2022-08-17, 19:44
Medlem
Freddyfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .offwhite
Funderar på att testa detta OS, men undrar om någon här provat det?
Märker man någon skillnad från vanliga Windows prestandamässigt i spel?
På deras hemsida står det

ReviOS strävar efter att återskapa vad Windows som operativsystem borde ha varit - enkelt och simpelt.

Med huvudpubliken som spelare, kraftanvändare och entusiaster förstår vi att prestanda, hastighet och låg latens är obligatoriska, vilket är anledningen till att stora ansträngningar har investerats i att göra ReviOS till ett kapabelt, effektivt men ändå privat operativsystem.

Deras hemsida www.revi.cc
Performance
Windows is notoriously known for its less-than-ideal performance, especially when compared to its predecessors.
ReviOS attempts to speed up the system, by eliminating redundant tasks and services running in the background, without sacrificing on stability.
Better yet, framerate stability is greatly improved, meaning your FPS is less prone to fluctuation.
Privacy
Microsoft's Windows operating system is infamous for its privacy-intrusive behaviour towards consumers, which is why ReviOS takes the privacy aspect into serious account.
A plethora of telemetry backdoors have been terminated including, but is not limited to: UWP/AppX Apps, Windows Update and Cortana.
Data collection and reporting increase the system load, and as a bonus, that too is severely reduced, hereby promoting performance.
dom har 20k medlemmar på discord

Är det någon här som kör detta OS?

Vad är dessa baserat på? Är det en Linux distrobution eller är det en "avskalad", mer spyware, oseriös kopia utav windows?
Citera
2022-08-17, 19:54
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddyfish
Vad är dessa baserat på? Är det en Linux distrobution eller är det en "avskalad", mer spyware, oseriös kopia utav windows?

Verkar inte finnas någon info om det på deras hemsida, inte vad jag kan hitta i alla fall.
Citera
2022-08-17, 20:02
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Honebrewed Windows, som det kallas i dessa sammanhang - https://www.revi.cc/policies/legal
"Review" info på nätet säger att det är en avskalad, spyware/infoinsamlande seriös kopia av Windows.

Det är ju bättre att göra sitt egna avskalade Os med MSMG Toolkit eller WinReducer.
Citera
2022-08-17, 21:14
Medlem
Freddyfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Verkar inte finnas någon info om det på deras hemsida, inte vad jag kan hitta i alla fall.

Ytterst oseriöst.
Citera
2022-08-17, 21:15
Medlem
Freddyfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Honebrewed Windows, som det kallas i dessa sammanhang - https://www.revi.cc/policies/legal
"Review" info på nätet säger att det är en avskalad, spyware/infoinsamlande seriös kopia av Windows.

Det är ju bättre att göra sitt egna avskalade Os med MSMG Toolkit eller WinReducer.

Fyfan, nejtack.
Ingen borde röra detta.
Dessutom att deras enda "kanal" verkar vara discord - borde vara varningssignaler nog
Citera
2022-08-30, 18:36
Medlem
rattata22s avatar
Citat:
Ytterst oseriöst.
Står ju klart och tydligt att de har en version baserad på 10 och en på 11.
Citera
2022-08-30, 21:23
Medlem
Freddyfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattata22
Står ju klart och tydligt att de har en version baserad på 10 och en på 11.

Nu ja.
Citera
2023-01-25, 20:42
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Om slimmar sitt Os och ändrar lite inställningar samt kör följande program så uppnår man kanske detsamma - https://github.com/Teramanbr/TerabyteTweaker
Tack för tipset, ska kolla in detta verktyg senare.

Jag installerade ReviOS inatt, innan jag slaggade, så har inte hunnit pilla och trixa i ReviOS, men första intrycket är helt klart positivt i och med att det första ReviOS gör är att installera Brave Browser, och det är ju så det ska vara (Brave = rätta mentaliteten). Jag tror inte att jag kommer att använda ReviOS dock, eftersom jag ogillar tanken att det inte är ren Windows ISO; jag tror inte att grabbarna bakom ReviOS har några liknande avsikter, men jag är alltid extra försiktig med att installera icke-officiella Windows ISO:s. Kan ju vara så att de som patchat ISO:n har lagt in egen spyware eller liknande, man vet aldrig, men paranoida ser 110% som det heter.

Så jag kommer att dra ner en ren Microsoft ISO och patcha den själv och installera därifrån. Windows 10 (i synnerhet LTSC) och 11 Enterprise är bra först efter att man har manuellt disablat all telemtri och annan spyware från Microsoft, och tweakat lite med de program man föredrar.

Så tanken med ReviOS är god, men ReviOS är bara ett mellansteg tills vi har en stabil, mogen och fullt kompatibel ReactOS, som är the real deal.
Citera
2023-01-25, 21:09
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Tack för tipset, ska kolla in detta verktyg senare.

Jag installerade ReviOS inatt, innan jag slaggade, så har inte hunnit pilla och trixa i ReviOS, men första intrycket är helt klart positivt i och med att det första ReviOS gör är att installera Brave Browser, och det är ju så det ska vara (Brave = rätta mentaliteten). Jag tror inte att jag kommer att använda ReviOS dock, eftersom jag ogillar tanken att det inte är ren Windows ISO; jag tror inte att grabbarna bakom ReviOS har några liknande avsikter, men jag är alltid extra försiktig med att installera icke-officiella Windows ISO:s. Kan ju vara så att de som patchat ISO:n har lagt in egen spyware eller liknande, man vet aldrig, men paranoida ser 110% som det heter.

Så jag kommer att dra ner en ren Microsoft ISO och patcha den själv och installera därifrån. Windows 10 (i synnerhet LTSC) och 11 Enterprise är bra först efter att man har manuellt disablat all telemtri och annan spyware från Microsoft, och tweakat lite med de program man föredrar.

Så tanken med ReviOS är god, men ReviOS är bara ett mellansteg tills vi har en stabil, mogen och fullt kompatibel ReactOS, som är the real deal.

Vill du skapa ditt eget Os av Windows så ta en titt på MSMG Toolkit, t.ex. Med det kan du ta bort allt möjligt, permanent, från Windows redan på ISO-nivå. Finns även Winreducer för det.

Enklare än det låter då det mesta är automatiserat.
Citera
2023-01-25, 23:58
Medlem
Citat:
Vill du skapa ditt eget Os av Windows så ta en titt på MSMG Toolkit, t.ex. Med det kan du ta bort allt möjligt, permanent, från Windows redan på ISO-nivå. Finns även Winreducer för det.

Enklare än det låter då det mesta är automatiserat.

Klarar den lägga till inställningar och funktioner, drivrutiner också? som typ NTlite
Citera
2023-01-26, 07:22
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Klarar den lägga till inställningar och funktioner, drivrutiner också? som typ NTlite

Om du menar MSMG så är detta svaret - https://msmgtoolkit.in/features.html
Det har en egen dedikerad tråd hos MDL - https://forums.mydigitallife.net/for...plications.34/

Det var länge sedan jag använde det så jag har ingen bra koll. Men det utvecklas och upppdateras rätt flitigt.

WinReducer vet jag kan göra bägge.
Citera
2023-01-26, 17:55
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan

WinReducer har en gratisversion som kan göra det mesta NTLite kan, fast med en s.k Nag screen före varje aktion. Klickar man bort den så är det bara att fortsätta.

Var inne på dennes hemsida och kunde se att mycket med programmet har ändrats, utvecklats, så det blir till att kolla upp dess funktion i nuläget. Om jag förstod infon rätt så kan man numera ta bort poster på ett Live-Os, likt NTLite. Intressant värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in