Flashback bygger pepparkakshus!
2022-09-10, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trump24
Nu pratar vi om valbåset inne i vallokalen där man förtidsröstar?

Och finns det inga sedlar där, var kan de vara då? Få se nu... Kan de ha glömts kvar på partikansliet?
Citera
2022-09-10, 17:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Och finns det inga sedlar där, var kan de vara då? Få se nu... Kan de ha glömts kvar på partikansliet?
Du måste vara helt jävla hjärndöd?
Citera
2022-09-10, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trump24
Du måste vara helt jävla hjärndöd?

Nja, den som hjärndöd är den som tror att de ser valfusk så fort de inte hittar en valsedel...
Citera
2022-09-10, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nja, den som hjärndöd är den som tror att de ser valfusk så fort de inte hittar en valsedel...
Så varför ställer inte valarbetarna ut nya valsedlar vilket är deras jobb?
Citera
2022-09-10, 20:41
Medlem
Jag var och förtidsröstade tillsammans med min kära mormor i förrgår då hon behöver skjuts och hjälp till vallokalen.

Röstsedlarna för SD saknades men samtliga övriga partiers valsedlar fanns på plats i stället.

Ingen av oss hade för avsikt att rösta på SD men det känns odemokratiskt om detta är utbrett.

Personerna som jobbade i lokalen blev helt röda i ansiktet då jag någorlunda högljutt konfronterade dessa med informationen att alla partier ej var representerade i ställningen med valsedlar.
Citera
2022-09-10, 21:24
Medlem
theshades avatar
Jag undrar hur det går till när svenska valarbetare räknar/kontrollerar röster.
Kontrolleras de röster som kasseras pga fel på röstsedeln eller kan en valarbetare godtyckligt kasta röster i papperskorgen?
Citera
2022-09-10, 22:23
Medlem
Tindraindras avatar
En person i röstlokslen jag röstade i informerade idag om att om det var något parti vars valsedlar saknades så skulle man skriva namnet på paritet på en blank röstsedel. Jag kollade på en video från iår angående instruktioner om hur man röstar, är första gången jag röstar Även där benämner man att man ska skriva vilket parti man röstar på på en blank valsedel om övrig valdesel för partiet "saknas". En person i min släkt kan också konstatera att SDs valsedel saknades när denne skulle rösta.
Citera
2022-09-10, 22:35
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel
En fråga till er som menar att det förekommer utbrett valfusk: hur många av er har jobbat som röstmottagare/rösträknare?

Jag skulle rekommendera er att söka bli det vid nästa val, så får ni se hur det går till och om det förekommer valfusk kan ni ju stoppa det direkt.
Tyvärr kommer det inte att hjälpa det minsta, de som ägnar sig åt såna här teorier är bortom all räddning.
Citera
2022-09-10, 23:26
Medlem
kubuns avatar
Aldrig förr har jag reflekterat över att det kan ske valfusk i svenska vallokaler förrän nu och att det är de brunögda som stått för merparten av alla de 2 600 anmälda valbrott som hittills rapporterats tror jag benhårt på. Har alltså inget med hudfärg att göra utan om ögonfärg.
Citera
2022-09-10, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Jag förtids röstade idag för första gången i mitt liv, jag är trettiotre år gammal.

När jag kom fram med mina tre kuvert så sa röstmottagaren att:-Bra du kan gå nu! Sedan var JAG tvungen att påminna henne att lägga i mina tre kuvert i lådjäveln som stod på bordet framför henne, wtf?! Då gjorde hon det direkt däremot.

Jag blev helt paff. Nu tror jag inte det var direkt valfusk utav henne då det var ganska rörigt i vallokalen, dvs många som fick gå fram och lämna rösterna samtidigt, ingen ordentligt kö.

Röstmottagare hade tex två körkort i handen samtidigt, mitt och en Annas bla. Allmänt rörigt som sagt i förtid-vallokalen. Jag fick köa över en timma för att ens komma in till valsedlarna. Men på detta viset så kan det ju försvinna röster vare sig aktivt eller ej då man inte ens lägger i kuverten direkt!
Nu går det inte ens till så vid förtidsröstning, så jag tvivlar på att du faktiskt röstat.
Citera
2022-09-10, 23:33
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Kontrolleras de röster som kasseras pga fel på röstsedeln eller kan en valarbetare godtyckligt kasta röster i papperskorgen?
Inga röster kastas i papperskorgen. Dom skickas alla till länsstyrelsen som kontrollerar en extra gång ogiltiga röster, och som kan göra dom till giltiga.
Citera
2022-09-10, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Om det finns minsta tveksamhet kommer de att läggas i högen för ogiltiga i rösträkningen på valnatten. Dessa kommer sedan att granskas av respektive Länsstyrelse under nästa vecka. Av de 24000 röster som ogiltigförklarades i valet 2018 kunde 21000 giltigförklaras av Länsstyrelserna.

Är 800 avprickade att de har röstat, ska det finnas 800 röster i urnan när den öppnas, 800 räknade röster när resultatet på valnatten är klart och 800 röster överlämnas till Länsstyrelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in