Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-14, 23:27
  #13
Medlem
Lillarapunzels avatar
Trots att jag både bor i SE3 och dessutom i ett hus med direktverkande el, så kommer vi inte att behöva offra något i vinter.
Däremot har jag förstått det som att folk i speciellt SE4 är oroliga. Idag när abonnemangstjänster av olika slag är vanliga är det något som är lätt att se över, liksom att möjligen lägga om sin matplanering och storhandla mer hos billigare kedjor.
Citera
2022-08-14, 23:31
  #14
Medlem
Snart dyrare att åka tesla än V8 kompressor…
Citera
2022-08-14, 23:32
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ynkkraina
Jag har ej röstad på sossarna och ska inte ha sossepriser på bensin el
Exakt!
Att det finns korkade, ointresserade svenskar som röstat för inkompetenta individer i riksdagshuset som endast verkar vara där för att sko sig själva och samtidigt livet surt för den del av befolkningen som vill göra rätt för sig,
är inget jag ska lastas för.
Hoppas innerligt att dessa förrädare försvinner 11/9 för gott.
Citera
2022-08-14, 23:32
  #16
Medlem
har vi inte råd att betala elpriset trots att vi har ett överskott av el så får vi fan skylla oss själva att vi låter det fortgå

är huvudet dumt får kroppen lida som man brukar säga

"Fortsatt hög elproduktion och elexport under 2021"

"Totalt under året var elproduktionen cirka 166 TWh och elanvändningen 140 TWh. Detta motsvarar en ökning med cirka 4 procent för bägge kategorier jämfört med år 2020."

https://www.energimyndigheten.se/nyh...rt-under-2021/

och jag tänker då inte frysa solidariskt med tyskarna
Citera
2022-08-14, 23:59
  #17
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beheaded
I dagens SvD skriver Lotta Lundberg att man i Tyskland förbereder sig för en kall höst med höga elpriser och att tyskarna diskuterar vilka vardagsuppoffringar man är redo att ta. Hon akriver även att man i Sverige inte alls i samma utsträckning diskuterar vilka uppoffringar man är redo att ta.

https://www.svd.se/a/9KyPQp/tyskarna...redo-att-offra

Vilka vardagsuppoffringar är du redo att ta på grund av de höga elpriserna?

Själv är jag redo att offra alla som röstat på Miljöpartiet. De motsvarar cirka 4-5 % av befolkningen. Jag är beredd att offra dem för att minska elbehovet i Sverige och för att minska koldioxidutsläppen.

De höga elpriserna hamnar i fickan hos elbolagen - inte minst hos statliga Vattenfall (det mesta av kärnkraftverken och vattenkraftverken) - och i form av moms och skatter hos staten. När det svenska folket drabbas av kostnadshöjningar med flera hundra miljarder på elektricitet så går det mesta av detta till staten. Det är en händelse som ser ut som en tanke att invandringen slår nytt rekord i år - all time high - när staten drar in all time high i form av höga elpriser och dito moms och skatter. Pengarna finns att finansiera denna gigantiska mottagning av ett nytt Malmö med folk på ett enda år!

Så jag mäler mig ur detta system att göda staten och deras idiotprojekt och stängde därför av elradiatorerna i våras. Nu är det vedspis och kakelugn som gäller. Det mesta av veden har jag sågat ned och klyvt själv; något har jag köpt kontant av bönder. Inte en energikrona skall Mikael Damberg, Magdalena Andersson, Morgan Johansson eller Annika Strandhäll ha av mig. Dom stjäl pengar av medelklassen, smörjer sitt eget krås och importerar arbetslöshet.
Citera
2022-08-15, 02:27
  #18
Medlem
Förståndet? Det tär onekligen att dagligen höra jättehurtiga miljöpartister berätta hur bra det är med högt elpris och att det måste bli ännu mycket högre. ”Via elräkningen räddar vi världen!” Gode Gud. Min femåring har en bättre utvecklad konsekvensanalys.
Citera
2022-08-15, 02:34
  #19
Medlem
Jag ser fram emot kylan. Denna helvetesvärme kan suga kuk.
Citera
2022-08-15, 04:06
  #20
Medlem
FuckSnakePlisskens avatar
Jag är också beredd att offra miljöpartister och sossar. Ja, jag menar alltså att är det några som ska offra något och som förtjänar att frysa i vinter så är det dom. Personligen vill jag inte offra ett skit. Och jag tycker att vi ska skita i Tyskland och gå ur EU. Swexit. Sedan ska elen vi producerar hålla igång Sverige. Överskottet kan vi sälja till Tyskland men det är ju helt befängt att vi förväntas offra oss för Tyskjävlarna. Med sin jävla Merkel som är ansvarig för detta förfall. Att Svenskar accepterar sån här skit gör mig mörkrädd.
Citera
2022-08-15, 06:15
  #21
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
har vi inte råd att betala elpriset trots att vi har ett överskott av el så får vi fan skylla oss själva att vi låter det fortgå

är huvudet dumt får kroppen lida som man brukar säga

"Fortsatt hög elproduktion och elexport under 2021"

"Totalt under året var elproduktionen cirka 166 TWh och elanvändningen 140 TWh. Detta motsvarar en ökning med cirka 4 procent för bägge kategorier jämfört med år 2020."

https://www.energimyndigheten.se/nyh...rt-under-2021/

och jag tänker då inte frysa solidariskt med tyskarna

Att Sverige exporterar el samtidigt som elpriset rusar i höjden i Sverige är vansinnigt. Kablarna till Europa borde omedelbart kapas. Tyskjävlarna får fan fixa sin egen el. De har själva lagt ner sina egna kärnkraftverk. Då får de också själva ta konsekvenserna och inte lämpa över det på grannländerna. Kapa kablarna till kontinenten nu!

Den rödgröna regeringen i Sverige har tyvärr varit nästan lika vansinnig som den tyska. Nedläggningen av Ringhals 1 och Ringhals 2 har ytterligare spätt på den effektbrist som redan fanns i södra Sverige (efter de rödgrönas nedläggningarna av Oskarshamn 1 och Oskarshamn 2 under förra mandatperioden). Det är miljöpartisterna som bär huvudansvaret för detta.

Därför är jag också beredd att kapa av huvudet på alla miljöpartister, så att dessa slutar konsumera el och slutar andas ut koldioxid. Det är bra både för elpriset och klimatet av eliminiera alla miljöpartister från jordens yta!
Citera
2022-08-15, 06:40
  #22
Medlem
Hadrians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beheaded
Själv är jag redo att offra alla som röstat på Miljöpartiet. De motsvarar cirka 4-5 % av befolkningen. Jag är beredd att offra dem för att minska elbehovet i Sverige och för att minska koldioxidutsläppen.
Jag håller med, om vi gör pellets av dem så borde vi kunna få en dräglig vinter trots allt.
Citera
2022-08-15, 07:47
  #23
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beheaded
I dagens SvD skriver Lotta Lundberg att man i Tyskland förbereder sig för en kall höst med höga elpriser och att tyskarna diskuterar vilka vardagsuppoffringar man är redo att ta. Hon akriver även att man i Sverige inte alls i samma utsträckning diskuterar vilka uppoffringar man är redo att ta.

https://www.svd.se/a/9KyPQp/tyskarna...redo-att-offra

Vilka vardagsuppoffringar är du redo att ta på grund av de höga elpriserna?

Själv är jag redo att offra alla som röstat på Miljöpartiet. De motsvarar cirka 4-5 % av befolkningen. Jag är beredd att offra dem för att minska elbehovet i Sverige och för att minska koldioxidutsläppen.
Tänker inte offra något alls, är Tyskarna inte villig att köpa Rysk gas så är det Tyskarnas problem.
Citera
2022-08-15, 07:51
  #24
Medlem
DeValeras avatar
Svenskarna får offra sina besparingar. Det blir väl som i England där elräkningen kostar två månadslöner.

https://www.youtube.com/watch?v=HhiBSoPYYaY

Och naturligtvis vi får offra elen helt och hållet som i UK

https://www.youtube.com/watch?v=2BW1oHEXJFE

Så går det när regimer genomför fullkomligt vansinniga beslut.

Tänk att MP, C och V vill avskaffa alla kärnkraft. Då är vi i samma situation som i UK i Götaland och Svealand.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback