2020-02-06, 20:59
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Svaret på det är att du inte behöver orden "svart" och "mörkhyad". Neger duger, alla vet vad som därmed utpekas.

Men varför tycker du om ordet neger så mycket då?
Citera
2020-02-06, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
vad är grejen med dina inlägg? poängen snubben sa var att "neger" inte var ett nedsättande ord utan att de politiskt korrekta har fått det till det. han säger det därför mer eller mindre för att ej framstå som ett politiskt korrekt sossesvin.
Citera
2020-02-06, 21:06
Medlem
Citat:

Nu frågade du inte mig, men varför säger man t.ex Coca Cola, och inte "en svart dryck" :P Eller varför säger de flesta ännu idag Handikappad eller Handikapp istället för Funktionshindrad eller funktionsnedsättning?

Det är fina gamla ord som man inte gör sig av med hur som helst helt enkelt. Varför komplicera saker? Särskilt om man inte använder det nedsättande?
Citera
2020-02-06, 21:07
Medlem
Citat:
Det har jag inte skrivit att jag gör. Jag har heller inte skrivit att jag ogillar det. Lika lite som jag gillar och ogillar ord som "träd", "skolgård" och "television". Det tillhör det svenska språket och det fungerar. Det är tillräckligt och politiken bör ägna sig åt väsentliga ting istället för att ägna sig åt pajaskonster.
Citera
2020-02-06, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KristusKorus
Jag menar, vad är skillnaden mellan neger det engelska negro? INGEN!

Neger betyder ju svart, på vilket sätt är detta ett skällsord?

NIGGER däremot är ju en annan femma, redan från början användes det nedsättande.

Det är, för mig, som att Asiat vore ett skällsord! Så istället för neger BÖR man säga SVART MAN / KVINNA enligt media? Så, med samma logik, så vore då även Asiat ett skällsord, och man bör istället säga "En gul man" eller "en gul kvinna"? HAHAHA.

Det är väl ändå just MEDIA som drivit på att NEGER är ett skälssord?

Nedsättande svenska ord är ju Blatte, Svartskalle, och kanske Babbe med mera. Men neger?

Är då inte nordbo ett skällsord med samma logik? Eller skandinavier? "En vit man!" :P

Diskutera, för jag fattar inte när ordet neger blev ett skälssord. Vore kul att veta ungefärligt datum då detta skedde.

Men samtidigt kan man ju inte likna asiat med neger, att säga asiat blir ju som att säga afrikan som inte är ett skällsord..

Guling blir ju då mer likt neger, och guling måste ju räknas som ett skällsord..

Asiat beskriver härkomst, det gör inte neger egentligen .

Ha en bra kväll alla..
Citera
2020-02-06, 21:15
Medlem
BorisBalkans avatar
Det blev ett skällsord när svarta fick rättigheter,

Du kan ju tänka dig hur kvinnor hade det innan deras rättigheter erkändes. Då kunde man ju kasta, fitta, luder, sköka överallt.

Men jo neger är en fel-översättning av negro Den korrekta vore negroid.

Negro är från Spanskans negro som ju betyder svart.

Asiat är inte samma då det är så många olika etniciteter i Asien allt ifrån Judar-Araber-Indier-Kineser,

Dessutom är negern "under" vita medan Judar/Kineser är minst likställda.

Man får inte sparka neråt. Men åt sidan går bra.
Citera
2020-02-06, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorisBalkan
Det blev ett skällsord när svarta fick rättigheter,

Du kan ju tänka dig hur kvinnor hade det innan deras rättigheter erkändes. Då kunde man ju kasta, fitta, luder, sköka överallt.

Men jo neger är en fel-översättning av negro Den korrekta vore negroid.

Negro är från Spanskans negro som ju betyder svart.

Asiat är inte samma då det är så många olika etniciteter i Asien allt ifrån Judar-Araber-Indier-Kineser,

Dessutom är negern "under" vita medan Judar/Kineser är minst likställda.

Man får inte sparka neråt. Men åt sidan går bra.

det är knappast ett skällsord om man kollar innebörden i ordboken ditt cp.
Citera
2020-02-06, 21:35
Medlem
Rospigg1s avatar
Blev neger förbjudet samtidigt, som en städare blev lokalvårdare, dagisfröken blev förskolelärare.
Citera
2020-02-06, 21:37
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

NIGGER däremot är ju en annan femma, redan från början användes det nedsättande.

Det är, för mig, som att Asiat vore ett skällsord! Så istället för neger BÖR man säga SVART MAN / KVINNA enligt media? Så, med samma logik, så vore då även Asiat ett skällsord, och man bör istället säga "En gul man" eller "en gul kvinna"? HAHAHA.

Nedsättande svenska ord är ju Blatte, Svartskalle, och kanske Babbe med mera. Men neger?

Är då inte nordbo ett skällsord med samma logik? Eller skandinavier? "En vit man!" :P

Diskutera, för jag fattar inte när ordet neger blev ett skälssord. Vore kul att veta ungefärligt datum då detta skedde.

Du har precis upptäckt att du blivit lurad. Det var aldrig ett skällsord. Den som påstår det är obildad.
Citera
2020-02-06, 21:39
Medlem
Bum1s avatar
Citat:

Ordet afrikan finns ju så det finns väl ingen anledning att använda ordet neger?

Sen så tror jag att det handlar just om att nigger från början användes nedsättande syfte och då har den svenska motsvarigheten neger felaktigt antagits vara samma ord.
Citera
2020-02-06, 21:44
Medlem
Cokeers avatar
Citat:

Det är, för mig, som att Asiat vore ett skällsord! Så istället för neger BÖR man säga SVART MAN / KVINNA enligt media?

Nej, Färgad!
Citera
2020-02-06, 21:44
Bannlyst
Citat:

På 70talet hörde jag utrop som "men säger ni negerboll fortfarande, det heter faktiskt chokladboll". Det var då den mångkulturella agendan satte fart och allt som kunde härledas till nazism och rasism skulle skuldbeläggas. Tänk om sveriges befolkning då fick presenterat för sig att så här ska det bli i framtiden och så visade man samhällets förfall och invandrarnas kriminalitet nu, jag tror ingen hade trott på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in