2022-08-11, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.E.S.K
Många butiker som ICA, COOP, Willys kör med Egna Märkes Varor. T.ex Eldorados färska kyckling tillverkas av svenska bolag. Kolla upp märkningen på förpackningen, en oval med ett fabriksnummer Fxx talar om vilket bolag som har gjort produkten.

https://www.livsmedelsverket.se/foretagande-regler-kontroll/livsmedelskontroll/livsmedelsanlaggningar/eu-godkanda-anlaggningar

tillverkningsland betyder väl inte att köttet är svenskt dock? krävs en märkning att det är svenskt kött för att man ska veta att det är svenskt

hade gärna köpt utländskt kött men känns nojigt när andra länder pumpar djuren fulla med hormoner och antibiotika samt är väl djurens leverne förkastligt också
Citera
2022-08-11, 11:18
Medlem
dwgs avatar
Har aldrig tänkt på vad jag köper kött som kött.
Smakar lika än då Irland, Argentina, Danskt Svenskt mm.
Köper de med bäst pris varför betala 50% 80% mer.

Svenska bönder är bortskämda borde va betydligt billigare att köpa "närodlat" än frakta från andra sida jorden.

Många säger "Alla är vi lika" när det gäller vita och svarta människor
Då ska väl kött från andra länder ej va nå problem.

Borde få in mer mejeriprodukter från andra länder som kan halvera priser som finns nu.
Citera
2022-08-11, 11:23
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator

Den moraliska aspekten: Djurhållninge utomlands är ofta rätt usel i jämförelse. Och djurvälfärden är många gånger längre än i Sverige. Så bekymrar du dig över hur djuret haft det - köp svenskt. .

Detta är nåt som har hjärntvättas oss svenskar.
Vi är rovdjur hur djuren har haft innan vi stoppar in den i munnen skiter jag fullständigt i.

Tror de en tiger tänkte "hoppas att zebran har haft ett bra liv innan han anfaller"
Citera
2022-08-11, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Detta är nåt som har hjärntvättas oss svenskar.
Vi är rovdjur hur djuren har haft innan vi stoppar in den i munnen skiter jag fullständigt i.

Tror de en tiger tänkte "hoppas att zebran har haft ett bra liv innan han anfaller"

Men större däggdjur föder inte upp andra djur som mat - även om många tror det efter att ha sett filmer där djur förmänskligas. Din jämförelse är helt bisarr och irrelevant i det avseendet.
Skillnaden är - om du inte begriper den - att zebran lider under den sista halvtimmen i livet när den dödas och äts. Ett djur i fångenskap kan lida från födsel till död. En oändlig tid i jämförelse.
Så svårt var det väl inte att förstå...
Senast redigerad av martinator 2022-08-11 kl. 11:29.
Citera
2022-08-11, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Tror det han menar är att alla länder är stolta över sin tillverkning. I tyskland hittar du en tysk flagga på köttpaketet, i danmark en dansk etc etc.

Antibiotikaargumentet köper jag men i övrigt är "svenskt", "danskt", "tyskt" rätt meningslöst. Jag tyckte det brasilianska importerade köttet som fanns i butik för ca 10 år sedan var helt suveränt (frigående djur som betar ut hela livet är troligen orsaken där). Brasilianska köttet blev för stor konkurrent så eu lade strafftullar på det vill jag minnas.

Det måste kännas skönt att bli grundlurad "frigående" ja i början för att sedan hamna på feedlots och slutgödas på mycket spanmål och soja.
Sen kan jag hålla med om snacket att svenskt kött skulle vara så mycket bättre bara för att det är svenskt haltar rejält.
Däremot bidrar det till öppna landskap i sverige och att vi har låg användning av antibiotika tyvärr något som bonden aldrig fått betalt för dessa särregler sverige haft, nu när andra länder i EU börjar komma ikapp i det här tänket minskar skillnaden. Men andra länder brukar se till att ta betalt för dessa "mervärden", extra betalt till de bönder som väljer att ha ute sina kor på bete.

Sverige med sin Astrid Lindgren-lag har kostat mycket pengar bönderna inte sett röken av pga lag att ha korna ute på bete. Det är skillnad på om det är något som är frivilligt och konsument betalar extra för såna mervärden.

Om utländskt vore så mycket sämre borde folk i de här länderna dött men det har de inte gjort trots delvis sämre djurhållning.

Köp det ni gillar och har råd med men försök köpa svenskt för utan svenska bönder lär vi få svälta om det verkligen blir kris och gränserna stängs, tro inte att andra länder hjälper oss om de har samma kris. Då kommer varje land tänka på sig själva var så säker.
Citera
2022-08-11, 11:28
Medlem
Djurskyddsregler är såklart viktigt för mig som djurvän och köttätare. Vet ju att Sverige har en av världens hårdaste djurskyddslagar men lider en kossa verkligen mer av att gå ute året runt på Texas eller Argentinas stora vidder än att stå inlåst i en bur halva året som de gör i Sverige?
Citera
2022-08-11, 11:29
Medlem
Jag försöker också köpa svenskt kött och märkt fisk. För mig är det
  1. Djurhållning
  2. Stödja lokalt jordbruk
  3. Kvalitet
Har tidvis varit nästan vegetarian men det är pga den industriella djurhanteringen - är ingen hälsokostmänniska. Vilt, ren och sådant har jag inget emot då djuren haft ett bra liv och tycker det är naturligt att vi är en del av kretsloppet.

Massproducerad kyckling köper jag inte även om den är svensk. Men typ lammfärs från Gotland, kor som fått gå utomhus och så. Sverige har högre krav på djurhållning än många andra länder.
Självklart blir det bättre kvalitet om djuren haft det bättre och köttet är mer färskt än djupfrysta fabrikskycklingar de sprutat in vatten i för att de ska väga mer.

Man behöver inte ha kött till varje måltid eller skinka på varje smörgås. Bättre att äta mindre men bra kött tycker jag.

Man kan köpa extrapris och storpack och billiga råvaror som potatis, ris och morötter drar ner totalkostnaden utan att blir är dålig kvalitet.

Sen vill jag inte moralisera över andra - med flera munnar att mätta kan det ju bli tajt ändå.
Hatar folk som "predikar" att "bara man lagar från grunden med råvaror bla bla...". Vissa gör redan allt det där och pengarna tar ändå slut. Alla har inte tid/ork med långkok etc.

Men jag personligen prioriterar bra kött framför kvantitet. Köper sällan måltidsdrycker, snacks och sådant så matkostnaderna blir inte så farligt. Men det är ju prioriteringsfråga.
Senast redigerad av TigerKid2 2022-08-11 kl. 11:35.
Citera
2022-08-11, 11:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BadGinger
exakt roligaste är att alla svenskar vill ha svenskt kött för det är så bra. men tror ni andra länder också vill ha svenskt kött? nej dom köper såklart sitt egna danska köper danskt kött etc. vi ska alltid tro vi är bäst
Att Sverige har väldigt lågt användande av antibiotika jämfört med andra länder är dock ett faktum. Och även om Danmark ligger bra till jämfört med andra länder så är Sverige långt bättre än Danmark på den punkten.
Citera
2022-08-11, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det beror väl på om man vill leva länge eller dö ung...
Problemt med utländsk kött kan delas i tre del.

Den moraliska aspekten: Djurhållninge utomlands är ofta rätt usel i jämförelse. Och djurvälfärden är många gånger längre än i Sverige. Så bekymrar du dig över hur djuret haft det - köp svenskt.

Naturaspekten: Svenska djur bidrar till att svenska betesmarker hålls öppna och därmed våra mest artrika marker. Mulens marker är för Sverige vad regnskogen är för de tropiska delarna av världen. De absolut mest artrika ytorna. Så vill du ha kvar fjärilar, blommor och annat - välj svenskt.

Den tredje aspekten är mer svart eller vit.
ANTIBIOTIKA. Svenska djur får ytterst lite antibiotika - minst av alla i hela EU. Vill man undvika att antibiotikaresistens blir total och vi kommer återgå till en tid före 1940 då folk dog som flugor av precis allt. Välj svenskt. För nuvarande och kommande generationer. Antibiotikaresistens är en ödesfråga för mänskligheten.

Bra punkter! Här är några till.
  • 5: Stödja lokala bönder och landsbyggd.
  • 6: Självförsörjning: Hålla igång inhemsk matproduktion och för mindre sårbarhet vid div kriser/krig/naturkatastrofer/pandemier.
  • 7: Hållbarhet - mindre transporter.
  • 8: Bra kvalitet smakar bättre
Senast redigerad av TigerKid2 2022-08-11 kl. 11:45.
Citera
2022-08-11, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag köper så mycket svenskt som möjligt, och inte bara kött, utan grönsaker och annat också. Men oftast jobbar jag så att jag bestämmer mig för vilken mat jag vill laga och så åker jag och köper det som behövs. Hittar jag inte svenskt kött, so be it.

Anledningar:
- Jag vill gynna att Sverige blir självförsörjande
- Sverige har relativt hårda regler beträffande djurskydd och användande av gifter
- Vill inte bidra till problem med multiresistenta bakterier

Skulle egentligen vilja köpa kött direkt från gårdar där man vet att djuren haft det bra, för även om svenska djurskyddsregler är förhållandevis hårda så är de långt ifrån tillräckliga, men jag har inte alltid ork att ta tag i det.

De dagar jag känner mig lite snål och vill spara på pengar så ändrar jag proportionerna och har mindre kött och mer morötter i grytan. Tycker det är ett jävla gnäll på många. Man måste faktiskt inte ha 90% kött i en gryta. Det duger bra med 50 eller 10%.

Du kommer klara en kris bra, du har fattat att vi inte kan förlita oss på import och öppna gränser, många som kommer få panik i ett sådant läge.

Bra att du nämner multiresistenta bakterier som är ett stort problem utomlands pga hög och förebyggande antibiotikaanvändning som är ett stort hot mot mänskligheten, fast å andra sidan är det kanske det som behövs för att få ner den massiva överbefolkningen på jorden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Nej, så fina smaklökar har du inte att du kan upptäcka läkemedelsrester o djurhållningen.
I Sverige är vi väldigt restriktiva med antibiotika o annat läkemedel till djur. Utomlands så pumpar man in detta i djuren på rutin.
Det är skit som du sedan får i dig.

Sedan har man djurhållningen. I Sverige har vi tämligen hårda lagar som reglerar djurhållningen, utomlands så är det inte så. Där behandlas djuren som en produkt i en fabrik.

Oavsett vad man tycker om svenska bönder så är det ändå pengar som stannar i Sverige. Det går till svensk skatt o bönderna bor här i landet så pengarna konsumeras här.
Importvaror gör så att pengarna försvinner utomlands.

Men om man skiter i allt så visst, köp utländskt kött.
Själv köper jag uteslutande svenskt kött o helst ekologiskt.

Nej du får läsa på lite, det här är direkt felaktigt.
Det är för att överanvändning skapar antibiotikaresistenta bakterier inte för att resterna går över i köttet.

Antibiotika använd i förebyggande syfte dock inte i Sverige längre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Djurskyddsregler är såklart viktigt för mig som djurvän och köttätare. Vet ju att Sverige har en av världens hårdaste djurskyddslagar men lider en kossa verkligen mer av att gå ute året runt på Texas eller Argentinas stora vidder än att stå inlåst i en bur halva året som de gör i Sverige?
Bra poäng men problemet är väl att man oftast inte vet hur djuren haft det och behandlats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in