Citat:
Ursprungligen postat av
Dopamina
Hej,
Är skeptisk till remiss mot eventuellt beroendemottagningen och skulle behöva input.
Min bakgrund: primärt psyk- och smärtpatient som saknar hjälp av psyk sedan några år tillbaka. Tidigare haft diverse narkotika- och läkemedelsklassade på recept med följsamhet utan sidomissbruk. Fixade en stabil tillvaro med hjälp av läkemedel och hade en ljus framtid tills jag miste medicinerna.
Idag självmedicinerar jag delvis intravenöst så drar till sprutbytet då och då eftersom knarket räcker längre vid iv-användande. Knaprar blåbär/xanor på egen hand för ångest varje dag. Nu vill psykläkaren från bytet, som förstörde mitt liv och mina universitetsstudier, remittera mig från sprutbytet till beroendemottagningen för att jag ska få tillbaka mina långverkande bensodiazepiner.
Den här läkaren har dock smutskastat bensodiazepiner i min journal förut. Varför ändra sig nu? För att få makten att sätta godtyckliga LVM inom vanliga öppenvården, dra in körkortet som endast används som en statussymbol i CV:t och tvingas förnedringspissa mot min vilja för att inte bli typ hemlös? Nekad somatisk smärtlindring vid bekräftad smärtdiagnos osv osv.
Sprutbytets journaler är dolda från samtliga vårdgivare till skillnad från beroendemottagningen. Skulle ni acca en sådan remiss? Skriver beroendemottagningen ut långverkande bensodiazepiner under längre tid utan att det är i nedtrappande syfte för en psykpatients ångest (högre doser Stesolid/Iktorivil) typ 20-30 mg Stesolid per dag? Ihop med stimulanter vid behov?
Någon som har ångrat sin kontakt med beroendemottagningen? Innebar det slutet för alla narkotikaklassade läkemedel via typ vårdcentral? Vad skulle ni göra om era journaler var relativt rena från missbruksanklagelser? Behöver råd. Jag är skeptisk till att jag skulle få benso för skademinimering via beroendemottagningen utan jag tror det här är ett sätt att använda min situation emot mig.
Tacksam att få höra mer om era erfarenheter och reflektioner om beroendemottagningen och eventuella interaktioner med andra vårdgivare och risken för ökat lidande vid typ pre- och postoperativ vård och läkemedelsbehandling.
Peace D
Ångrar det faktiskt, var bensotorsk och varit akut inlagd pga delirium tremens och grand mall anfall. Vart tvångsinslag en gång då jag fick värsta psykosen efter att mina benso tog slut. Vanföreställningarna var lika äkta som verkligheten nu när jag är nykter (inte helnykterist men bensofri).
Pissade varje morgon på beroendemottagninge, kissade en gång hemma för att sedan dricka vatten inför promenaden till beroendemottagninge. Fick min stesolid och resultatet från förra gången. Dom tog snabbsticka samt labbtest för att se att halterna av bensodiazepin stadigt sjönk i kroppen.
Hade en tjej över så hade bråttom på morgonen, då det bara var 15 min till beroendemottagningen så lämnade jag mitt morgonkiss där, som givetvis innehöll högre halter än dagens andra kiss. Vart anklagad för att ha missbrukat. Försökte förklara för dom att det är högre koncentration i det gula morgonkisset än när man blivit välhydrerad (kissar nästan alltid helt klart och genomskinligt).
Så näven genom gipsväggen, fingret i eras ansikte och svordomar av bara Guds nåde.
Klarade mig bättre på egen hand, men vill aldrig någonsin sluta med benso CT. Tredje gången gillt så lyckades jag efter många deliruim och psykoser/vanföreställningar och grand mall anfall . Fentanyl CT är en piece of cake mentalt, har hellre ont i kroppen, är svag och ynklig än delirium tremens sjukt obehagliga ryckningar och psykoser.
Första gången jag fick ett epileptiskt anfall så var jag hemma, ambulansen kom. Mycket pinsamt, fick 10mg Stesolid på beroendeakuten. Vart förflyttad till en annan avdelning med gamla griniga alkoholister, stämningen var ju typiskt melankoliskt på finskt vis. 10mg Stesolid hjälpte inte helt, hade fortfarande sjukt jobbiga muskelsammandragningar som sedan kulminerade i något som skulle platsa i exorcisten. Är sjukt svårstucken så dom fick sätta venfart i underarmen, fick benso IV. Tog typ 5-10 minuter innan jag kände mig 100% nykter och psykosfri. Vart helt normal, läkarna sa att det är sällan dom behöver ge patienter så mycket IV. Tror resten av deras patienter dom behövt ge liknande mängd också hänger på Flashback.
Har också varit sprutnarkoman och blandmissbrukare med ångestproblematik. Mådde jag för mestadels skit när jag var nykter, JAPP. Mådde jag för mestadels skit när jag knarkade, JAPP.
Skillnaden nu är att jag för mestadels varken mår bra eller dåligt, men har balanserat bruk av berusningsmedel och arbete med egen bostad.
Bensodiazepiner kräver verkligen disciplin och respekt vilket åker direkt ut ur bilden alltför ofta när man är bensad.