Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-14, 21:39
  #1
Medlem
beheadeds avatar
I dagens SvD skriver Lotta Lundberg att man i Tyskland förbereder sig för en kall höst med höga elpriser och att tyskarna diskuterar vilka vardagsuppoffringar man är redo att ta. Hon akriver även att man i Sverige inte alls i samma utsträckning diskuterar vilka uppoffringar man är redo att ta.

https://www.svd.se/a/9KyPQp/tyskarna...redo-att-offra

Vilka vardagsuppoffringar är du redo att ta på grund av de höga elpriserna?

Själv är jag redo att offra alla som röstat på Miljöpartiet. De motsvarar cirka 4-5 % av befolkningen. Jag är beredd att offra dem för att minska elbehovet i Sverige och för att minska koldioxidutsläppen.
Citera
2022-08-14, 21:42
  #2
Medlem
Jag är inte redo att offra ett skit, jag har inte bidragit till problemet och skiter väl i om Ryssland annekterar hela Ukraina.

Offra inget på min bekostnad för era religiösa övertygelser, folk som vill rädda Ukraina kan antingen åka ned dit eller hålla käften.
__________________
Senast redigerad av Stollppe 2022-08-14 kl. 21:49.
Citera
2022-08-14, 21:46
  #3
Avstängd
Jag har ej röstad på sossarna och ska inte ha sossepriser på bensin el
Citera
2022-08-14, 21:49
  #4
Avstängd
991ESSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beheaded
I dagens SvD skriver Lotta Lundberg att man i Tyskland förbereder sig för en kall höst med höga elpriser och att tyskarna diskuterar vilka vardagsuppoffringar man är redo att ta. Hon akriver även att man i Sverige inte alls i samma utsträckning diskuterar vilka uppoffringar man är redo att ta.

https://www.svd.se/a/9KyPQp/tyskarna...redo-att-offra

Vilka vardagsuppoffringar är du redo att ta på grund av de höga elpriserna?

Själv är jag redo att offra alla som röstat på Miljöpartiet. De motsvarar cirka 4-5 % av befolkningen. Jag är beredd att offra dem för att minska elbehovet i Sverige och för att minska koldioxidutsläppen.


De skulle kunna användas till biogas och äntligen komma till nytta.
Citera
2022-08-14, 21:54
  #5
Medlem
SigmaMales avatar
Nu är det inte upp till mig, men annars hade jag gärna offrat halva Ukraina till Ryssland.
Citera
2022-08-14, 22:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beheaded

Själv är jag redo att offra alla som röstat på Miljöpartiet. De motsvarar cirka 4-5 % av befolkningen. Jag är beredd att offra dem för att minska elbehovet i Sverige och för att minska koldioxidutsläppen.

Precis så. Jag har på intet sätt varit medverkande i detta bedrägeri och vägrar finna mig i ens tanken på att offra något. De som är ansvariga skall offras, inget annat. Konsekvenserna skall var extremt hårda för att de påtvingat folket denna skit.
Citera
2022-08-14, 22:04
  #7
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Hon går ju all in direkt och inleder med en uppenbar lögn.

"I Tyskland stundar en kall höst, en följd av Rysslands invasion av Ukraina. "

Nej, inte till följd av Rysslands invasion av Ukraina.

Till följd av att korkade Tyskland lagt ner kärnkraftverk.

Den här skiten med höga elpriser började minst ett halvår innan Ryssland invaderade.


Politikerna har ett ansvar att hålla nere elpriset. Tysklands problem är Tysklands problem och har inget med Sverige att göra. Antingen får politikerna sätta ett maxpris på el (typ 60 öre) på svenska marknaden, eller så får dom begränsa exporten, till typ 1000 MW simultant.

Att jag som svensk ska behöva "offra" något för att betala ockerpriser på el bör inte vara ett alternativ alls.
__________________
Senast redigerad av NukeTheWhales 2022-08-14 kl. 22:07.
Citera
2022-08-14, 22:11
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beheaded
I dagens SvD skriver Lotta Lundberg att man i Tyskland förbereder sig för en kall höst med höga elpriser och att tyskarna diskuterar vilka vardagsuppoffringar man är redo att ta. Hon akriver även att man i Sverige inte alls i samma utsträckning diskuterar vilka uppoffringar man är redo att ta.

https://www.svd.se/a/9KyPQp/tyskarna...redo-att-offra

Vilka vardagsuppoffringar är du redo att ta på grund av de höga elpriserna?

Själv är jag redo att offra alla som röstat på Miljöpartiet. De motsvarar cirka 4-5 % av befolkningen. Jag är beredd att offra dem för att minska elbehovet i Sverige och för att minska koldioxidutsläppen.

Ja, vad är det man brukar säga snålheten bedrar visheten angående hur tyskarna tänkt att spara. Stänger de av uppvärmning av vattnet i större omfattning, så är de som bäddat för en grogrund till bakterier och stora utbrott av legionärssjukan,
Jag är inte själv någon storkonsument av ström, så om jag släcker ner en eller två lampor extra gör varken till eller från. Värre är det för företagen och vi kan nog vara tacksamma om inte för många av dem går i konkurs pga kommande elpriser.
Citera
2022-08-14, 22:40
  #9
Medlem
happilappis avatar
Varför ska jag bli bestraffad för en efterbliven energipolitik som drivits av idioter? Jag har inte bett om det och jag har inte röstat på dom. Alla som röstat för detta kan ju börja.
Citera
2022-08-14, 22:52
  #10
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Hon går ju all in direkt och inleder med en uppenbar lögn.

"I Tyskland stundar en kall höst, en följd av Rysslands invasion av Ukraina. "

Nej, inte till följd av Rysslands invasion av Ukraina.

Till följd av att korkade Tyskland lagt ner kärnkraftverk.

Den här skiten med höga elpriser började minst ett halvår innan Ryssland invaderade.

Precis! Tyskarnas problem beror inte på kriget i Ukraina. Tyskarnas problem beror på det havererade projektet Energiewende.

Tyskarna svek miljön och klimatet när dom bytte ut miljövänlig atomkraft mot rysk fossilgas. Tyskarna har haft visioner om sol och vind, men deras Energiewende kollapsade när fossilgasen slutade flöda under Östersjön. Tyskarna var villiga att offra miljön, men det slutade med att dom även fick offra industri, ekonomi och varmvatten.

Ifall tyskarna istället hade satsat på atomkraft, så hade dom inte bara minskat utsläppen av koldioxid. Dom hade även sluppit problem när gasen sinar.
Citera
2022-08-14, 22:54
  #11
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
De skulle kunna användas till biogas och äntligen komma till nytta.

Går det att utvinna biogas ur miljöpartister? Om det verkligen är möjligt så är jag redo att offra alla som någonsin röstat på Miljöpartiet för att förbättra klimatet.
Citera
2022-08-14, 23:17
  #12
Medlem
HemligaBrevs avatar
Man kommer sitta där med sin jävla elräkning och må dåligt och undra hur ekonomin ska gå ihop, det är ett som är säkert. Jag ska vara föräldraledig och min sambo är arbetslös (söker jobb). Vadå vad jag är beredd att offra? Jag har för fan inget val. Jag kommer inte köpa frukt, grönsaker eller andra dyra varor. Jag kommer kolla elpriset varje gång jag ska dra igång tvättmaskinen och avstå om det är högt. Osv. Och ändå kommer det knappt göra nån skillnad. Jag kommer inte känna mig tryggare för elpriset växlar på ett sätt som liknar borderline... så även om jag använder en bråkdel kWh så kan notan landa på femton gånger högre än vad man hade anledning att försöka räkna med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback