2022-08-18, 08:37
Medlem
fendadens avatar
Det är allmänt känt att valfusk förekommer i högre eller lägre utsträckning i samtliga demokratier. Detta kan gälla fusk med förtidsröster, poströster eller dumpande av valsedlar som vi har sett i det amerikanska valet.

Den svenska rösträkningen kan förvisso observeras men det är långtifrån vid alla vallokaler detta sker. I detta val har framförallt vänstersidan med Socialdemokraterna i spetsen starka incitament att i smyg byta ut röster på M/SD till vänsterröster.

Min tanke är att vi i denna tråd kan följa upp rapporter, observationer och allmänna reflektioner om valfusk i det kommande valet, då vi som röstberättigade medborgare förtjänar bättre.

Nu kör vi
Citera
2022-08-18, 09:25
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Valfusk finns säkert men det är mest spekulationer.

Ser vi valet 2018 så får man ju dra öronen åt sig att något var riktigt skumt när Sozzarna
låg riktigt långt efter och de blå såg ut att vinna stort och sen vart det tekniska problem men
när det var åtgärdat så hade sozzarna dragit ifrån ordentligt och försprånget var så stort att loppet var kört.

Valfusk ?

Njae men något jävla skumt skedde iaf.
Citera
2022-08-18, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI

Ser vi valet 2018 så får man ju dra öronen åt sig att något var riktigt skumt när Sozzarna
låg riktigt långt efter och de blå såg ut att vinna stort och sen vart det tekniska problem men
när det var åtgärdat så hade sozzarna dragit ifrån ordentligt och försprånget var så stort att loppet var kört.

Valfusk ?

Rösträknandet sker inte digitalt så att det blir tekniska problem och överbelastning av servrar har inget med rösträkningen att göra.
Det är en sammanställning.
Du kan kontrollera och räkna själv i efterhand.
Citera
2022-08-18, 10:19
Medlem
Brutus01s avatar
Partier och partipolitik --> Valet 2022
/Moderator
Citera
2022-08-18, 10:35
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishfucked
Rösträknandet sker inte digitalt så att det blir tekniska problem och överbelastning av servrar har inget med rösträkningen att göra.
Det är en sammanställning.
Du kan kontrollera och räkna själv i efterhand.

Alla vet det.. Men självklart vad som visas på papper behöver INTE framkomma digitalt.
Hur många kontrollräkningar tror du det gjordes 2018.. Jag svingar vilt och säger NOLL
Citera
2022-08-18, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI

Valfusk ?

Intressant att du kan inse att något inte alls stämde under denna händelse, villket jag fullständigt håller med om. Jag såg det i realtid och satt även själv och övervakade en vallokal. Det var en helt orimlig förändring i röstning som skedde under det plötslga avbrottet.
Intressant att du kan se allt detta, men att det inte kan vara valfusk. Är det för att det är läskigt att tänka att det skulle kunna vara valfusk? Är genuint nyfiken på hur du resonerar.
Citera
2022-08-18, 10:40
Medlem
Glorfindels avatar
En fråga till er som menar att det förekommer utbrett valfusk: hur många av er har jobbat som röstmottagare/rösträknare?

Jag skulle rekommendera er att söka bli det vid nästa val, så får ni se hur det går till och om det förekommer valfusk kan ni ju stoppa det direkt.
Citera
2022-08-18, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel
En fråga till er som menar att det förekommer utbrett valfusk: hur många av er har jobbat som röstmottagare/rösträknare?

Jag skulle rekommendera er att söka bli det vid nästa val, så får ni se hur det går till och om det förekommer valfusk kan ni ju stoppa det direkt.

Bra förslag.
Det går även utmärkt att vara i lokalen under rösträkningen för att se att inga oegentligheter förekommer.
Citera
2022-08-18, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Det är allmänt känt att valfusk förekommer i högre eller lägre utsträckning i samtliga demokratier. Detta kan gälla fusk med förtidsröster, poströster eller dumpande av valsedlar som vi har sett i det amerikanska valet.

Den svenska rösträkningen kan förvisso observeras men det är långtifrån vid alla vallokaler detta sker. I detta val har framförallt vänstersidan med Socialdemokraterna i spetsen starka incitament att i smyg byta ut röster på M/SD till vänsterröster.

Min tanke är att vi i denna tråd kan följa upp rapporter, observationer och allmänna reflektioner om valfusk i det kommande valet, då vi som röstberättigade medborgare förtjänar bättre.

Nu kör vi
Bra trådstart. Håller med för fullt.

Jag tycker att vi alla ska göra allt vi kan för att se till att motverka valfusk.
Besök vallokalerna återkommande för att se att ingen "råkar kasta valblanketter från vissa partier".
Alla behöver även ta sitt personliga ansvar och övervaka rösträkningen i sin lokala vallokal. Det är din medborgerliga rätt att göra så de kan inte hindra dig. Det handlar om en kväll. Jag gjorde det 2018 oh kommer att göra det igen 2022.
Behöver även spela in hela livesändningen/rösträkningen denna gång.
Sedan tror jag att poströsterna är en plats där en stor del av röstfuskandet sker.

Fler förslag för att motverka valfusk?
Citera
2022-08-18, 10:50
Medlem
Citat:

Bra där. Håller med.
Citera
2022-08-18, 11:15
Medlem
Citat:

Har man helt missat det som pågår i detta nu i USA, då saknar man nog helt perspektiv på vad som även gäller här hemma....

Då är det ingen ide att ENS försöka få folks medvetande i andra banor, men lugn det kommer att klarna för precis alla hur valfusk går till, need not to worrie
Citera
2022-08-18, 11:41
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Det beror väl på vad man vill räkna till valfusk. Själv inkluderar jag inte bara själva rösträknandet, utan även all reklam, hur partierna och dess företrädare framställs i statlig media, hur röstlokalen är utformad, hur man blir bemött av partiföreträdare vid röstlokalen osv.

Att partisympatisörer river ner och förstör ett annat partis reklamskyltar påverkar ett valresultat. Att brevbärare vägrar leverera partimaterial. Att partiföreträdare står precis vid röstlokaldörren och kikar in och kommenterar vad man tar för röstsedlar påverkar. Att partisympatisörer går in och tar alla röstsedlar för ett annat parti, påverkar. Att partier håller röstskolor där invandrare lär sig att rösta "rätt" påverkar. Att statlig media är partisk påverkar. Att vissa partier har skyhöga belopp att röra sig med till valarbete påverkar. Att statistiska undersökningar är partiska påverkar osv osv.

Det skulle vara rejält straffbart att sabotera för ett annat parti, genom att förstöra valmaterial. Samma sak med partimedlemmar som försöker påverka utanför vallokalen. Röstsedlarna skulle inte vara plockbara som idag, utan man skulle få en bunt med en av varje i, av en vallokalsmedarbetare.

I slutänden så kan vi som är valboskap bara rösta på de som makten har bestämt att vi kan rösta på. De som blir invalda i riksdagen väljer i sin tur en talman, som i sin tur enväldigt väljer en statsminister, som i sin tur enväldigt väljer sina ministrar osv. Som lök på laxen så finns det inga krav på att partierna ens måste försöka hålla sina vallöften, utan är de väl valda gör de som de vill i fyra år, utan att bli direkt granskade av den tredje statsmakten. Någon riktig demokrati finns inte i Sverige. Det är bara en modern variant av romarnas bröd och skådespel, för att söva och lugna medborgarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in