Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-07-01, 09:13
  #1
Medlem
Om man får en p-bot på tex 600kr vad händer om man tar tex 10st egna
blanketter och betalar in 60kr på varje? Naturligtvis så fyller man i rätt
referensnummer på varje blankett. Jag har hört att om man gör på detta sätt
så får dom en massa strul.
Citera
2006-07-01, 09:46
  #2
Medlem
OneUps avatar
Hehe, jag hör dig! Nästa gång då jävlar!
Om man istället betalar via nätet kan ju t o m betala 10:- varje gång, men då kanske det inte blir lika mkt problem?
Citera
2006-07-01, 18:00
  #3
Banned
drulovics avatar
nån som vet vad en påminnelse brukar gå på? fick 500:- bot förra fredagen, sista dagen idag :O
Citera
2006-07-01, 18:23
  #4
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efraim Barkbit
Om man får en p-bot på tex 600kr vad händer om man tar tex 10st egna
blanketter och betalar in 60kr på varje? Naturligtvis så fyller man i rätt
referensnummer på varje blankett. Jag har hört att om man gör på detta sätt
så får dom en massa strul.
blir det inte en hel del dyrare för dig om du betalar över disk?


annars så kan du, om du delar upp summan, skriva lite roliga meddelanden, som tack för lånet börje eller nåt...
Citera
2006-07-01, 18:58
  #5
Medlem
Vardons avatar
Om man betalar över disk så kostar väl det ungefär 10 x 40 kr = 400 kr bara det. Om du betalar via bank/plusgiro eller nätet så kostar det ju inget mer än den årliga avgiften du ändå måste betala.

vill du krångla lite extra mer för dem, så betalar du 11 x 60 = 660 kr så måste de skicka en utbetalningsavi om 60 kr med... De pengarna lär dock ätas upp i avgifter men lite får man ju satsa själv...
Citera
2006-07-01, 20:27
  #6
Medlem
njetskis avatar
Hur som helst Efraim Barkbit: rapportera för oss om det funkade och vilket p-bolag som drabbades. Så kan fler göra likadant. Vissa p-bolag förtjänar verkligen att få jobba lite.
Citera
2006-07-01, 20:46
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vardon
Om man betalar över disk så kostar väl det ungefär 10 x 40 kr = 400 kr bara det. Om du betalar via bank/plusgiro eller nätet så kostar det ju inget mer än den årliga avgiften du ändå måste betala.

vill du krångla lite extra mer för dem, så betalar du 11 x 60 = 660 kr så måste de skicka en utbetalningsavi om 60 kr med... De pengarna lär dock ätas upp i avgifter men lite får man ju satsa själv...

Varför måste de skicka ut en avi om du betalar för mycket?
Citera
2006-07-01, 22:03
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av njetski
Hur som helst Efraim Barkbit: rapportera för oss om det funkade och vilket p-bolag som drabbades. Så kan fler göra likadant. Vissa p-bolag förtjänar verkligen att få jobba lite.

Har för mig att Bengt Sändh (Trubaduren) skrev om detta för runt 15 år sedan. Han skrev att dom fick ett helvete om man delade upp betalningarna
med flera blanketter , helst skulle man betala varje med några dagars mellanrum. Var nära att jag fick en bot i fredags.
Citera
2006-07-02, 00:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efraim Barkbit
Har för mig att Bengt Sändh (Trubaduren) skrev om detta för runt 15 år sedan. Han skrev att dom fick ett helvete om man delade upp betalningarna
med flera blanketter , helst skulle man betala varje med några dagars mellanrum. Var nära att jag fick en bot i fredags.

Ja, och systemen för att hantera betalningar ser ju precis ut på samma sätt idag som för 15 år sen...right?

Mupp.
Citera
2006-07-02, 08:30
  #10
Medlem
[quote=SwedenBoy]Ja, och systemen för att hantera betalningar ser ju precis ut på samma sätt idag som för 15 år sen...right?

Mupp.[/QUOTE

För 15 år sedan hade ju systemet inga självbetjäningsbutiker.
Citera
2006-07-02, 19:41
  #11
Medlem
Kuyichis avatar
Nu vet jag inte hur det fungerar med parkeringsböter men jag vet att man kan betala såväl dagsböter som penningböter kontant. Du skulle med andra ord kunna skicka in en mindre hög femtioöringar om dagen fram tills dess att boten är betald. Orsakar garanterat viss huvudbry.
Citera
2006-07-03, 13:24
  #12
Medlem
Realizts avatar
Kan man inte göra gratis betalningar med sin internetbank då? Man bör väl inte dela upp betalningarna i 0.01 öre för att då är det ju enklare att manuellt identifiera dem som sannolikt sammanhörande. Bättre är nog rätt slumpmässigt valda belopp mellan typ 3 och 30 kronor.

Citat:
Ursprungligen postat av SwedenBoy
Ja, och systemen för att hantera betalningar ser ju precis ut på samma sätt idag som för 15 år sen...right?
Det kan man lugnt anta. Bankerna har ju nyligen (inför år 2000, för banker är 7 år som igår) uppgraderat sin COBOL-kod fårn 1960-talet. Handelsbanken kör så vitt jag vet fortfarande hela sitt informationsystem som improviserade makron i MS-Excel. De behöver den där extra bankdagen för att föra över pengar mellan konton helt enkelt för att boota om Windows...

Förresten, Handelsbanken har inte allt i Excel. Inringda aktieorder skrivs ned för hand på blanketter, fotograferas och arkiveras på mikrofiche-kort som i det lokala kontor som tog emot samtalet sen kan letas upp och tittas på i speciella optomekaniska monitorer.

Banker är det mest otekniska, byråkratiska och dinosauriska som finns i världen numer sen Sovjet föll.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback