• 7
  • 8
2024-12-17, 20:23
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften

Bitarna dr en del gamla kollektivmedlemmar demonstrerade dels en uppgiven bitterhet ver nutiden och den gamle kommunisten som gjort heltom och blivit en eldig motsats , dock lika indoktrinerat som innan.

Olle Sarri r lite av en underskattad skdis tycker jag. Han gr ofta rtt kul tolkningar, i det hr fallet som totalt indoktrinerad kommunist / marknadsliberal.
Citera
2024-12-18, 20:55
Medlem
Kanastras avatar
Gustaf och Dencik gr bra roller. Ser s jvla roligt ut nr alla kommer dit till huset och Gustaf fortfarande r kvar i det dr gamla, till och med i kroppssprket.
Har man trffat den dr sortens mnniska s knner man igen typen
Citera
2024-12-18, 21:54
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca

Samtidsmnniskan gr p Rolling Stones-konserter och drmmer sig musikaliskt 40-50-60 r tillbaka i tiden.

Vilket r rtt ltt att frst om man lyssnar p nt som gjorts i musikvg senaste 30 ren, och dom senaste 10 i synnerhet.

On topic s var detta bland det smsta p lnge. Knns som en riktig utmaning att bara ta sig igenom minut fr minut utan att stnga av.
Rtt symboliskt d jag minns hur suvern originalfilmen var, hur god stmning och hur mnga jubel det var i biosalongen. I dag skulle jag inte stta mig i en allmn biosalong fr pengar.
Senast redigerad av GulfLundell 2024-12-18 kl. 22:06.
Citera
2025-01-11, 00:03
Medlem
Nu har jag tittat p bda filmerna efter varandra Den gamla har jag sett en gng tidigare och det var nr den premirvisades p tv ngon gng tidigt 00-tal.

Kan inte riktigt bestmma mig fr om Moodysson vill sga ngot med den nya filmen. Gr han ngon observation hr eller r det bara slappt filmskapande han gnar sig t?

Kollektivets medlemmar ger ett smdeprimerande och menlst intryck 25 r senare. Det grs fortfarande en pong av att Gran jublar nr motstndarlaget gr ml. Erik r fortfarande lika taktls i sitt politiska predikande. Anna r fortfarande bitter efter det havererade frhllandet, och s vidare.

Har man inte orkat tnka ut ngot bttre eller r budskapet att det inte hnder s mycket nr man lmnat 20-rsldern? De satt i sitt kollektiv och trodde att just de hade lsningen p alla vrldens problem, men 25 r senare har det inte hnt s mycket mer, de har frvandlats till ssiga och beskedliga medelklasstyper.
Jag tycker att det stmmer ganska bra verens med vad jag sett i verkliga livet. Folk frn frr r sig lika nr man trffar dem ngra rtionden senare. De har stagnerat och harvar p bara. Det r bde deprimerande och frlsande p samma gng. Man r inte s jvla speciell egentligen - och det r helt i sin ordning.

Alternativt finns det ingen annan tanke n att mjlka ursprungshistorien.

Vidare gillade jag hur man skildrade Lena 25 r senare. Bra skdespelarinsats av Anja Lundqvist. Man frstod ju redan i den frsta filmen att Lena var fullstndigt grnsls, kanske med ngon bipolr strning, s det ligger nra till hands att hon skulle ha drabbats av svra psykiska problem senare i livet.
Det r ltt att knna med sdana personer eftersom de inte klarar vardagen srskilt bra, samtidigt som man blir duktigt trtt p deras vidriga beteenden. Ni som aldrig haft en Lena omkring er kan vara glada.
Citera
2025-05-20, 09:18
Medlem
Man-At-Armss avatar
Kortfilmen "Vi gr inte hrifrn" r verkligen kort; 10 minuter:
Citat:
Den utspelas p ett kontor p ett universitet, dr Erik vdjar om att f bli teranstlld eftersom han efter ett sammanbrott mr mycket bttre. Men nej, har man som lrare skrikit och grtit i frelsningssalarna r man bortgjord fr gott. In kliver d Gran och Kompis och ockuperar kontoret.
"Vi gr inte hrifrn" finns att se p svt. Filmens karaktrer syntes senast i "Tillsammans 99".

Troligen bakom betalvgg: https://www.sydsvenskan.se/2025-05-1...aketet-echoes/
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in