2023-07-06, 14:04
Medlem
När väcks åtal?
Citera
2023-07-06, 14:05
Medlem
15 åringen har snart varit häktad i ett år
Citera
2023-07-06, 17:34
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 73MPM41L
När väcks åtal?
Nuvarande datum för åtal är enligt dagboksbladet den 21/7.
Citera
2023-07-06, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping

Vi får se om Malmö TR lämnar ut i tid då, väldigt motstridiga sista tiden
Senast redigerad av Rytve 2023-07-06 kl. 23:57.
Citera
2023-07-07, 00:52
Medlem
då betyder att FUP är klar när som helst,riktigt efterlängtad
Citera
2023-07-07, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Hjälp mig med att berätta vem som är åklagare i detta fall snälla?
Citera
2023-07-07, 03:14
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdaniels77
Hjälp mig med att berätta vem som är åklagare i detta fall snälla?
Jag är snäll och hjälper dig med att googla.

"Åklagaren: Fler utredningsåtgärder krävs i Emporia-mordet"
https://sverigesradio.se/artikel/akl...emporia-mordet
Citat:
Det krävs fler åtgärder i den stora utredningen efter mordet på köpcentrumet Emporia i Malmö förra året, det säger åklagare Michelle Stein till P4 Malmöhus.

Varför vill du veta namnet på åklagaren?
Citera
2023-07-07, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 73MPM41L
15 åringen har snart varit häktad i ett år
Gissar att när väl rättegången är avgjord har denna knatte suttit häktat länge nog att han säkerligen kommer kunna gå ut från rättegången som avtjänat sitt förväntade straff.
Citera
2023-07-07, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Gissar att när väl rättegången är avgjord har denna knatte suttit häktat länge nog att han säkerligen kommer kunna gå ut från rättegången som avtjänat sitt förväntade straff.
Kanske är ett minst lika bra straff som det han skulle få efter dom? Hur sitter en 15-åring häktad? Har dom honom inlåst på något boende utan tillgång till internet och utan möjligheter till kontakter i övrigt? Jag gissar/hoppas att en 15-åring inte sitter på ett vanligt häkte med fulla restriktioner?
Citera
2023-07-07, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halteper
Kanske är ett minst lika bra straff som det han skulle få efter dom? Hur sitter en 15-åring häktad? Har dom honom inlåst på något boende utan tillgång till internet och utan möjligheter till kontakter i övrigt? Jag gissar/hoppas att en 15-åring inte sitter på ett vanligt häkte med fulla restriktioner?
Gissar det är nåt låst hem,inte ett vanligt häkte kan jag tänka han sitter på så här länge.
Citera
2023-07-07, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halteper

Man kan inte sitta häktad på ett SIS-boende, för isåfall handlar det om att den minderårige vårdas där under LVU. När en minderårig är häktad, så befinner den sig på häktet och är där på samma premisser som en myndig person. Enda skillnaden är att en minderårig häktad har lagstadgad rätt till minst 4h/dag isoleringsbrytande åtgärder med personal samt att en person under 18 år endast får sitta häktad i max 3 månader, om inte synnerliga skäl föreligger.

Det anmärkningsvärda i detta fallet är att man ansett att synnerliga skäl förelegat och att 15-åringen därmed suttit häktad med restriktioner i snart 11 månader. Det mest troliga i detta fallet är att Tingsrätten dömer honom för Mord och att man därefter häver häktningen och översänder honom till SIS, som ett alternativ till häktning.
Senast redigerad av Haaaaag 2023-07-07 kl. 11:07.
Citera
2023-07-07, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81

Jag skulle gissa att han får en längre sluten ungdomsvård än så (det är ju Mord, Försök till mord och Grovt vapenbrott vi pratar om). Men skulle det bli så som du säger så finns det fortfarande möjlighet till att Socialtjänsten anser att han skall vårdas enligt LVU - och då kommer han ju till SIS vilket som!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in