och andra kulturellt helt främmande människor. Måste jag välja ser jag hellre att 1/5 av välfärden ägs av bolag än att svenskarna blir i minoritet... Välfärden går alltid att förstatliga i framtiden, MENA-iter som fått svenska medborgarskap är betydligt svårare att lösa...
Citera
2022-08-20, 18:07
Bannlyst
V är renaste formen av ondska. Stalin mördade 3000 polska officare. V ville genomföra baltutlämningen "Flera av de desperata soldaterna stympade sig själva för att inte utlämnas,[källa behövs] några begick självmord. Totalt omfattade utlämningen till Sovjetunionen efter kriget ungefär 3 000 personer.", det här var riktiga flyktingar inte låtsas flyktingar ifrån MENA och Östra Afrika som var tar emot idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Inte att förglömma är att V vill kraftigt öka asylinvandringen, anhöriginvandringen, automatiskt dela ut permanenta uppehållstillstånd och de i sin tur ger medborgarskap helt utan krav efter fyra år (V är emot alla former av krav för att få svenskt medborgarskap).

Vänstern säger att högern säljer ut Sverige till kapitalisterna medan Vänstern säljer ur Sverige till MENA-iter och andra kulturellt helt främmande människor. Måste jag välja ser jag hellre att 1/5 av välfärden ägs av bolag än att svenskarna blir i minoritet... Välfärden går alltid att förstatliga i framtiden, MENA-iter som fått svenska medborgarskap är betydligt svårare att lösa...
Citera
2022-08-20, 18:13
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten

Nej, nu tog du nog i lite väl. Kraftigt öka den, var har du läst det? Oavsett om V vill det, så kommer dom vara tvugna att rätta sig efter S och riksdagen. Det du beskriver är en tid som är förbi, och det har ju redan Maggan påtalat flera gånger. Men givetvis kommer vi inte ha något fort Europa, stängda gränser eller återvandring.

Det är ändå inte speciellt stor del invandrare i Sverige. Rätt många är 2:a gen, och dom allra flesta har, på ett ungefär, samma livsmål och fungerar (förr eller senare) utmärkt i systemet. Automatiska put är inte standard idag heller och lär nog inte bli det.

Det finns fördelar med att ibland ge PUT, genom att det blir lättare att då börja planera sin framtid långsiktigt och då det är så att det inte finns en chans att återvända. T:ex. Syrier som fått sina hem bortbombade.
Senast redigerad av Tryggve.Alibaba 2022-08-20 kl. 18:13. Anledning: stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in