Citat:
Ursprungligen postat av
FractalDimension
Vem skrev koden för SDR för realtid kernel i Linux? Oj! Jag var en av dem!.
Linux är tekniskt sett inget realtidsoperativ. Med realtid menas att tidsgränserna för hur fort svaret ska komma är fixa. Det är inte minst viktigast i många automatiska styrsystem. Men dessa system kör inte Microsoft patienser, flera VMs, rendering av film etc samtidigt som styrprogramvaran.
Sådan realtidsprogramvara och dess OS har fasta ramar, och på det viset är hela miljön statisk.
I en PC/Mac däremot är skillnaderna mycket stora i frågan om minnesåtgång och belastning mm.
Citat:
Ursprungligen postat av
FractalDimension
Fan... Du fick mig att tänka...
Man kan ju ställa in i power-inställningar att hårddiskar ska släckas om datorn inte används under en tid.
Det gör det på SSD. (Jag har SSD-diskar med LED-lampor och jag har sett dem släckas när jag lekte med inställningen.)
Varför kan man inte göra samma sak med NVMe?
PCIe bussen kan ju släckas individuellt? (På vissa moderkort finns det t.o.m. knappar för det ifall man vill släcka en lane för att testa om något är fel t.ex.?
Då tänker jag på Asus Rampage serien som hade en switch under den interna power knappen som satt direkt på moderkortet.)
Det går ju tydligen? Så varför inte införa det på mjukvarusida i OS?
Jag begriper ju ingenting rent ut sagt med dina röriga inlägg.
Du skriver ju själv att du har Windows 11 på din NVMe,
du vill alltså släcka den disken som ditt OS ligger på ?
Det är ju så dumt så att klockorna stannar.
I så fall så får du ju ett mycket ryckigt operativsystem, som ingen vill använda.
Det förefaller som någon också skrev här att du i själva verket bara läser
datortidningar och inte har någon dator alls, eller ?
Och plockar lite begrepp och buzzwords här och där.
Och meningen
"Så varför inte införa det på mjukvarusida i OS?"
visar ju att du inte vet vad du håller på med ?
För vad skulle det vara för vits med OSet släcker ner sin egen operativsystemhårddisk ?
Möjligen kan man göra det på NASAs rymdsonder som ska väckas till liv när de närmar
sig den planet den ska göra mätningar på.
MacOS är visst bra till de uppgifter som MacOS är bra till.
Det är inget dåligt OS, verkligen inte.
Varför vill du släcka PCIe bussen, då är ju hela vitsen med att köra datorn borta ?
Möjligen att man gör det för att felsöka och för att läsa av statusmeddelanden från
moderkortet.
Du kan ju i och för sig köra OSet från en RAM-disk om man nu vill att det ska gå fort.
Det villkorar dock att du klonar din RAM-disk mot en vanlig hårddisk, SSD, eller mekanisk,
när du ska stänga ner.
Du släcker ju ändå NVMen när du skickar datorn i vänteläge/viloläge, är det det du menar ?
Det enda råd jag kan ge dig vad gäller prestanda är att mäta och mäta, och mäta igen,
man har inget annat att gå på.
Använd aldrig RAID om du inte säkert vet om du behöver det. Det är bara dumt att använda RAID0 annat än att du är säker på att du kan förlora hela innehållet och att det inte gör något.
Annars får du se till att du tar backup så ofta som du behöver.