• 1
  • 2
2022-08-15, 04:58
Medlem
FractalDimensions avatar
Hej!

Jag hoppas allt är fint med alla och att jag postar i rätt forum?

Ju - jag har ett problem med en NVMe LITEON hårddisk som går upp som bara den i temperatur.
Jag har 12 st. fläktar i chassit och perfekt luftflöde.

Om ni ser på bilden: https://ibb.co/n0ZmhY4 (Lite svårt, då jag har 3 st. 55 tums 4K skärmar)

När jag startar datorn, så är temperaturen lågt (inget konstigt), och sen stabiliserar sig allt kring 36-38 grader.
De 4 första diskarna M-SATA som sitter på en kontroller direkt på PCIe 4x och visar alltid 40 grader oavsett. Jag har en köpt version av Hard Disk Sentinel (senaste version, uppdaterat senaast idag faktiskt - eller igår blir det), samt har god kontakt med utvecklarna av programmet då jag har en server-kluster (8 st. Dell PowerEdge R-serien) som de använder. (Har gigabit åt bägge hållen och kör lite hosting åt dem.)
Ni kan se info om servrarna här: https://ibb.co/6PPjjhp (Fast nu är en R810 urkopplad pga. fel på en DIMM som måste bytas ut - där är 4 DIMM-platser med massor av sockets då varje DIMM-plats är för varje CPU, och det är 4 CPU.)
Det visar 211 trådar just nu, men det ska egentligen bli 211 + 256 (1024) trådar när R815 kommer igång igen, och 512 GB RAM (visar 394 GB just nu, men trots att det är 128 GB i R815'an så visar vSphere 512 - har aldrig förstått varför? Borde ju rimligtvis bli 523 GB?)

Jag använder själv allt för att skapa olika VM med olika OS, osv. och bootar även över nätverk (10 Gbps fiber channel) till min dator som blir "diskless" (fast diskarna finns där och detekteras av OS som jag råkar köra på min "huvuddator".) Jag kan t.ex. köra Mac, Solaris, andra Linux distro, osv.
Det kontrolleras av Windows Server Standard 2022 - dvs. senaste.
Det andra som jag använder alla serverar för är att det sitter 2 st. Nvidia Tesla i varje server och det använder jag för nätverksrendering i t.ex. After Effects när jag har skapat VFX/CGI.
Utan dem skulle t.ex. renderingen av 40 minuter film ta tre, fyra dagar - beroende på effekter, osv.
Med dem så går renderingen nästan realtid, så 40 minuter film tar 40 minuter att rendera.

Min huvuddator har två CPU (2 x Xeon E5-2695 v2), 11 diskar, 128 GB RAM (64 GB är en ramdisk för att köra spel snabbt men mest för att redigera filmer i 4K), två st. GTX 980 i SLI och moderkortet har egentligen stöd för SLI - dock fick jag modifiera BIOS för att aktivera det, 2 st. Nvidia Tesla K80 och en massa annat tjafs som RFID-läsare/skrivare, NFC-läsare/skrivare, Smartdisk-läsare/skrivare som även används för att logga in eller logga ut med smartcard. (Samt ett smartcard som är "Selfdestroy" - om jag sätter i det, så raderas alla diskar med ett program som heter Eraser.)

Här börjar mitt problem - även om jag inte använder NVMe disken (som är bootdisk), så håller den först 36-38 grader, men skjuter upp i 70-79 grader om den inte kylls ner!
Jag har fått ta en "jet" fläkt från en gammal powersupply (varje server har dubbla powersupply och när jag köpte dem, så hade en R710 "bara" två st. 870 watt som jag bytte ut mot två 1100W - och jag hade ingen användning för dem, så jag skruvade ur en fläkt) som blåser på NVMe disken, och ÄNDÅ går den inte ner under 40-41 grader. Just nu när jag skriver, så är den uppe i 44 grader.
När jag skriver "jet" så menar jag att fläkten dels låter som en jetmotor, och dels att när den kopplas till 12-volt Molex (byggt själv) så flyger den iväg om den inte sitter fastskruvad ordentligt i chassit.
Det går absolut inte att hålla den i handen - den flyger verkligen iväg med kraft!
Ändå får jag inte ner temperaturen på NVMe disken trots att fläkten blåser direkt på den, och den har även fått radiatorer installerad över för att hjälpa till med nerkylningen.
Ni ser i första bilden, från HDD Sentinel att den varit uppe i 79 grader - men moderkortets temperatur ligger fortfarande på runt 38 grader. (Bägge CPU ligger på 40 grader, vilket är enligt specifikationerna från Intel.)
Jag förstår noll - vad är det som gör att disken blir så hett? Jag har tagit ut den och satt den på plats igen flera ggr. för att vara säkert på att den inte sitter fel.
Även när den INTE används, och jag bootar via PXE/SCSI över nätet (med en liten USB-disk) så händer exakt samma sak!

Det har blivit ett stort problem eftersom "jet"-fläkten är isolerad i en server, men i ett vanligt chassi - ja, då måste jag sätta på mig heltäckande hörlurar och köra typ nån låt i Winamp (Yeah, still oldschool) för att inte höra den.

Min sambo brukar klaga ofta om jag råkar glömma stänga dörren till mitt rum, för det hörs i hela lägenheten.
Ni förstår då att jag vill bli av med fläkten och hitta vad som är fel på disken?
Jag har testat två saker: dels att ha den på ett annat moderkort, och då var tempen normal, så jag tänkte att det är fel på mitt moderkort - men test två var att koppla in en annan NVMe disk på samma moderkort - men då steg inte temperaturen.

På den disken finns mitt huvud OS med Windows 11 och Ubuntu 22.04 (dualboot), samt alla program, typ alla Adobe's program, Office 365 Pro, och massor med annat. (Windows 11 kan efter en viss konfiguration även köra Android-appar precis som vilket program som helst, så jag har hur många appar som helst.)
När man har haft samma OS i snart ett år, så blir man ju "fast" med tanke på att en ominstallation av allting skulle ta minst ett par veckor. (Om jag ens minns allt vad jag har?)

Så frågan är vad jag ska göra?
Jag kan inte använda mig av vattenkylning, då det sitter två GPU i vägen, och två PCIe breakout för att koppla M-SATA kontrollen med 4 diskar och en andra breakout för att koppla bägge Tesla korten.

Jag kan se NVMe disken i BIOS, men den låter mig inte ändra något på den.
Dock räknas den som PCIe plats och jag har sjuk många inställningar för PCIe som jag inte ens förstår.

Jag måste ha en snabb och överdriven dator eftersom jag går estetiska programmet på Södertörn högskola och min inriktning är film och media. (Har t.ex en jävlig stor axelburen kamera: Sony HXR-MC2500 med WiFi, så att jag kan se vad den filmar och kontrollera den med iPhone/iPad)
(Samt även 25% på Luleå tekniska högskola - FrontEnd - dvs. Java, CSS, HTML och sånt på distans.)

Förutom problemet med temperaturen, så har jag noll problem med datorn. Jag har aldrig ens haft en bluescreen, trots att jag kör Windows 11 på ett moderkort utan TPM 2.0-chip.
Hade gärna mottagit tips på vad jag ska göra? Eller vad som kan vara fel?
Kan jag ha ändrat något i BIOS som ställer till det? (Jag har ökat storleken på datapaket t.ex. och annat för att snabba upp PCIe bussen - BIOS ser ut exakt som BIOS hos en server ungefär där man kan ändra ALLT. AMI-BIOS, egen mod.)
EDIT: Jag kan INTE nollställa BIOS/ladda default, för då försvinner min RAID-0 konfiguration och därmed alla mina filer. Ni ser t.ex. alla 2TB diskar? De är i RAID-0. Om jag väljer default i BIOS och startar om, så kan jag säga hejdå till alla mina filer - examenarbeten, osv. (Därav den stora 8TB HDD'n som är backup för det viktigaste.)

Tackar på förhand för hjälp - om ni behöver veta något som jag inte skrivit med, så säg till och jag ordnar skärmdump.
Alla drivisar är senaste och jag uppdaterar så fort det kommer nytt.
Senast redigerad av FractalDimension 2022-08-15 kl. 05:19.
Citera
2022-08-15, 06:24
Medlem
Även om det är intressant så kanske lite mycket info ;D
Men 70c är lugnt. Har den någon heatsink? I värsta fall köp platta kopparbitar och sätt på om du är orolig.
Citera
2022-08-15, 08:17
Medlem
FractalDimensions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Men 70c är lugnt. Har den någon heatsink? I värsta fall köp platta kopparbitar och sätt på om du är orolig.

Det har jag redan?
Citera
2022-08-15, 22:14
Medlem
MorganJohanssons avatar
Du har för lite fläktar i ditt chassi.

Testa att köra datorn en dag med öppen sidovägg så ska du se att tempen håller sig på en bra nivå.
Citera
2022-08-15, 22:57
Medlem
Loxuss avatar
Fast den har ju inte varit 76 grader sen april? 41 grader max idag?
Citera
2022-08-15, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FractalDimension
Här börjar mitt problem - även om jag inte använder NVMe disken (som är bootdisk), så håller den först 36-38 grader, men skjuter upp i 70-79 grader om den inte kylls ner!
/.../
EDIT: Jag kan INTE nollställa BIOS/ladda default, för då försvinner min RAID-0 konfiguration och därmed alla mina filer. Ni ser t.ex. alla 2TB diskar? De är i RAID-0. Om jag väljer default i BIOS och startar om, så kan jag säga hejdå till alla mina filer - examenarbeten, osv. (Därav den stora 8TB HDD'n som är backup för det viktigaste.)

Öhh, alla sådana elektroniska komponenter blir varma, 79-80 C är inte precis skäl att ringa brandkåren.
Kolla specen för NVMe disken så vet du på ett ungefär vad den klarar.
En del klarar tydligen 85 C kontinuerligt utan att koppla ur.
Nog inget att bry sig över, om inte andra komponenter tar skada.
Finns kanske kylflänsar till dessa.
Montera med en liten klick kylpasta.
Om det redan sitter kylpasta på kylflänsen med en tejpbit på så kan den redan ha torkat och bivit hård så kan du tvätta bort den med kemisk ren bensin eller tex T-Röd, eller isopropylakohol, och sätta dit en klick med färsk kylpasta.
Anvisningar ska finnas hos tillverkaren.
Visst kan man anta att livslängden blir kortare ju varmare den är.
NVMe är byggda som SSDs men har en avsevärt snabbare databuss
än SATA-anslutningen har.
NVMe är tyvärr som SSDs att om de kraschar fysiskt att det blir svårt att rädda data
på dem.
Därför är backup alltid värdefullt ju.

Så här står det om RAID 0:

Citat:
Since RAID 0 provides no fault tolerance or redundancy, the failure of one drive will cause the entire array to fail; as a result of having data striped across all disks, the failure will result in total data oss. This configuration is typically implemented having speed as the intended goal. RAID 0 is normally used to increase performance, although it can also be used as a way to create a large logical volume out of two or more physical disks.

Du har alltså ingen datasäkerhet alls på RAID 0 diskar. Kraschar den ena disken så är allt i princip förlorat.
RAID 0 är bara optimerat för hastighet.
IBAS och Ahlberg Data i Nacka kan nog extrahera filerna ändå om inte skivorna är alvarligt skadade.
Men det kostar förstås. It will cost you an arm and a leg...

Det verkar vara en helt överarbetad rigg du har.
Och bättre att dela upp riggen, eller ?
Vad gäller servrar så det enda man bryr sig om är att hålla svarstiderna inom vissa gränser, så man kan uppnå bra svarstider med väldigt många olika lösningar nuförtiden.
Om servern inte måste mata många videoströmmar samtidigt så kan det behövas speciallösningar.

BIOS kan du visst nollställa till default men du kan då inte boota på din RAID-array.
De diskarna ses troligen som tomma när den försöker att boota.
Men att ladda default BIOS först, och sedan markerar RAID 0 i BIOS,
så borde den boota normalt.

Det är inte mycket vits med att ändra parametrarna för RAIDen,
Tex blockstorlek och liknande
Men det finns uppgifter om detta på RAID-kontrollerns tillverkare.
Citat:
Ursprungligen postat av BOMB-CP
För att du är homosexuell?

De osar ju helbögigt att ha RAID 0 överhuvudtaget. RAID 5 eller ännu hellre RAID 6 som kräver minst 4 diskar. RAID 6 ger både nödvändig redundans och god prestanda.

En del som försökt installera vissa versioner av Windows på RAIDs har rapporterat att Windows tar inte en RAID som en enskild disk, och därför blir det så att OEM-licensen inte gäller.
Vet ej om de har rättat dessa buggar. De som fick problem med detta installerade på en enskild disk och sedan byggde om den till en RAID, därvid bootade Windows sedan normalt.
Har ej kollat vad som hände med detta.

Men om grunkorna blir för varma så är det väl bara att skaffa några dunkar med transformatorolja och sänka ner hela riggen i den. Då håller den garanterat bra temperatur si så där
Citera
2022-08-16, 00:54
Medlem
jag-har-oxo-en-kuks avatar
ts verkar inte ha alla hästar hemma, -"jag har 8st dell poweredge dell sevrar och 3st 55 tums 4k skärmar i pojkrummet". Hur får du plats med sängen? sover du med öronproppar och speedos?

tanken har inte slagit dig att ditt bredbandsavtal kanske inte tilllåter kommersiella tjänster på det.

det går att hyra in cpu och disk från riktiga företag så att du slipper snubbla över servrar på natten.

Det blir lite varmt det du har igång, om det är så, men det är nog fantasier du kommer med.
Citera
2022-08-16, 03:02
Medlem
FractalDimensions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BOMB-CP
För att du är homosexuell?

Jag är heterosexuell och den kommentaren är personangrepp enligt regel 1.08, samt diskriminering enligt diskrimineringslagen i brottsbalken.
Dessutom är det andra gången jag går på högskolan - jag är redan systemtekniker sedan 16 år. (Med lika lång tids arbetslivserfarenhet.)

Varför sänker du dig till så lågt nivå och kan inte istället hålla dig till topic?
Citera
2022-08-16, 03:15
Medlem
FractalDimensions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorganJohansson
Du har för lite fläktar i ditt chassi.

Testa att köra datorn en dag med öppen sidovägg så ska du se att tempen håller sig på en bra nivå.

Det har jag faktiskt, annars blir det problem med andra fläktars då "jet" fläkten skapar en någon sorts övertryck så alla fläktar börjar snurra långsammare.
Jag tog två fläktar från gammal vattenkylare och gjorde så att de blåser med 45 grader neråt från chassits övre del och därmed inte låter luftflödet från främre och bakre fläktarna att sig ut. (Typ som en vägg av luft - krävde en del beräkningar och testande med rök från tabletter som används för fotografering för att skapa en massa rök - använde en grön LASER för att säkerställa att luftflödet gick från fram till fläktarna bak som blåste ut varm luft.)
Sidoväggen är dessutom av glas - så den börjar vibrera som attans när "jet" fläkten är igång, så man nästan är rädd att den ska gå sönder.
Övriga komponenter som andra hårddiskar, 2 GPU, moderkort, CPU, osv. håller samma temperatur runt 36-38 grader.

Detta hände alltså helt plötsligt i april. Innan det fungerade NVMe-disken utan problem MED sidoväggen på och utan den "jet" fäkten.
Citera
2022-08-16, 04:27
Medlem
FractalDimensions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jag-har-oxo-en-kuk
ts verkar inte ha alla hästar hemma, -"jag har 8st dell poweredge dell sevrar och 3st 55 tums 4k skärmar i pojkrummet". Hur får du plats med sängen? sover du med öronproppar och speedos?

tanken har inte slagit dig att ditt bredbandsavtal kanske inte tilllåter kommersiella tjänster på det.

det går att hyra in cpu och disk från riktiga företag så att du slipper snubbla över servrar på natten.

Det blir lite varmt det du har igång, om det är så, men det är nog fantasier du kommer med.

Du behöver inte vara nedlåtande. Jag kan ta bild på allt om du vill.
Det är en hopfällbar säng, då mitt arbetsrum även används som gästrum.
Catclaw tog in den från förrådet i hallen och la mig på den.

Jag har pratat med min operatör, och det finns inget som hindrar mig från att köra lite hosting så länge jag inte gör det i kommersiellt syfte, dvs. att tar betalt - och det gör jag ju inte?
Dessutom fick jag 3 statiska IP till (4 totalt) gratis.

Varför ska jag hyra?
1 kärna och 0.5 GB, med 1 IP och ynka 20 GB disk kostar t.ex. 228 kr/mån. hos det som hette CityCloud (numera Cleura) innan och då måste jag även betala för trafiken som överstiger 1TB - vilket det gör snabbt när man skickar RAW-filer från filmkameran.
Dessutom kan jag få max 128 GB ram och 24 kärnor, och man kan inte ändra diskens storlek, det blir ännu dyrare med mer utrymme än exempel som jag länkat här - min egen dator som jag sitter och skriver på nu har mer kraft än så (128 GB RAM, 48 kärnor, 19,48 TB disk) - och jag behöver inte återigen posta hur mycket mina servers går på - eller?

Kostnad hittills innan moms

1 kärna, 0,5 GB RAM, 20 GB disk:
https://drive.google.com/file/d/1WUN...ew?usp=sharing

24 kärnor, 128 GB RAM, 20 GB disk: (kan inte ändra diskens storlek för att se vad kostnaden blir)
https://drive.google.com/file/d/1R4n...ew?usp=sharing

Räkning, sida 1:
https://drive.google.com/file/d/14UI...ew?usp=sharing

Räkning, sida 2:
https://drive.google.com/file/d/1pvq...ew?usp=sharing

Fråga mig igen varför jag hostar hemifrån?
Kostnaden är ungefär samma hos andra om man vill ha samma kvalité.
Jag har testat många andra och de sög kamelpung! (Finns faktiskt godis som sjuk nog heter så...)

Så - jag har gratis el.
Jag har 8 servrar, när den 8'e inkopplad, har 1024 kärnor från just nu 211, 512 GB RAM (när R815'an kopplas in), 24 TB disk, oändligt med trafik, 1 Gbps istället för 100 Mbps hos Cleura (fd. CityCloud).
Jag har tillstånd att hosta så länge det inte är i kommerciellt syfte - varför tror du jag betalar 228 kr/mån för ynka 20 GB annars för min hemsida, där jag desutom måste betala för trafik över 1TB?
Jag bor dessutom i en stor 3'a och har sovrum - så behöver inte snubbla över något på natten. Detta är mitt arbetsrum!

"Pojkrummet"...
Jag MÅSTE ha 3 st. 4K skärmar för att redigera film.
Gör inte påhopp på folk när du inte har minsta aning om vilka de är. Jag är över 40 strecket, bor i en lägenhet som kostar närmare 5,5 miljoner, har en dotter, har haft två olika företag som det har skrivitis om i både inhemsk och utländsk media, samt fått priser från FN och ESA för projekt som jag har utfört vid mina firmor.
Vad har du gjort med ditt liv?
Senast redigerad av FractalDimension 2022-08-16 kl. 04:47.
Citera
2022-08-16, 04:46
Medlem
FractalDimensions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens

Förlåt att jag svarar två gånger - ju, när tempen steg över 70 grader, så skadades tydligen chippet och "hälsan" sjönk från 100% till 98%, så på något sätt skadades disken.
Problemet beror inte på den nya skadan, då temperaturen steg INNAN det.
Citera
2022-08-16, 11:05
Medlem
jag-har-oxo-en-kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FractalDimension
Du behöver inte vara nedlåtande. Jag kan ta bild på allt om du vill.
Det är en hopfällbar säng, då mitt arbetsrum även används som gästrum.
Catclaw tog in den från förrådet i hallen och la mig på den.

Jag har pratat med min operatör, och det finns inget som hindrar mig från att köra lite hosting så länge jag inte gör det i kommersiellt syfte, dvs. att tar betalt - och det gör jag ju inte?
Dessutom fick jag 3 statiska IP till (4 totalt) gratis.

Varför ska jag hyra?
1 kärna och 0.5 GB, med 1 IP och ynka 20 GB disk kostar t.ex. 228 kr/mån. hos det som hette CityCloud (numera Cleura) innan och då måste jag även betala för trafiken som överstiger 1TB - vilket det gör snabbt när man skickar RAW-filer från filmkameran.
Dessutom kan jag få max 128 GB ram och 24 kärnor, och man kan inte ändra diskens storlek, det blir ännu dyrare med mer utrymme än exempel som jag länkat här - min egen dator som jag sitter och skriver på nu har mer kraft än så (128 GB RAM, 48 kärnor, 19,48 TB disk) - och jag behöver inte återigen posta hur mycket mina servers går på - eller?

Kostnad hittills innan moms

1 kärna, 0,5 GB RAM, 20 GB disk:
https://drive.google.com/file/d/1WUN...ew?usp=sharing

24 kärnor, 128 GB RAM, 20 GB disk: (kan inte ändra diskens storlek för att se vad kostnaden blir)
https://drive.google.com/file/d/1R4n...ew?usp=sharing

Räkning, sida 1:
https://drive.google.com/file/d/14UI...ew?usp=sharing

Räkning, sida 2:
https://drive.google.com/file/d/1pvq...ew?usp=sharing

Fråga mig igen varför jag hostar hemifrån?
Kostnaden är ungefär samma hos andra om man vill ha samma kvalité.
Jag har testat många andra och de sög kamelpung! (Finns faktiskt godis som sjuk nog heter så...)

Så - jag har gratis el.
Jag har 8 servrar, när den 8'e inkopplad, har 1024 kärnor från just nu 211, 512 GB RAM (när R815'an kopplas in), 24 TB disk, oändligt med trafik, 1 Gbps istället för 100 Mbps hos Cleura (fd. CityCloud).
Jag har tillstånd att hosta så länge det inte är i kommerciellt syfte - varför tror du jag betalar 228 kr/mån för ynka 20 GB annars för min hemsida, där jag desutom måste betala för trafik över 1TB?
Jag bor dessutom i en stor 3'a och har sovrum - så behöver inte snubbla över något på natten. Detta är mitt arbetsrum!

"Pojkrummet"...
Jag MÅSTE ha 3 st. 4K skärmar för att redigera film.
Gör inte påhopp på folk när du inte har minsta aning om vilka de är. Jag är över 40 strecket, bor i en lägenhet som kostar närmare 5,5 miljoner, har en dotter, har haft två olika företag som det har skrivitis om i både inhemsk och utländsk media, samt fått priser från FN och ESA för projekt som jag har utfört vid mina firmor.
Vad har du gjort med ditt liv?

Hopfällbar säng, inte speciellt snällt av din tjej att förpassa dig till den.

Gratis el, jo det hade jag oxå ett par år, kopplade in mig på fastighetselen, gick inte att ta ut så mycket dock, då det var säkrat till 10A. tycker du ska satsa på en riktig ac, inget portabelt skit.

Vad är det för skärmar? funkar det att ställa overscan?

Vad har jag åstadkommit i livet? inte ett jävla skit, som nån är nöjd med, har det framkommit senaste året. otacksamma djävlar i samhällets toppskikt som man hjälpt att buffla sig fram.

fick en ny chef, för inte så länge sedan, visade en lapp om att jag inte slickat tillräckligt med röv. tillbaka till psyket för att lära sig det igen.

tror nog inte du ska oroa dig för lite sommarvärme i chassit, du ska ju ha backup på allt? kom tillbaka när det börjar stinka brunnen elektronik.

sedan att du satt diskarna i raid0, första man får lära sig, raid0 ska inte användas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in