2008-11-22, 19:25
Medlem
rikkevas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadgasm
Neger.

Förstår inte riktigt varför detta tidigare fullt accepterade ord blivit så hemskt att säga? Förr så sa man ju det i media. Det var ju en självklarhet. Nu förtiden nämns det ju inte ens om en person är invandrare för det framstår ju som rasism. "Alla är lika" verkar det som media följer numera.

Skulle det röra sig om ett gäng arab killar i 18 års åldern som misshandlat en pansionär skulle det förmodligen stå som rubrik: "Ungdoms gäng misshandlar äldre man" Varför hänger inte media ut folks bakgrund längre?

Anyway... Ordet neger varför får man inte använda det längre? Vad ska man säga? Svarting? Svartskalle? Svartingboll vid disken av cafét?
Dom kallar sig själva för negrer so whats the big deal? Är det rasistiskt att säga asiat då också? Ordet Svenne är väll ändå mer diskriminerande eller?

Rädda detta ord! missbruka det inte fastän det är ganska roligt att säga

(Jag menar ordet i sig, Likaså som det är roligt att säga sprutgrädde.)

Du kommer aldrig att veta hur det känns att bli kallad för neger. Dom säger det till varandra, det är en sak. Apropå dom där 18 åriga undrommanra. Vad spelar det för roll vart dom kommer ifrån. Det är väl ändå helt orelevant när det gäller misshandeln, snälla det måste du själv begripa.

Att kalla nån för Asiat är inte alls rasistisk. Att kalla en asiat för en guling däremot är en helt annan sak. Om det vorre rasistiskt att kalla en asiat för en asiat, då vorre de ju rasistik att kalla en svensk för en svensk. Du borde lära dig skilja på nationalitet och hudfärg.

Och vad i helvete spela det för roll vad man sa förr? Förr i tiden så arättades kvinnor om man misstänkte att dom va häxor. Ska vi fortsätta med sånt menar du? Om man nu ska göra som man gjorde förr i tiden? Vilket du verkar vilja göra.

Och sen så undrade du vad man skulle kalla svarta? Ingenting för i helvete. Ska dom behöva få ett fult jävla stämpel på sig bara för att dom har en annan hudfärg? Snälla nån hör du inte hur jävla dumt det låter? Om du måste kalla dom för nånting så säg svarta eller mörkhyad. Men att säga neger drar upp en massa jävla dåliga minnen över de svartas historia.

För att sammanfatta allt : Fuck off, du kommer aldrig veta hur det känns att bli kallad för neger, så försök inte ens skapa en konversation om varför ordet neger är så jävla tabu.
Citera
2008-11-23, 05:32
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rikkeva
Och vad i helvete spela det för roll vad man sa förr? Förr i tiden så arättades kvinnor om man misstänkte att dom va häxor. Ska vi fortsätta med sånt menar du? Om man nu ska göra som man gjorde förr i tiden? Vilket du verkar vilja göra.
Avrättningen av "häxor" förr i tiden var ju faktiskt ganska taskigt och det var dessutom givetvis helt felaktigt eftersom att häxor inte finns. Jämförelsen du drar är inte bra.

Citat:
Och sen så undrade du vad man skulle kalla svarta? Ingenting för i helvete.
Ingenting?
Citat:
Ska dom behöva få ett fult jävla stämpel på sig bara för att dom har en annan hudfärg?
Du kan kalla det för en ful stämpel om du vill men en neger är alltid en neger oavsett förhållandet till stämpeln.
Citat:
säg svarta eller mörkhyad. Men att säga neger drar upp en massa jävla dåliga minnen över de svartas historia.
Nu var ju inte denna fråga riktad till mig i första hand men själv säger jag precis vad jag vill och låter inte någon bestämma över mitt språk. Jag antar att du tänker på nigger och inte neger då det endast betyder just svart. Om vissa individer (negrer eller inte) blir stötta när man nämner ordet neger så får de bli det. Jag kan omöjligt bry mig mindre. Alla behöver inte nödvändigtvis nedvärdera negrer med användandet av ordet även om du kanske gör det.

Citat:
För att sammanfatta allt : Fuck off
Jag måste säga att det var en strålande sammanfattning.
Citera
2008-11-25, 07:04
Bannlyst
Blåman godkänd benämning på neger?

Hur lyder domen? Är blåman bättre, skulle du som neger känna dig kränkt om någon kallade dig blåman?
Citera
2008-11-25, 08:31
Medlem
Lite smårolig term, har inte hört den innan

Är själv vit, men hade jag varit färgad hade jag snarare sett det som att sätta ännu mer benämning och fokus på skillnaden och därmed ännu mer kränkande
Citera
2008-11-25, 10:12
Medlem
Brookuss avatar
Både blåman och det mer moderna nogger är väldigt uppskattade i negerkretsar. Anses i negervärlden vara väldigt korrekta termer.
Citera
2008-11-25, 11:53
Medlem
Zog Ruless avatar
Flyttar till Språk.//mod.
Citera
2008-11-25, 12:09
Medlem
jumpcuts avatar
Det finns i Stockholm ett kvarter med lägenheter och radhus som ligger på(!) Debenhams-huset som heter Kv. Blåmannen. Det får nog däremot anses vara lagom politiskt inkorrekt att benämna en svart människa som blåman.

I slutet av 1640-talet, då kvarteret fick sitt underliga namn, fanns i närområdet andra kvartersnamn som Tigern och Elephanten. Med största sannolikhet har man vid kvartersnamnsättningen på 1600-talet valt att spinna vidare på det afrikanska temat och döpt kvarteret till Blåmannen.

Kvarterens namnhistoria är lika snårig som Afrikas djungel. Tänk, tigrar, elefanter och afrikaner mitt i stan!

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1467&a=361975&viewAll=true
Citera
2008-11-25, 12:22
Medlem
Jrgens avatar
Själv föredrar jag blåman framför neger. Fast jag vet inte riktigt hur pass politiskt inkorrekt det är. De enda benämningarna jag känner till är neger, svarting och blåman, och de första två anses ju vara kränkande. Det lämnar en inte så mycket val. Man kan ju inte gärna låtsas som om de inte funnes.
Citera
2008-11-25, 12:26
Bannlyst
blåneger, är inte det de som är allra mörkast?

blåman har jag aldrig hört talas om.
Citera
2008-11-25, 12:29
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Själv föredrar jag blåman framför neger. Fast jag vet inte riktigt hur pass politiskt inkorrekt det är. De enda benämningarna jag känner till är neger, svarting och blåman, och de första två anses ju vara kränkande. Det lämnar en inte så mycket val. Man kan ju inte gärna låtsas som om de inte funnes.

Jag brukar använda mig av "svart" eller "mörk".

Citat:
Ursprungligen postat av hejhejni
blåneger, är inte det de som är allra mörkast?

blåman har jag aldrig hört talas om.

Jo, "blå" användes ju för "svart" förr i tiden, så en blåneger är alltså en sån där riktigt mörk jäkel.
Citera
2008-11-25, 12:33
Medlem
Varför inte bara nöja sig med neger? Jag har alltid använt det och kommer alltid att använda det. Man behöver ju inte precis säga "De, neger! Kom hit ett slag". Tilltalar man dem så räcker det ju med bara namn eller "du".

Blåman låter otrevligt precis som mörkhyad och allt annat trams.
Citera
2008-11-25, 13:48
Medlem
Blåman är ett traditionsrikt svenskt ord och om vi som svenskar vill använda det så skall vi såklart göra det. På engelska finns ju annars moon-crickets, porch-monkeys, nig nogs, groids, osv utöver det tidlösa nigger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in