• 1
  • 2
2022-08-13, 22:25
Medlem
Funderar på att testa detta OS, men undrar om någon här provat det?
Märker man någon skillnad från vanliga Windows prestandamässigt i spel?
På deras hemsida står det

ReviOS strävar efter att återskapa vad Windows som operativsystem borde ha varit - enkelt och simpelt.

Med huvudpubliken som spelare, kraftanvändare och entusiaster förstår vi att prestanda, hastighet och låg latens är obligatoriska, vilket är anledningen till att stora ansträngningar har investerats i att göra ReviOS till ett kapabelt, effektivt men ändå privat operativsystem.

Deras hemsida www.revi.cc
Performance
Windows is notoriously known for its less-than-ideal performance, especially when compared to its predecessors.
ReviOS attempts to speed up the system, by eliminating redundant tasks and services running in the background, without sacrificing on stability.
Better yet, framerate stability is greatly improved, meaning your FPS is less prone to fluctuation.
Privacy
Microsoft's Windows operating system is infamous for its privacy-intrusive behaviour towards consumers, which is why ReviOS takes the privacy aspect into serious account.
A plethora of telemetry backdoors have been terminated including, but is not limited to: UWP/AppX Apps, Windows Update and Cortana.
Data collection and reporting increase the system load, and as a bonus, that too is severely reduced, hereby promoting performance.
dom har 20k medlemmar på discord

Är det någon här som kör detta OS?
Senast redigerad av .offwhite 2022-08-13 kl. 22:28.
Citera
2022-08-13, 22:47
Medlem
Halte Haralds avatar
Wow spännande låter det ju!
Har själv försökt anpassa Windows10 för gaming på olika sätt men tycker aldrig man lyckas helt.

Har inte läst vidare men hur skulle detta funka med redan existerande spel?
Pratat vi framtid eller är detta up n running?
Citera
2022-08-13, 22:54
Medlem
sommarlovs avatar
Jaa du, det låter ju säkert att ladda ner en Windows som någon annan har mixtrat runt i...
Vad hindrar en att själv göra de förändringar som de beskriver själv på en befintlig installation??
Citera
2022-08-13, 22:54
Medlem
Jag har kört detta sedan ett bra tag nu, just nu har jag revios windows 11, och de funkar klockrent för mig
Citera
2022-08-13, 22:55
Medlem
GanjaFarfars avatar
Om du är nyfiken så kan du ju alltid testa det på en virtuell maskin.
Aldrig hört talas om operativsystemet förut däremot.
Citera
2022-08-13, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Wow spännande låter det ju!
Har själv försökt anpassa Windows10 för gaming på olika sätt men tycker aldrig man lyckas helt.

Har inte läst vidare men hur skulle detta funka med redan existerande spel?
Pratat vi framtid eller är detta up n running?
Det har funnits ett bra tag, de funkar bra! bara kolla olika benchmarks, man får prestanda boost i spel, det känns som t.ex. csgo flyter på bättre av egen erfarenhet, även andra spel.
Citera
2022-08-13, 23:01
Medlem
Här ser man benchmarks https://imgur.com/a/v72g8vA
Citera
2022-08-13, 23:39
Medlem
4yoonlys avatar
Väldigt lite info på deras sida (och jag vet, borde googla det osv osv)...

Men vad bygger det på (för OS byggs inte direkt så ofta nuförtiden om det inte är otroligt slimmat och har typ 1000 användare för 1 orsak)

Är det en slimmad installation av Microsoft Windows 1X? är det en upphottad ReactOS? (som är mer eller mindre en hackad Windows 2000? typ)

Eller är det typ någon Unix/Linux med Windows tema/GUI/osv och typ Proton eller något liknande?

Jag skulle absolut kunna testa det, men idag trots allt vill man ha lite säkerhet och då är antingen ett stort företag eller +100000 ögon på källkod/säkerhet att föredra för ett OS man skall faktiskt använda på riktigt...

Jaja behöver lite mera info...

---edit
OK det är någon mixtrad Windows installation antar jag då jag försökte ladda ner...
Jaja...
Citera
2022-08-13, 23:50
Medlem
Jag noterar att man för att använda operativsystemet ReviOS måste ha ett microsoft-konto. Eftersom det är tveksamt att Microsoft skulle tillåta ett operativsystem som är förändrat i grunden så kan vi anta att det är ett helt vanligt Windows10 & Windows11 som man tweakat och strippat på onödiga program.

Speciellt nämns ju att man tagit bort programvaror som Microsoft lagt in för att kunna spionera på alla sina användare samt bloatware.

Det är möjligt att man tweakat såpass bra att det uppnås en viss prestandaförbättring om det är gjort för spel. Defaultinställningarna i Windows är inte speciellt snälla mot spelen om man får säga som så. Det krävs lite pill.

Jag tycker att i grunden låter det som en bra idé att som spelfantast ladda ner ReviOS istället för att hämta den vanliga Windows10&11.

Frågan är dock om något annat skumt följer med istället?
Citera
2022-08-14, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Jag noterar att man för att använda operativsystemet ReviOS måste ha ett microsoft-konto. Eftersom det är tveksamt att Microsoft skulle tillåta ett operativsystem som är förändrat i grunden så kan vi anta att det är ett helt vanligt Windows10 & Windows11 som man tweakat och strippat på onödiga program.

Speciellt nämns ju att man tagit bort programvaror som Microsoft lagt in för att kunna spionera på alla sina användare samt bloatware.

Det är möjligt att man tweakat såpass bra att det uppnås en viss prestandaförbättring om det är gjort för spel. Defaultinställningarna i Windows är inte speciellt snälla mot spelen om man får säga som så. Det krävs lite pill.

Jag tycker att i grunden låter det som en bra idé att som spelfantast ladda ner ReviOS istället för att hämta den vanliga Windows10&11.

Frågan är dock om något annat skumt följer med istället?
Jag har inte upplevt att något skumt följt med
De finns massa klipp på Youtube med folk som provar det oxå, https://youtu.be/Ff9tktXC0EY
Citera
2022-08-16, 15:39
Medlem
Har använt revi os i 2 dagar nu, och jag är super nöjd har fått mycket stabilare fps i spel som warzone & cs:go
Har bra dator, men känner ändå att allt bara flyter på bättre och är stabilare utan att behövt fixa något i windows!
Rekomenderar detta operativsystem till gamers ingen tvekan!
Speciellt om man kanske inte har den bästa datorn, då får man en bra boost garanterat!
Citera
2022-08-16, 17:39
Medlem
1FFs avatar
Om slimmar sitt Os och ändrar lite inställningar samt kör följande program så uppnår man kanske detsamma - https://github.com/Teramanbr/TerabyteTweaker
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in