2022-09-20, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankfeber
Varfr kan inte rstningen ske via bank-id?

1) Svrare att bibehlla valhemligheten om man ska ha rtt att ndra sin rst
2) Svrare att veta att det r rtt person som lgger rsten
3) Alla har inte tillgng till Bank-ID
4) Srbart mot olika typer av attacker
5) Avsaknad av ett "paper trail" om ngot behver dubbelkollas
6) Svrare att tillhandahlla insyn fr allmnheten
7) En jvla massa spekulationer p FB om valfusk
Citera
2022-09-20, 11:26
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankfeber
Varfr kan inte rstningen ske via bank-id?

Samma frga har jag stllt tidigare. Men d sger vissa att det gr att fuska med digitala rster. Varfr r ens bank-id verhuvudtaget godknt att anvnda i Sverige om det anses vara en skerhetsrisk kan vi d frga oss? D borde det fretaget som tillhandahller bank-id stllas till svars i en rttegng omgende.
Citera
2022-09-25, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Samma frga har jag stllt tidigare. Men d sger vissa att det gr att fuska med digitala rster. Varfr r ens bank-id verhuvudtaget godknt att anvnda i Sverige om det anses vara en skerhetsrisk kan vi d frga oss? D borde det fretaget som tillhandahller bank-id stllas till svars i en rttegng omgende.
Det r lika ltt att hota ngon att rsta som man vill genom papper och kuvert, skerheten r lika dlig, eftersom ingen vet vad som hnder inom de fyra vggarna i hemmet.
Bank-id anvnds verallt som identifikation, frutom vid val.
Miljaspekten med papperslappar och kaos vid vallokaler, frsvunna valsedlar osv skulle uteslutas genom bank-id-rstning
Citera
2022-10-03, 11:11
Medlem
Suecotes avatar
Markus Allard har skrivit en "handbok" i valfusk. Mycket intressant. Lter som att den r baserad p egna upplevelser.

https://ledarsidorna.se/2022/09/sa-f...svenska-valet/
Citera
2022-10-03, 13:05
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Bra invndning. Det kom faktiskt ett avgrande i Hgsta domstolen i somras som i princip gr ut p att bankerna ska erstta den som blivit lurad av bedragare att lmna ut sitt Bank-ID. Tidigare fick man i princip skylla sig sjlv.

https://www.domstol.se/hogsta-domsto...n/2022/115592/

Med andra ord erknner staten att Bank-ID inte r tillrckligt skra som de hittills fungerat. S nnu s lnge r det en dlig id att infra rstning med Bank-ID.
Citera
2022-10-19, 18:52
Medlem
Jag lgger in den hr dr Strandhll grter ut..

Fy SD mste fuskat till sig sin valseger, dumma dumma SD.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...egen-trollarme

🤣
Citera
2022-10-19, 21:52
Medlem
Nr det ings oheliga allianser som ger smpartier alltfr stor makt efter valet- s tycker jag att man kan betrakta det som ett slags valfusk.

I min hemkommun t.ex. s visade vljarna mycket tydligt att de inte gillade vad C stadkommit under sin tid vid makten 2018-2022. Det var nstan en halvering av resultatet frn 2018 fr C och S blev strsta parti 2022. De flesta tyckte det skulle bli sknt att slippa C, men vad hnder? S ingr ohelig allians med C och de sjlvgoda hnflinande arslena i C sitter kvar vid makten tillsammans med S denna gng. ckligt....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in