2022-08-16, 21:12
Medlem
FractalDimensions avatar
Hahahaha!
Nä, min sambo förpassar mig inte till den hopfällbara sängen! LOL
Det är för gäster som hälsar på och sover över.

Nä, det är 4K TV-apparater från Philips med HDMI. Fick köpa adapterar för DisplayPort till HDMI på eBay. (Kunde ju inte koppla 3 skärmar via HDMI till ett grafikkort? Om man kör SLI, så får man ansluta endast till ett GPU.)

Vet inte om de klarar overscan - kör 60 Hz. (Eller, det står 59 Hz i Nvidia kontrollpanelen och 60 Hz i Windows display inställningar - vet inte vilken som är rätt? När jag körde Ubuntu första gången så fick jag skapa en "ny" upplösning med xrandr och då la jag till "3840x2160_60", så jag antar att det är 60 Hz?)
Skärmar har ju egna färgprofiler och TV har egen - och om jag vill att filmen jag redigerar ska se ut som den gör på en vanlig TV, så måste jag ha den färgprofilen liksom. Annars måste jag kalibrera skärmen med en dyr apparat och ladda rätt färgprofil... (En liten dosa som man kopplar till USB och hänger över skärmen och kör ett program som tar fram den färgprofil man vill ha från en lista.)

Om jag vill spela spel och behöver högre Hz, så har en HMD från Sony med två små OLED skärmar som kör 1980x1080 och 100 Hz i 3D. (Eller Sony HMZ Head Mounted Unit som det står på etiketten.)
Gamar dock sällan...

Ju... Alltså, enligt HDD Sentinel så var NVMe diskens "hälsa" 100% innan överhettningen, och efter sjönk den till 98% - så någon typ av skada måste den ha tagit väl?
Fick även en massa errors om filsystemet när jag bootade Ubuntu efter den händelsen.
Jag har haft den här datorn kanske i snart två år, och NVMe disken har suttit där den sitter och hållit samma temp som moderkortet i princip.
NÅGOT hände och jag vet inte vad som gjorde att den överhettas.
Innan var datorn nästan helt tyst och hade 4 chassi fläktar och varje CPU hade var sin fläkt - så totalt 6.
Nu har den 12 st. i chassit, samt två som gör att allt inte blåser ut och fortsätter till fläktarna där bak.
4 diskar är dessutom M-SATA som sitter på ett kontrollkort på PCIe, och resten sitter i en box under chassit, dvs. har eget utrymme där det sitter en fläkt som blåser på dem och det finns typ galler som låter varma luften från diskarna att komma ut utan att gå in i chassit.
Det är då bara NVMe disken som sitter i chassit med två GPU. Det går två PCIe breakouts där ena kopplas till kontrollkortet för M-SATA diskarna och ett som kopplas till Nvidia Tesla enheterna som sitter utanför. (De kan bli uppåt 90 grader varma då man har i ren idioti byggt dem med passiv kylning, så jag har två CPU-fläktar som kyler ner enheterna - men som sagt, utanför chassit.)
Breakouten är dessutom en sladd som är tunn och ser ut som två USB på bägge sidor som kopplas till en liten krets som går in i PCIe bussen och kopplas till breakout utanför...

Grejen är att jag har egentligen inget viktigt på C: (NVMe) då det är bara OS och program - men det är här vad alla har missförstått - NVMe disken är såklart INTE i någon RAID-array. Det är mina övriga diskar och jag har absolut inga problem med min RAID-konfiguration på min dator.
Den RAID som jag har problem med, sitter i en av 8 servrar, och gäller 1 disk - mina servrar är dessutom på andra sidan av rummet bredvid fönstret där en fläkt blåser in kall luft in i intagen framför serverna och varm luft blåser ut genom fönstret som även släpper in kall luft. (Annars hade det blivit rena bastun.)

Dock!

Detta är ett server moderkort egentligen som kineserna byggt om till E-ATX moderkort för två CPU.
Det går helt enkelt inte att boota från annan disk än USB eller NVMe disken!
Den nya terminen börjar 29'e aug. och jag har alla mina projekt på datorn.
Min laptop har också NVMe - men den är 256 GB bara, medan denna är 512 GB. (Jag har testat att byta mellan dem, och NVMe disken blev inte varm i laptopen, och laptopens NVMe disk blev inte varm på det kinesiska moderkortet.)
Jag måste få plats med hela Adobe Creative Suite 2022 program från Photoshop till Premiere Pro, hela Office paketet, plus massor med andra program och tillägg, en Ubuntu installation förutom Windows 11, etc. etc.

Jag måste kunna dubba mina filmer - man kör ju inte med det ljud som spelats in under inspelning, utan tar bort allt ljud och lägger på röster, bakgrundsljud, osv. i efterhand.
Då kan jag inte ha en fläkt som låter ett JAS-plan som flyger på afterburn?

Jag moddade BIOS långt innan felet uppstod, så det är inget fel där.
Drivrutinerna är från Intel och samma som då - det har inte kommit någon uppdatering.
Windows 11 har däremot uppdaterats femtioelva gånger sen den släpptes - så man hade kunnat misstänka att felet låg där, om det inte var för att samma sak händer när jag bootar Ubuntu?

Jag kan därför inte bara skita i att temperaturen stiger när den sänkte "hälsan" hos disken med 2% sist, och HDD Sentinel är inställt på att stänga av när tempen stiger över 50.
Det gick alltså sjukt snabbt upp till över 70C medan Windows avslutades för att datorn skulle stängas av.
Händer samma sak igen och jag inte kan boota, så är jag bokstavligen fucked.

Citat:
Ursprungligen postat av jag-har-oxo-en-kuk
Hopfällbar säng, inte speciellt snällt av din tjej att förpassa dig till den.

Gratis el, jo det hade jag oxå ett par år, kopplade in mig på fastighetselen, gick inte att ta ut så mycket dock, då det var säkrat till 10A. tycker du ska satsa på en riktig ac, inget portabelt skit.

Vad är det för skärmar? funkar det att ställa overscan?

Vad har jag åstadkommit i livet? inte ett jävla skit, som nån är nöjd med, har det framkommit senaste året. otacksamma djävlar i samhällets toppskikt som man hjälpt att buffla sig fram.

fick en ny chef, för inte så länge sedan, visade en lapp om att jag inte slickat tillräckligt med röv. tillbaka till psyket för att lära sig det igen.

tror nog inte du ska oroa dig för lite sommarvärme i chassit, du ska ju ha backup på allt? kom tillbaka när det börjar stinka brunnen elektronik.

sedan att du satt diskarna i raid0, första man får lära sig, raid0 ska inte användas.
Citera
2022-08-16, 21:18
Medlem
jag-har-oxo-en-kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FractalDimension
Hahahaha!
Nä, min sambo förpassar mig inte till den hopfällbara sängen! LOL
Det är för gäster som hälsar på och sover över.

Nä, det är 4K TV-apparater från Philips med HDMI. Fick köpa adapterar för DisplayPort till HDMI på eBay. (Kunde ju inte koppla 3 skärmar via HDMI till ett grafikkort? Om man kör SLI, så får man ansluta endast till ett GPU.)

Vet inte om de klarar overscan - kör 60 Hz. (Eller, det står 59 Hz i Nvidia kontrollpanelen och 60 Hz i Windows display inställningar - vet inte vilken som är rätt? När jag körde Ubuntu första gången så fick jag skapa en "ny" upplösning med xrandr och då la jag till "3840x2160_60", så jag antar att det är 60 Hz?)
Skärmar har ju egna färgprofiler och TV har egen - och om jag vill att filmen jag redigerar ska se ut som den gör på en vanlig TV, så måste jag ha den färgprofilen liksom. Annars måste jag kalibrera skärmen med en dyr apparat och ladda rätt färgprofil... (En liten dosa som man kopplar till USB och hänger över skärmen och kör ett program som tar fram den färgprofil man vill ha från en lista.)

Om jag vill spela spel och behöver högre Hz, så har en HMD från Sony med två små OLED skärmar som kör 1980x1080 och 100 Hz i 3D. (Eller Sony HMZ Head Mounted Unit som det står på etiketten.)
Gamar dock sällan...

Ju... Alltså, enligt HDD Sentinel så var NVMe diskens "hälsa" 100% innan överhettningen, och efter sjönk den till 98% - så någon typ av skada måste den ha tagit väl?
Fick även en massa errors om filsystemet när jag bootade Ubuntu efter den händelsen.
Jag har haft den här datorn kanske i snart två år, och NVMe disken har suttit där den sitter och hållit samma temp som moderkortet i princip.
NÅGOT hände och jag vet inte vad som gjorde att den överhettas.
Innan var datorn nästan helt tyst och hade 4 chassi fläktar och varje CPU hade var sin fläkt - så totalt 6.
Nu har den 12 st. i chassit, samt två som gör att allt inte blåser ut och fortsätter till fläktarna där bak.
4 diskar är dessutom M-SATA som sitter på ett kontrollkort på PCIe, och resten sitter i en box under chassit, dvs. har eget utrymme där det sitter en fläkt som blåser på dem och det finns typ galler som låter varma luften från diskarna att komma ut utan att gå in i chassit.
Det är då bara NVMe disken som sitter i chassit med två GPU. Det går två PCIe breakouts där ena kopplas till kontrollkortet för M-SATA diskarna och ett som kopplas till Nvidia Tesla enheterna som sitter utanför. (De kan bli uppåt 90 grader varma då man har i ren idioti byggt dem med passiv kylning, så jag har två CPU-fläktar som kyler ner enheterna - men som sagt, utanför chassit.)
Breakouten är dessutom en sladd som är tunn och ser ut som två USB på bägge sidor som kopplas till en liten krets som går in i PCIe bussen och kopplas till breakout utanför...

Grejen är att jag har egentligen inget viktigt på C: (NVMe) då det är bara OS och program - men det är här vad alla har missförstått - NVMe disken är såklart INTE i någon RAID-array. Det är mina övriga diskar och jag har absolut inga problem med min RAID-konfiguration på min dator.
Den RAID som jag har problem med, sitter i en av 8 servrar, och gäller 1 disk - mina servrar är dessutom på andra sidan av rummet bredvid fönstret där en fläkt blåser in kall luft in i intagen framför serverna och varm luft blåser ut genom fönstret som även släpper in kall luft. (Annars hade det blivit rena bastun.)

Dock!

Detta är ett server moderkort egentligen som kineserna byggt om till E-ATX moderkort för två CPU.
Det går helt enkelt inte att boota från annan disk än USB eller NVMe disken!
Den nya terminen börjar 29'e aug. och jag har alla mina projekt på datorn.
Min laptop har också NVMe - men den är 256 GB bara, medan denna är 512 GB. (Jag har testat att byta mellan dem, och NVMe disken blev inte varm i laptopen, och laptopens NVMe disk blev inte varm på det kinesiska moderkortet.)
Jag måste få plats med hela Adobe Creative Suite 2022 program från Photoshop till Premiere Pro, hela Office paketet, plus massor med andra program och tillägg, en Ubuntu installation förutom Windows 11, etc. etc.

Jag måste kunna dubba mina filmer - man kör ju inte med det ljud som spelats in under inspelning, utan tar bort allt ljud och lägger på röster, bakgrundsljud, osv. i efterhand.
Då kan jag inte ha en fläkt som låter ett JAS-plan som flyger på afterburn?

Jag moddade BIOS långt innan felet uppstod, så det är inget fel där.
Drivrutinerna är från Intel och samma som då - det har inte kommit någon uppdatering.
Windows 11 har däremot uppdaterats femtioelva gånger sen den släpptes - så man hade kunnat misstänka att felet låg där, om det inte var för att samma sak händer när jag bootar Ubuntu?

Jag kan därför inte bara skita i att temperaturen stiger när den sänkte "hälsan" hos disken med 2% sist, och HDD Sentinel är inställt på att stänga av när tempen stiger över 50.
Det gick alltså sjukt snabbt upp till över 70C medan Windows avslutades för att datorn skulle stängas av.
Händer samma sak igen och jag inte kan boota, så är jag bokstavligen fucked.

men du avslöjar dig själv genom att svara folk med hela uppsatser med irrelevant dravel. du har inte en aning om vad overscan är, tror inte du gått någon riktig utbildning när det gäller filmredigering.
Citera
2022-08-16, 21:25
Medlem
FractalDimensions avatar
Citat:
men du avslöjar dig själv genom att svara folk med hela uppsatser med irrelevant dravel. du har inte en aning om vad overscan är, tror inte du gått någon riktig utbildning när det gäller filmredigering.

Hur kan jag inte veta vad overscan är om jag skapar ny upplösning med xrandr?
En platt-TV klarar inte overscan - kanske en CRT-skärm/TV, ja!
Sen finns det faktiskt SKÄRMAR som klarar overscan med rätt inställningar.

"Avslöjar mig själv"...

Varför är du här i min tråd och skriver en massa trams?
Har du inget fucking liv?
Citera
2022-08-16, 21:33
Medlem
FractalDimensions avatar
Nu förstår jag varför media ojar sig över Flashback!!

Detta är inte den Flashback jag blev medlem i när FNA fortfarande gavs ut i mejlformat.
Detta har blivit ett fucking tillhåll för landets samlade jävla korkade IQ-befriade nollor som anammat det sämsta hos den Nazistiska ideologin och tror att de är värda ett fucking piss.
För 15 år sen så hade mitt problem varit löst efter två inlägg.
Här är det ingen som ens förstår vad mitt problem är (förutom en) och resten sysslar med att författa personangrepp, där ena öppet avslöjar att han har så pass problem att han måste till psyk och är en kriminell noll som inte kan hålla ett jobb. (Och man har mage att klaga på invandrare som oftast har två jobb och sällan gör väsen av sig, förutom några få idioter som är precis som er!)

Bravo Jan Axelsson!
Du har lyckats skapa Sveriges avlopp för havererade människor som saknar neuroner i skallen.

Fucking jävla idioter!
HÅLL ER TILL TOPIC!
VAR FAAN ÄR MODS?!
Senast redigerad av FractalDimension 2022-08-16 kl. 21:37.
Citera
2022-08-16, 21:36
Medlem
Citat:
Hur kan jag inte veta vad overscan är om jag skapar ny upplösning med xrandr?
En platt-TV klarar inte overscan - kanske en CRT-skärm/TV, ja!
Sen finns det faktiskt SKÄRMAR som klarar overscan med rätt inställningar.

"Avslöjar mig själv"...

Varför är du här i min tråd och skriver en massa trams?
Har du inget fucking liv?

varför blandar du in hz och annat skit, jag är ett psykfall, trodde jag nämnde det.

det är möjligt att det går att få till om man ändrar syncen i mjukvaran på graffadrivaren men inte sett det sedan hedenhös. har inget med upplösning att göra.

uppsatser drar till sig pykfall.
Citera
2022-08-16, 21:42
Medlem
FractalDimensions avatar
Citat:
varför blandar du in hz och annat skit, jag är ett psykfall, trodde jag nämnde det.

det är möjligt att det går att få till om man ändrar syncen i mjukvaran på graffadrivaren men inte sett det sedan hedenhös. har inget med upplösning att göra.

uppsatser drar till sig pykfall.

Jag känner också psykfall som är inlåsta på rättspsyk - men inte fan beter de sig som du gör?
Jag nämnde hz för det har med overscan att göra.
Om jag ska ta t.ex. displayen från en gammal, säg samsung-platta och använda LCD-skärmen på den, så måste jag ändra Hz om jag vill komma åt de pixlar som samsung avaktiverat under huven. Jag kan inte bara ändra upplösning för att komma utanför fabriksdefinierade delar av skärmen!
Därav kopplingn mellan hz och overscan!
Citera
2022-08-16, 21:59
Medlem
Citat:
Jag känner också psykfall som är inlåsta på rättspsyk - men inte fan beter de sig som du gör?
Jag nämnde hz för det har med overscan att göra.
Om jag ska ta t.ex. displayen från en gammal, säg samsung-platta och använda LCD-skärmen på den, så måste jag ändra Hz om jag vill komma åt de pixlar som samsung avaktiverat under huven. Jag kan inte bara ändra upplösning för att komma utanför fabriksdefinierade delar av skärmen!
Därav kopplingn mellan hz och overscan!

Fine! Whatever. Jag ska anteckna det på celldörren. Men jag har lite svaårt att se var din huvuddator kommer in i bliden.

Du har 2 problem då? tempen på en ssd och din raid0 disk som du säger pajjat. borde inte ditt program varna om att det är något fel, ser inte det på dina bilder.
Citera
2022-08-17, 12:59
Medlem
BigFatCones avatar
Uhm, NVMe är väl generellt speccat för att klara att ligga just runt 80-90 grader i förhållandevis långa stunder?
Citera
2022-08-17, 23:49
Medlem
FractalDimensions avatar
Citat:
Fine! Whatever. Jag ska anteckna det på celldörren. Men jag har lite svaårt att se var din huvuddator kommer in i bliden.

Du har 2 problem då? tempen på en ssd och din raid0 disk som du säger pajjat. borde inte ditt program varna om att det är något fel, ser inte det på dina bilder.

Hehe, "Anteckna den på celldörren" - jag börjar gilla dig.
Helt rätt kompis - fast jag har raid-0 disken i en server (Dell PowerEdge R-serie) och har en tråd om det redan.

Den här tråden gäller min personliga dator, där något hände med den här NVMe disken (Är NVMe SSD? De är väl byggde med NAND-chip som t.ex. finns i iPhone och skiljer sig från vanliga SSD - jag har t.ex. under optimala förhållanden kommit upp till lite över 1 Gb/s och gränsen är 1,2 Gb/s via PCIe bussen - det klarar inte chippen i SSD där server-versioner kommer upp i kanske 500 som bäst?) som överhettas om man inte inte kyler ner den med en jäkla jetmotor till fläkt som vibrerar oh låter så pass att grannen under mig råkade träffa mig i hissen idag och undrade om jag damsög på natten?
frågan är vad som kan ha hänt och hur fixar jag det?

(Jag kan lära dig om overscan-tekniker... Leker faktiskt själv lite med att ta loss LCD/TFT/OLED-skärmar på allt möjligt och koppla till Arduino eller Raspbery PI)
Citera
2022-08-18, 00:02
Medlem
FractalDimensions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Uhm, NVMe är väl generellt speccat för att klara att ligga just runt 80-90 grader i förhållandevis långa stunder?

Det trodde jag ärligt talat jag med - tills detta hände och temperaturen steg till 76 grader, så började HDD Sentinel att stänga av min dator, vilket tog tid, då Windows 11 har den befängda egenskapen att inte stänga av eller starta om ifall ett program som använder sig av IRQ anrop har fastnat - vilket såklart är fallet när en något händer med en hårddisk - det måste ju vara ett program som gjorde något?
När jag startade datorn, så steg temperaturen igen och jag force-stängde av datorn genom att hålla ner power-knappen, och tog ut fläkten från en gammal powersupply till en Dell server som snurrar med 6500 varv per minut (Med 12 volt från Molex), satte på en kylfläns med kylpasta på NVMe-disken och startade datorn. När HDD Sentinel hade startat, så hade diskens hälsa sjunkit från 100% till 98% - dvs. 2% på en och halv minut - vilket är en lång tid för en dator med två Xeon E5-2695 v2 (48 kärnor).
Just nu ligger mina andra 10 av 11 diskar mellan 31 och max 42 grader, och de kyls ner av en vanlig fläkt - medan den här jäkla disken ligger på 46 grader! Trots att fläkten går på max!
Funderar på om jag inte ska köpa Peltier plattor och lägga på disken och kyla ner den under 0.
Eller, iofs... Tror att jag har en handfull någonstans...
Citera
2022-08-18, 21:02
Medlem
Freddyfishs avatar
var detta en tråd för att berätta om ditt skrytbygge, eller att fråga om varför en NVME disk är stabil runt 41 grader?
Citera
2022-08-19, 04:32
Medlem
FractalDimensions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddyfish
var detta en tråd för att berätta om ditt skrytbygge, eller att fråga om varför en NVME disk är stabil runt 41 grader?

Om jag ville skryta så har jag mycket mer att skryta om. Tro mig!
Jag pallar inte med sånt och jag är inte typen,
Alltså - jag ber dig förstå att jag behöver ett snabbt system eftersom jag går ett program på högskolan där jag behöver sjuk mycket datorkraft för att kunna redigera 4K och även senare 8K filmer.
Sen vet jag fan om den är något att skryta om? Moderkortet kostar ca. 1500 kr.
Två Xeon E5-2695 v2 kostar 500 kr st. (1000 kr totalt)
128 gb DDR3 server ram vet jag inte vad det kostar, men inte mycket, med tanke på att jag har stoppat över 520 GB i mina serverar: https://drive.google.com/file/d/13yz...ew?usp=sharing

Jag har ett jävla problem med NVMe disken som jag inte förstår...
Den blir varm bara i mitt moderkort - funkar kanon på andra och nu har jag testat två NVMe diskar till och ingen av dem gick över 38.
Så fort jag stoppade in LITE-ON disken, så märkte jag att även andra diskars temp gick lite mer upp än med andra diskar.
Kan det vara kompatibilitets problem? Isf. varför visa sig nu efter så lång tid?
Jag har tagit bort den sjuka "jet" motorn och upptäckte att om jag även tog bort ena fläkten som jag tagit loss från en CPU vattenkylare plötsligt gick med dubbel hastighet - och den låter knappt.
Dock är 12 fläktar för mycket - jag kan inte dubba film med det här ljudet i bakgrunden.
Så här ser chassit ut nu: https://drive.google.com/file/d/1UZ0...ew?usp=sharing

Jag tog dumpar av HDD sentinel från att jag bootade till att tempen hamnade där den brukar ligga:
https://drive.google.com/file/d/1jJi...ew?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1HMA...ew?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1WaI...ew?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1IEu...ew?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1p-4...ew?usp=sharing

Notera:
1.Jag rörde inte något alls på datorn.
2.Jag bootade i diskless mode med PXE över nätverk - så disken användes inte övht!
När man bootar diskless, så sker all diskaktivitet på servern. (Eller i detta fallet server kluster.)
Det gör det hela ännu mer skumt - hur kan en disk bli varm när den inte används?
Den bootar ju från server klustern?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in