2022-08-19, 10:38
Medlem
jag-har-oxo-en-kuks avatar
köp ett par stycken sådana här och du får svalt i rummet.
Citera
2022-08-19, 11:24
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FractalDimension
Notera:
1.Jag rörde inte något alls på datorn.
2.Jag bootade i diskless mode med PXE över nätverk - så disken användes inte övht!
När man bootar diskless, så sker all diskaktivitet på servern. (Eller i detta fallet server kluster.)
Det gör det hela ännu mer skumt - hur kan en disk bli varm när den inte används?
Den bootar ju från server klustern?

En SSD drar lika mycket ström oavsett om den används eller inte.
En HDD drar väldigt lite i "stand by".

Behövs verkligen SSD för redigering?
Det mesta exekveras ju i RAM som är mycket snabbare än SSD.
Har du provat? Hur mycket skiljer?
Citera
2022-08-19, 11:48
Medlem
Freddyfishs avatar
Citat:
Om jag ville skryta så har jag mycket mer att skryta om. Tro mig!

Är inte jätteimponerad utav det du har skrivit hittils bara, du kör Windows och windows är för plebs. Dessutom ordbajsar du bara ord som du hör på Linus Tech Tips

Oavsett vad, NVME disken låter defekt. Garantiärende.
Citera
2022-08-19, 20:16
Medlem
FractalDimensions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Ja, om man ska redigera RAW filmer (ej komprimerade) direkt från kameran.
I HD (1980x1020, 30/25/23/ fps) går det bra med en vanlig HDD, men börjar lagga så fort man lägger på effekter. Dessutom går renderingen sjuk långsam.

På en konsument SSD som klarar ca. 350 MB/s så är det mycket bättre. Dock är det ungefär som att dubbla hastigheten för skriv/läs. Sen har man ju alla möjliga effekter som kräver I/O operationer och använder disken för att spara/läsa data. Man kan boosta genom att köra två eller fle diskar i RAID 0.
Databussen för SSD är olika för olika moderkort. På mitt kommer jag upp i 750+ MB/s.
Samtidigt begränsas man av minnet och CPU.

Server SSD-diskar kommer upp i 500 MB/s och även här kommer RAID-0 att snabba upp det till max.
Dock sliter man mindre på en serverdisk som är byggd att köra dygnet runt, året om.

NVMe (beroende på modell och moderkort) kopplas direkt till PCIe bussen och har en teoretisk gräns på 1200 MB/s. Dock har jag inte lyckats komma över 800-900 MB/s - (faktiskt idag) förutom en gång i Linux då jag kom upp i GB/s efter lite tweakande i BIOS. Dessutom klarar olika diskar inte alltid den teoretiska gränsen, vilket jag tror är fallet för mig. (Har en LITE-ON)
NVMe kan däremot inte köras i RAID occh är fristående disk.

M-SATA klarar däremot komma upp i 1200 MB/s genom att man kopplar (som i mitt fall) 4 st. på ett kontroller kort och kopplas till PCIe bussen. Baksidan med M-SATA är att de blir varma som fan, men visar inte temperaturen när de är kopplade i RAID-0 (eller annan RAID). Visar 40 hela tiden.

Jag har ju 128 GB RAM på PC'n, och skapar en ramdisk på 64 GB. Här är hastigheten så mycket som CPU klarar att hantera. Jag har 2 x Xeon E5-2695 v2 med 24 kärnor var, vilket get 48 kärnor.
Då kan jag redigera 8K video med massor av effekter, VFX/CGI utan minsta lagg och rendering i realtid. Dvs. att 40 minuter film med alla effekter tar 40 min att rendera med hjälp av 2 GTX 980 i SLI och 2 st. Nvidia Tesla K80 - går långsammare annars - men After Affects klarar nätverks rendering och då kopplar jag till en server-kluster med 8 st. Dell PowerEdge R-serie serverar som var och en har två st. Nvidia Tesla K80 med och då går renderingen mycket snabbare, lite beroende på effekter (fast iofs. använder jag dem även med SSD: https://drive.google.com/file/d/13yz...YimK8uICI/view
Det som inte syns i bild är två fiberkablar som kopplar klustern till min PC via dual fiber channel (10 Gbps x 2) eftersom de är dragna bakom bokhyllan. Min dotter brukar dra i kablar och sånt, och fiberkablar kan inte böjas hur mycket som helst.
Problemet med ramdisk är att utrymmet är begränsat.
Som ett exempel: en nära väninna till mig var med i musikhjälpen (hon är känd konstnärinna - hennes tavlor kostar multi!) - och programmt drog ut i hela 6 timmar (pga. av olika avbrott, nyheter, osv.) som jag fick redigera ner till 4 timmar: https://drive.google.com/file/d/1b9P...ew?usp=sharing
Jag trodde att hon skulle vara med i kanske nån timme och började spela in på ramdisken som snart började ta slut då allt var RAW. Först efter komprimering fick jag ner det till 20 GB - och det tog drygt 4 timmar att rendera 6 timmar videomaterial.

Det är skillnader som jag har uppmätt mellan vanliga magnetiska diskar (max 150-200 MB/s), konsument SSD (350-400 MB/s) server SSD (500-750 GB/s), M-SATA 4x i RAID-0 (1200 MB/s direkt på PCIe) och ramdisk... Wow: https://drive.google.com/file/d/1iUO...ew?usp=sharing
Citera
2022-08-19, 20:28
Medlem
FractalDimensions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddyfish
Är inte jätteimponerad utav det du har skrivit hittils bara, du kör Windows och windows är för plebs. Dessutom ordbajsar du bara ord som du hör på Linus Tech Tips

Oavsett vad, NVME disken låter defekt. Garantiärende.

Vad är det för attityd?
Jag kan väl inte hjälpa att högskolan tvingar oss att redigera Adobe program?
Jag har en Ubuntu 22.04 på samma disk som jag använder som dualboot för att jag själv inte orkar alltid med Windows.
Däremot så klarar Windows 11 att köra Android appar - så jag har börjat använda det mer.
Det är väl fan bättre MacOS som är rena fängelset och har inte ens en riktig konsol, utan en emulerad?
Mac är för spolade äckliga rika brats. Punkt.
För en gångs skull har Micoshit lyckats skapa ett OS som faktiskt är snabbt, ser bra ut, kör både Android och till en viss del Linux. Dessutom använder jag Mingw för att köra Linux program via Putty på min Windows dator och det funkar sjukt bra.
Du är bara avundsjukt. That's it.
Vem skrev koden för SDR för realtid kernel i Linux? Oj! Jag var en av dem!
Vad har du gjort för Linux som slår dig för bröstet och sågar ett OS som Windows 11, vilket till skillnad mot andra versioner inte har gett mig en enda bluescreen sen installation och allt funkar perfekt, trots att mitt moderkort saknar TPM 2.0 chip.
So have it your way - kryp ner i det hål som du kröp ut från.
Citera
2022-08-19, 20:33
Medlem
FractalDimensions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Fan... Du fick mig att tänka...
Man kan ju ställa in i power-inställningar att hårddiskar ska släckas om datorn inte används under en tid.
Det gör det på SSD. (Jag har SSD-diskar med LED-lampor och jag har sett dem släckas när jag lekte med inställningen.)
Varför kan man inte göra samma sak med NVMe?
PCIe bussen kan ju släckas individuellt? (På vissa moderkort finns det t.o.m. knappar för det ifall man vill släcka en lane för att testa om något är fel t.ex.? Då tänker jag på Asus Rampage serien som hade en switch under den interna power knappen som satt direkt på moderkortet.)
Det går ju tydligen? Så varför inte införa det på mjukvarusida i OS?
Citera
2022-08-19, 20:47
Medlem
Har du testat att dd’a nvme disken till en fräsch? Köra samma slot med en klon. Med den utrustningen borde du ha råd med en redundant
Citera
2022-08-19, 21:07
Medlem
Du har en jäkla massa information om allt och lite till. ett nand chip har en livscykel om TPW. du bör således inte använda det till att konstant skriva till det. du ska använda det för att läsa ifrån. och 75 grader är inget du behöver kyla. du behöver typ 2 fläktar in och 1 ut. använder dig av ett övertryck i lådan. och vad är det för IDE kopplingar du har i lådan? skruva även fast din mekaniska hdd. sätt dom i en proper bur med 2 fläktar över som intag. sen kan du ha en vanlig 140mm på tysta 1000rpm som enkelt tar ut all värme med lätthet.
Citera
2022-08-20, 01:39
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
du måste uppgradera! din rigg verkar uråldrig. nya nvme går skrivning på 5gb/s och läsning på 7gb/s

disken du har är släppt 2016, återbörda till elektronikskroten.
Senast redigerad av Vill.Ha.Den.I.2an 2022-08-20 kl. 01:48.
Citera
2022-08-20, 03:33
Medlem
Citat:
Vem skrev koden för SDR för realtid kernel i Linux? Oj! Jag var en av dem!.

Linux är tekniskt sett inget realtidsoperativ. Med realtid menas att tidsgränserna för hur fort svaret ska komma är fixa. Det är inte minst viktigast i många automatiska styrsystem. Men dessa system kör inte Microsoft patienser, flera VMs, rendering av film etc samtidigt som styrprogramvaran.
Sådan realtidsprogramvara och dess OS har fasta ramar, och på det viset är hela miljön statisk.
I en PC/Mac däremot är skillnaderna mycket stora i frågan om minnesåtgång och belastning mm.

Citat:
Fan... Du fick mig att tänka...
Man kan ju ställa in i power-inställningar att hårddiskar ska släckas om datorn inte används under en tid.
Det gör det på SSD. (Jag har SSD-diskar med LED-lampor och jag har sett dem släckas när jag lekte med inställningen.)
Varför kan man inte göra samma sak med NVMe?
PCIe bussen kan ju släckas individuellt? (På vissa moderkort finns det t.o.m. knappar för det ifall man vill släcka en lane för att testa om något är fel t.ex.?

Då tänker jag på Asus Rampage serien som hade en switch under den interna power knappen som satt direkt på moderkortet.)
Det går ju tydligen? Så varför inte införa det på mjukvarusida i OS?

Jag begriper ju ingenting rent ut sagt med dina röriga inlägg.
Du skriver ju själv att du har Windows 11 på din NVMe,
du vill alltså släcka den disken som ditt OS ligger på ?
Det är ju så dumt så att klockorna stannar.
I så fall så får du ju ett mycket ryckigt operativsystem, som ingen vill använda.
Det förefaller som någon också skrev här att du i själva verket bara läser
datortidningar och inte har någon dator alls, eller ?
Och plockar lite begrepp och buzzwords här och där.

Och meningen
"Så varför inte införa det på mjukvarusida i OS?"
visar ju att du inte vet vad du håller på med ?
För vad skulle det vara för vits med OSet släcker ner sin egen operativsystemhårddisk ?
Möjligen kan man göra det på NASAs rymdsonder som ska väckas till liv när de närmar
sig den planet den ska göra mätningar på.

MacOS är visst bra till de uppgifter som MacOS är bra till.
Det är inget dåligt OS, verkligen inte.

Varför vill du släcka PCIe bussen, då är ju hela vitsen med att köra datorn borta ?
Möjligen att man gör det för att felsöka och för att läsa av statusmeddelanden från
moderkortet.

Du kan ju i och för sig köra OSet från en RAM-disk om man nu vill att det ska gå fort.
Det villkorar dock att du klonar din RAM-disk mot en vanlig hårddisk, SSD, eller mekanisk,
när du ska stänga ner.

Du släcker ju ändå NVMen när du skickar datorn i vänteläge/viloläge, är det det du menar ?

Det enda råd jag kan ge dig vad gäller prestanda är att mäta och mäta, och mäta igen,
man har inget annat att gå på.

Använd aldrig RAID om du inte säkert vet om du behöver det. Det är bara dumt att använda RAID0 annat än att du är säker på att du kan förlora hela innehållet och att det inte gör något.
Annars får du se till att du tar backup så ofta som du behöver.
Citera
2022-08-22, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vill.Ha.Den.I.2an
du måste uppgradera! din rigg verkar uråldrig. nya nvme går skrivning på 5gb/s och läsning på 7gb/s

disken du har är släppt 2016, återbörda till elektronikskroten.

Ja, dessa grejer brukar ha en avskrivningstid på 3 år. Så denne postaren "FractalDimension" har köpt dem via någon slags outlet.
Mycket tyder på det därför att SAS-diskar brukar sällan köpas av vanliga användare.
Bilderna från "FractalDimensions" rigg verkar ju vara sådan hårdvara, inget rackskåp mm.

Visserligen vet jag företag som har 7-10 år gamla servrar och hållit dem i bra skick med att byta tex fläktar och diskar.
Om de inte har så höga krav förstås.
Det blir förstås dyrt om kapaciteten i form av antalet anrop per tidsenhet blir stort så blir investeringarna därefter

Men de som funderar på att sätta upp en ny eller flera nya köper ju ofta en serverplats på ett serverhotell istället.
Citera
2022-08-22, 15:17
Medlem
Freddyfishs avatar
Citat:
Du är bara avundsjukt. That's it.

Inte direkt, det är inte jätteimponerande grejor du säger att du har - bara en medelmåttigt hemmalab.

Du skriver onödigt mycket, 99% utav det du skriver är orelevant.

Citat:
Vem skrev koden för SDR för realtid kernel i Linux? Oj! Jag var en av dem!
Vad har du gjort för Linux som slår dig för bröstet och sågar ett OS som Windows 11, vilket till skillnad mot andra versioner inte har gett mig en enda bluescreen sen installation och allt funkar perfekt, trots att mitt moderkort saknar TPM 2.0 chip.
So have it your way - kryp ner i det hål som du kröp ut från.

Visst, vilken commit lämnade du det bidraget?

Äh, jag har använt linux på obskyr hårdvara till och från sedan 2000. Bidragit med lite kod, men inget speciellt.
Windows är bara spyware i glansig förpackning. Somsagt, Windows och OSX är för plebs.
Senast redigerad av Freddyfish 2022-08-22 kl. 15:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in