2022-08-11, 10:19
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
hahahahahahahahahahahahhahah!!

Det här måste vara den roligaste repliken jag någonsin läst på flashback.org - någonsin!
Så, om jag förstår din kommentar på rätt sätt.

Jag är alltså en rasist för att jag bara köper kött från Sverige?

Du feltolkar.. det är inte bra för dig om du missuppfattar världen på det viset.
Det står dig dig fritt att köpa vad du vill.

Du cementerar den märkliga uppfattning som många har.. nämligen att att om det inte är Svenskt så är det säkert inte bra kvalitet... där har du det okunniga/rasistiska

Jag förslår du smakar på en tomat från säg Bulgarien, som är knölig och ful men smakar gudomligt.. eller en bit kött från en kossa som endast käkat gräs i säg Argentina, Nya Zeeland eller Kanada, en korv gjord på riktiga köttbitar från Ungern/Polen/Kroatien och inte en svensk falukorv gjord på kött/brosk/skinn-smet...

Du har både bra och skitkvalitet.. i alla länder.
Lägg ner "måste vara dålig kvalitet om inte Svenskt"
Citera
2022-08-11, 10:27
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Du feltolkar.. det är inte bra för dig om du missuppfattar världen på det viset.
Det står dig dig fritt att köpa vad du vill.

Du cementerar den märkliga uppfattning som många har.. nämligen att att om det inte är Svenskt så är det säkert inte bra kvalitet... där har du det okunniga/rasistiska

Jag förslår du smakar på en tomat från säg Bulgarien, som är knölig och ful men smakar gudomligt.. eller en bit kött från en kossa som endast käkat gräs i säg Argentina, Nya Zeeland eller Kanada, en korv gjord på riktiga köttbitar från Ungern/Polen/Kroatien och inte en svensk falukorv gjord på kött/brosk/skinn-smet...

Du har både bra och skitkvalitet.. i alla länder.
Lägg ner "måste vara dålig kvalitet om inte Svenskt"

För det andra är det du som feltolkat.
Min fråga var ju tvärtom om jag är mer eller mindre dum i huvudet som bara köper svenskt kött då det finns kött från andra länder som är lika bra - till billigare pris.
Därav frågan!
Citera
2022-08-11, 10:28
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Nä, jag feltolkade ingenting.
För det första kör du med härskarteknik i din skrift. Mycket obehagligt!

.. ber om ursäkt om mina inlägg skapar ett obehag. Det är inte syftet med dem

Däremot är syftet att skaka om den sovande ignoranta massan emellanåt.
Små trånga Filter-bubblor är inte utvecklande... världen är inte Sverige.

.. och får det andra?
Citera
2022-08-11, 10:30
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Köpte svenska bönder svenska traktorer medan de fanns?

Så vi ska inte stödja dagens svenska jordbruk som gör oss mindre beroende av mat från utlandet (vilket kommer hjälpa oss i en kris) för att bönderna köper utländska maskiner nu när nästan(?) inga svenska alternativ finns? Hur sjutton vet du vad svenska bönder i Sverige som helhet köpte när det fortfarande fanns svenska traktorer? Du snackar väl inte bara om vad du kört förbi eller besökt ett gäng gårdar och råkat se utländska traktorer förr i tiden när svenska traktorer fanns att köpa?

Om inte annat så gör väl två fel inte ett rätt? För det låter som att du egentligen hade gett stöd åt svenska lantbruk om dom nu bara "köpte svenska traktorer medan de fanns"?
Citera
2022-08-11, 10:34
Medlem
B.E.S.Ks avatar
Citat:
En stor smockfull kundvagn fylld med mat handlade dom. Jag stod bakom dom i kön. Allt dom handlade var från eldorado. Storpack med kyckling. Storpack med Irlänskt köttfärs osv.

Många butiker som ICA, COOP, Willys kör med Egna Märkes Varor. T.ex Eldorados färska kyckling tillverkas av svenska bolag. Kolla upp märkningen på förpackningen, en oval med ett fabriksnummer Fxx talar om vilket bolag som har gjort produkten.

https://www.livsmedelsverket.se/foretagande-regler-kontroll/livsmedelskontroll/livsmedelsanlaggningar/eu-godkanda-anlaggningar
Citera
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
För det andra är det du som feltolkat.
Min fråga var ju tvärtom om jag är mer eller mindre dum i huvudet som bara köper svenskt kött då det finns kött från andra länder som är lika bra - till billigare pris.
Därav frågan!

OK.. tack för förtydligandet.

Svar på frågan: njae.. du har svenskt kött av både bra och dålig kvalitet.
Min erfarenhet är att bästa köttet får du över disk.. men det är också det dyraste.
Ett tips, skit i vilket land det är från.. be säljaren berätta lite om de olika köttbitarna.
Använd ögonen.. du kan ofta se på en köttbit om den är bra eller inte...
Köp hellre hälften så mycket kött.. men av bra kvalitet, jag lovar att din upplevelse kommer vara mycket bättre än bulka kött (se kött som ett tillbehör på din talrik).
Citera
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Så vi ska inte stödja dagens svenska jordbruk som gör oss mindre beroende av mat från utlandet (vilket kommer hjälpa oss i en kris) för att bönderna köper utländska maskiner nu när nästan(?) inga svenska alternativ finns? Hur sjutton vet du vad svenska bönder i Sverige som helhet köpte när det fortfarande fanns svenska traktorer?
Tycker absolut att man ska köpa utländskt av anledningen till att våra bönder inte köpte svenska maskiner när de fanns.

Om svenska bönder hade köpt svenska traktorer så hade jag köpt svenskt havregryn istället för bulgur. Så tjurig är jag. Man får ge och man får ta.
Citera
2022-08-11, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Jag pratar inte med mitt kött så vart det kommer ifrån skiter jag i så länge det har bra kvalitet'
exakt roligaste är att alla svenskar vill ha svenskt kött för det är så bra. men tror ni andra länder också vill ha svenskt kött? nej dom köper såklart sitt egna danska köper danskt kött etc. vi ska alltid tro vi är bäst
Citera
2022-08-11, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Svenska bönder köpte inte svenska traktorer då de fanns.

Öhh gjorde dom inte var många bönder som det var stämplat VOLVO BM och Lantmännen i pannan, sen valde Volvo-koncernen att aveckla sin traktorverksamhet. Rätt eller fel men 2200-serien var ändå blandning med IH. Stortraktorn 2654 senare Valmet 2005/2105 var den sista svenskbyggda innan den gick i graven. 😢
Istället blev det (VOLVO BM) VALMET under Lantmännen vilket fick finska traktorn att bli nr 1 på marknaden, numera VALTRA.

Att bojkotta svenska bönder för något som hände för över 40 år sedan är lite väl långsint, för övrigt var det inte deras beslut att aveckla traktor-divisionen så varför straffa dem ?
Känns som att du blev av med jobbet pga beslutet, men du kan även varit inblandad i det andra "svenskmärket" SWEDTRAC (Zetor/Ursus) med Scania motor, gen I.

Bojkottar du hantverkare som åker VW skåpbil eller något annat utländskt märke för att jmr ditt tänk ?
Gå nu och handla lite svenskt kött och svenskt smör, känn vad gott det gör för själen att begrava stridsyxan.
Citera
2022-08-11, 10:55
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Att bojkotta svenska bönder för något som hände för över 40 år sedan är lite väl långsint...
Det får de ta, och jag får billigare mat.

Om man tar så får man också ge.
Citera
2022-08-11, 11:03
Avslutad
Jag köper så mycket svenskt som möjligt, och inte bara kött, utan grönsaker och annat också. Men oftast jobbar jag så att jag bestämmer mig för vilken mat jag vill laga och så åker jag och köper det som behövs. Hittar jag inte svenskt kött, so be it.

Anledningar:
- Jag vill gynna att Sverige blir självförsörjande
- Sverige har relativt hårda regler beträffande djurskydd och användande av gifter
- Vill inte bidra till problem med multiresistenta bakterier

Skulle egentligen vilja köpa kött direkt från gårdar där man vet att djuren haft det bra, för även om svenska djurskyddsregler är förhållandevis hårda så är de långt ifrån tillräckliga, men jag har inte alltid ork att ta tag i det.

De dagar jag känner mig lite snål och vill spara på pengar så ändrar jag proportionerna och har mindre kött och mer morötter i grytan. Tycker det är ett jävla gnäll på många. Man måste faktiskt inte ha 90% kött i en gryta. Det duger bra med 50 eller 10%.
Citera
2022-08-11, 11:10
Medlem
Citat:
Ingen har väl undgått att priserna på mat har stigit till helt sjuka nivåer.
Förr oss ensamstående med barn som försöker få det att gå ihop har det blivit jäkligt tufft. Äta måste man ju och för mig personligen så drar jag hellre ned på nästan allt annat innan jag drar in/snålar på maten. Att inte ha råd att åka på semester är väl en sak men inte ge ungarna bra mat är inte ett alternativ för mig. Att hela familjen samlas och äter middag tillsammans har alltid varit viktigt för mig.

Hursom.

Jag är väl skadad av all reklam och skrämselpropaganda kanske men jag köper alltid svenskt kött och kyckling. När jag köper fisk köper jag alltid en fisk som har nån märkning att den är shysst fiskad.
Antar att jag känner att jag ställer upp för Sverige eller nåt sånt. Jag gör min del liksom?

Att handla köttfärs från irland, fläsk från tyskland, korv från annat än det lokala slakteriet eller några storpack från billighetsmärket eldorado har aldrig gjort. Antar att jag tänkt att det är sämre kvalité och att det kommer smaka så illa att man är tvungen att spotta ut det eller så?

Det skiljer en hel del i pris. Exempelvis köttfärs från Irland är nästan 40% billigare än svenskt.

Igår när jag var på stormarknaden och Willys och handlade så såg jag två personer jag känner igen rätt väl som handlade. Dom äger en av stadsdelens finaste och mest besökta restaurang. Jag har ätit där flera gånger och alltid varit väldigt nöjd med maten.

En stor smockfull kundvagn fylld med mat handlade dom. Jag stod bakom dom i kön. Allt dom handlade var från eldorado. Storpack med kyckling. Storpack med Irlänskt köttfärs osv.

Nu sitter jag här och funderar på varför jag betalar upp till 40% mer för maten. Duger Eldorado för en fin restaurang så borde den duga åt min familj också.

Min fråga är.
Hur många av er handlar som jag? Alltså i stort sett bara svenska varor, trots priset, för att ni tror att kött från Irland, Tyskland och Argentina etc är dåligt och smakar skit?
Det beror väl på om man vill leva länge eller dö ung...
Problemt med utländsk kött kan delas i tre del.

Den moraliska aspekten: Djurhållninge utomlands är ofta rätt usel i jämförelse. Och djurvälfärden är många gånger längre än i Sverige. Så bekymrar du dig över hur djuret haft det - köp svenskt.

Naturaspekten: Svenska djur bidrar till att svenska betesmarker hålls öppna och därmed våra mest artrika marker. Mulens marker är för Sverige vad regnskogen är för de tropiska delarna av världen. De absolut mest artrika ytorna. Så vill du ha kvar fjärilar, blommor och annat - välj svenskt.

Den tredje aspekten är mer svart eller vit.
ANTIBIOTIKA. Svenska djur får ytterst lite antibiotika - minst av alla i hela EU. Vill man undvika att antibiotikaresistens blir total och vi kommer återgå till en tid före 1940 då folk dog som flugor av precis allt. Välj svenskt. För nuvarande och kommande generationer. Antibiotikaresistens är en ödesfråga för mänskligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in