Jag försöker också köpa svenskt kött och märkt fisk. För mig är det
- Djurhållning
- Stödja lokalt jordbruk
- Kvalitet
Har tidvis varit nästan vegetarian men det är pga den industriella djurhanteringen - är ingen hälsokostmänniska. Vilt, ren och sådant har jag inget emot då djuren haft ett bra liv och tycker det är naturligt att vi är en del av kretsloppet.
Massproducerad kyckling köper jag inte även om den är svensk. Men typ lammfärs från Gotland, kor som fått gå utomhus och så. Sverige har högre krav på djurhållning än många andra länder.
Självklart blir det bättre kvalitet om djuren haft det bättre och köttet är mer färskt än djupfrysta fabrikskycklingar de sprutat in vatten i för att de ska väga mer.
Man behöver inte ha kött till varje måltid eller skinka på varje smörgås. Bättre att äta mindre men bra kött tycker jag.
Man kan köpa extrapris och storpack och billiga råvaror som potatis, ris och morötter drar ner totalkostnaden utan att blir är dålig kvalitet.
Sen vill jag inte moralisera över andra - med flera munnar att mätta kan det ju bli tajt ändå.
Hatar folk som "predikar" att "bara man lagar från grunden med råvaror bla bla...". Vissa gör redan allt det där och pengarna tar ändå slut. Alla har inte tid/ork med långkok etc.
Men jag personligen prioriterar bra kött framför kvantitet. Köper sällan måltidsdrycker, snacks och sådant så matkostnaderna blir inte så farligt. Men det är ju prioriteringsfråga.