2022-08-11, 11:52
Medlem
Treantprotectors avatar
finns det ens fakta på att utländskt billigt kött har dålig djurhållning osv? det är ju det man fått höra genom åren.
Citera
2022-08-11, 11:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Du kommer klara en kris bra, du har fattat att vi inte kan förlita oss på import och öppna gränser, många som kommer få panik i ett sådant läge.

Bra att du nämner multiresistenta bakterier som är ett stort problem utomlands pga hög och förebyggande antibiotikaanvändning som är ett stort hot mot mänskligheten, fast å andra sidan är det kanske det som behövs för att få ner den massiva överbefolkningen på jorden.
Jo

Jag tycker det är lite roligt hur köttätare alltid tycker att om de respekterar veganers matvanor så ska veganer respektera deras. Om man skriver ut vad det betyder i klartext blir det rätt löjligt.

"Jag respekterar att du inte bidrar till det ökande problemet med multiresistenta bakterier, och i gengäld för det så vill jag att du respekterar att jag struntar i det problemet och förvärrar situationen, och egentligen inte för att jag har något behov av kött, utan bara för att jag inte har någon lust att ändra på mig."
Citera
2022-08-11, 11:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Treantprotector
finns det ens fakta på att utländskt billigt kött har dålig djurhållning osv? det är ju det man fått höra genom åren.
Det finns fakta på att andra länder använder mycket mer antibiotika än Sverige.
Citera
2022-08-11, 12:00
Medlem
Kuggarns avatar
Enda anledningen till att köpa lokalproducerat svenskt kött är om man vill stödja lokala producenter och köpa närodlat frö att minska transportutsläppen.

Jag frågade en kollega i Irland en gång om var deras billiga kött kommer ifrån och han blev mycket upprörd över att irländsk kött slumpas bort i Sverige. Irländarna är väldigt stolta över sitt free-range, grass-fed beef.

Att föda upp kossor och hela köttindustrin är tradition i Irland. Vi beslöt oss att försöka ta reda på varför det irländska köttet är så billigt i Sverige och förklaringen, såsom vi kom fram till det, är att det helt enkelt är politiska skäl. EU vill stödja bönder och Irland har verkligen lärt sig hur man skaffar EU-bidrag. På grund av bidragens generösa storlek för att bibehålla denna irländska tradition så blir resultatet ett köttberg av inhemsk produktion som måste avyttras för att inte ruttna bort. Bönderna subventioneras men vet att deras kött blir billigt sålt utomlands. Någonstans måste ju köttet säljas och vi i Sverige ska bara vara glada att det blivit så att vårt land har blivit avstjälpningsplats för den EU-finansierade överproduktionen.

Eftersom folk i gemen är dumma i huvudet, tror de att det man har hemmavid alltid är bäst. Absurditeten i detta blir alltid uppenbar när man står i ett annat land och observerar. Irländskt kött är av erkänt kvalitet, bland det bästa i världen och har väldigt låg användning av antibiotika. I EU så ligger de bara lite högre än Sverige i antibiotikaanvändning men lång efter länder som Italien, Spanien, Portugal och Tyskland som har bland de högsta nivåerna globalt sett. Kvalitetsmässigt så har svenskt nötkött inte gjort något avtryck alls på en global marknad och det beror inte alls på att vi behåller det bästa för oss själva. Det är helt enkelt inte lika bra eller lika gott. Ska man köpa en frusen oxfilé så är sydamerikansk kött också bra med låg användning av antibiotika.

Iofs så är det väl knappast de bästa bitarna som blir till köttfärs i storpack på Willys men om man ska ställa enbart kvalitet och pris mot varandra så köper jag irländsk köttfärs framför svensk dito varje dag i veckan.
Citera
2022-08-11, 12:08
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Ingen har väl undgått att priserna på mat har stigit till helt sjuka nivåer.
Förr oss ensamstående med barn som försöker få det att gå ihop har det blivit jäkligt tufft. Äta måste man ju och för mig personligen så drar jag hellre ned på nästan allt annat innan jag drar in/snålar på maten. Att inte ha råd att åka på semester är väl en sak men inte ge ungarna bra mat är inte ett alternativ för mig. Att hela familjen samlas och äter middag tillsammans har alltid varit viktigt för mig.

Hursom.

Jag är väl skadad av all reklam och skrämselpropaganda kanske men jag köper alltid svenskt kött och kyckling. När jag köper fisk köper jag alltid en fisk som har nån märkning att den är shysst fiskad.
Antar att jag känner att jag ställer upp för Sverige eller nåt sånt. Jag gör min del liksom?

Att handla köttfärs från irland, fläsk från tyskland, korv från annat än det lokala slakteriet eller några storpack från billighetsmärket eldorado har aldrig gjort. Antar att jag tänkt att det är sämre kvalité och att det kommer smaka så illa att man är tvungen att spotta ut det eller så?

Det skiljer en hel del i pris. Exempelvis köttfärs från Irland är nästan 40% billigare än svenskt.

Igår när jag var på stormarknaden och Willys och handlade så såg jag två personer jag känner igen rätt väl som handlade. Dom äger en av stadsdelens finaste och mest besökta restaurang. Jag har ätit där flera gånger och alltid varit väldigt nöjd med maten.

En stor smockfull kundvagn fylld med mat handlade dom. Jag stod bakom dom i kön. Allt dom handlade var från eldorado. Storpack med kyckling. Storpack med Irlänskt köttfärs osv.

Nu sitter jag här och funderar på varför jag betalar upp till 40% mer för maten. Duger Eldorado för en fin restaurang så borde den duga åt min familj också.

Min fråga är.
Hur många av er handlar som jag? Alltså i stort sett bara svenska varor, trots priset, för att ni tror att kött från Irland, Tyskland och Argentina etc är dåligt och smakar skit?

Lång introduktion, kort frågeställning.

Kött från Argentina anses mycket fint. Från Irland, normalt.

Bor i ett bättre land, där köper jag bara färskt på marknaden, så kan inte jämföra med din situation. Villl jag ha en grisigt bra biff, så är den från Argentina eller NZ, med 10-dubbla priset än min lokalslaktade kossa som typ har blivit slagen på käften tills den dog, men ändå smakar bra.

Med det sagt äter jag inte kött längre på grund av sjukdom, så köper "plant-based" köttfärs. Ingen större skillnad i pris för mig.
Citera
2022-08-11, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
...
Skulle egentligen vilja köpa kött direkt från gårdar där man vet att djuren haft det bra, för även om svenska djurskyddsregler är förhållandevis hårda så är de långt ifrån tillräckliga, men jag har inte alltid ork att ta tag i det.

De dagar jag känner mig lite snål och vill spara på pengar så ändrar jag proportionerna och har mindre kött och mer morötter i grytan. Tycker det är ett jävla gnäll på många. Man måste faktiskt inte ha 90% kött i en gryta. Det duger bra med 50 eller 10%.

Exakt! Svensk produktion är ingen garanti. Mycket djurplågeri av kycklingar t ex. Skulle också vilja veta mer om ursprunget. Men danskt fläsk tex skulle jag inte köpa.

Precis, det är verkligen ingen nödvändighet att äta en stor köttbit vid varje måltid. Förr i tiden, för vanligt folk i a f, var kött en lyxvara. Folk åt gröt, välling, potatis, och sill till vardags.

Husmanskost som ärtsoppa t ex innehåller små fläskbitar. Och som du säger kan man ha späda ut en gryta med mycket rotfrukter t ex som är jättebilligt. Mer grönsaker i köttfärssåsen etc. Plus att det finns många helvegetariska rätter. Äter hellre veg lasagn ena dagen och bra kött den andra än liedl-kött båda dagarna.
Senast redigerad av TigerKid2 2022-08-11 kl. 12:12.
Citera
2022-08-11, 12:16
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Det måste kännas skönt att bli grundlurad "frigående" ja i början för att sedan hamna på feedlots och slutgödas på mycket spanmål och soja.
Sen kan jag hålla med om snacket att svenskt kött skulle vara så mycket bättre bara för att det är svenskt haltar rejält.
Däremot bidrar det till öppna landskap i sverige och att vi har låg användning av antibiotika tyvärr något som bonden aldrig fått betalt för dessa särregler sverige haft, nu när andra länder i EU börjar komma ikapp i det här tänket minskar skillnaden. Men andra länder brukar se till att ta betalt för dessa "mervärden", extra betalt till de bönder som väljer att ha ute sina kor på bete.

Sverige med sin Astrid Lindgren-lag har kostat mycket pengar bönderna inte sett röken av pga lag att ha korna ute på bete. Det är skillnad på om det är något som är frivilligt och konsument betalar extra för såna mervärden.

Om utländskt vore så mycket sämre borde folk i de här länderna dött men det har de inte gjort trots delvis sämre djurhållning.

Köp det ni gillar och har råd med men försök köpa svenskt för utan svenska bönder lär vi få svälta om det verkligen blir kris och gränserna stängs, tro inte att andra länder hjälper oss om de har samma kris. Då kommer varje land tänka på sig själva var så säker.

Lurad eller inte, det brasilianska köttet var riktigt bra.

Visst är det så att folk är onödigt nationalistiska, att uppmana till att köpa svenskt när priserna är så sjuka och dessutom stigande låter som dömt att misslyckas. Gillar egentligen inte heller att sveriges självförsörjningsgrad är nere under 50% men skall något göras åt det måste det till mer än att folket uppmanas välja svenskt trots betydande prisskillnad.

Om något så tror jag att folket kommer köpa billigare alternativ i takt med att alla priser stiger. Vardagens krassa verklighet kommer ikapp när elräkningen skall betalas i januari-februari nästa år..
Citera
2022-08-11, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk

Visst är det så att folk är onödigt nationalistiska, att uppmana till att köpa svenskt när priserna är så sjuka och dessutom stigande låter som dömt att misslyckas. Gillar egentligen inte heller att sveriges självförsörjningsgrad är nere under 50% men skall något göras åt det måste det till mer än att folket uppmanas välja svenskt trots betydande prisskillnad.

Om något så tror jag att folket kommer köpa billigare alternativ i takt med att alla priser stiger. Vardagens krassa verklighet kommer ikapp när elräkningen skall betalas i januari-februari nästa år..

Ensamstående låginkomsttagare med 3-4 barn, studenter och fattigpensionärer har antagligen redan slimmat sina vanor, inte meningen att skuldbelägga dem. Men för många av oss finns utrymme att spara genom att välja billigare rätter, köpa lite mindre snacks, drycker och godis, lite billigare pålägg etc. Lite fler vegetariska måltider och lite mindre andel kött i grytan. Lite mer hemlagat och lite färre luncher ute.

Valet är ju inte bara ifall man ska köpa billig eller dyr lövbiff, den billiga eller dyra fläskkotletten utan vilken rätt man väljer till att börja med.
Citera
2022-08-11, 12:42
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Ingen har väl undgått att priserna på mat har stigit till helt sjuka nivåer.
Förr oss ensamstående med barn som försöker få det att gå ihop har det blivit jäkligt tufft. Äta måste man ju och för mig personligen så drar jag hellre ned på nästan allt annat innan jag drar in/snålar på maten. Att inte ha råd att åka på semester är väl en sak men inte ge ungarna bra mat är inte ett alternativ för mig. Att hela familjen samlas och äter middag tillsammans har alltid varit viktigt för mig.

Hursom.

Jag är väl skadad av all reklam och skrämselpropaganda kanske men jag köper alltid svenskt kött och kyckling. När jag köper fisk köper jag alltid en fisk som har nån märkning att den är shysst fiskad.
Antar att jag känner att jag ställer upp för Sverige eller nåt sånt. Jag gör min del liksom?

Att handla köttfärs från irland, fläsk från tyskland, korv från annat än det lokala slakteriet eller några storpack från billighetsmärket eldorado har aldrig gjort. Antar att jag tänkt att det är sämre kvalité och att det kommer smaka så illa att man är tvungen att spotta ut det eller så?

Det skiljer en hel del i pris. Exempelvis köttfärs från Irland är nästan 40% billigare än svenskt.

Igår när jag var på stormarknaden och Willys och handlade så såg jag två personer jag känner igen rätt väl som handlade. Dom äger en av stadsdelens finaste och mest besökta restaurang. Jag har ätit där flera gånger och alltid varit väldigt nöjd med maten.

En stor smockfull kundvagn fylld med mat handlade dom. Jag stod bakom dom i kön. Allt dom handlade var från eldorado. Storpack med kyckling. Storpack med Irlänskt köttfärs osv.

Nu sitter jag här och funderar på varför jag betalar upp till 40% mer för maten. Duger Eldorado för en fin restaurang så borde den duga åt min familj också.

Min fråga är.
Hur många av er handlar som jag? Alltså i stort sett bara svenska varor, trots priset, för att ni tror att kött från Irland, Tyskland och Argentina etc är dåligt och smakar skit?

Finns en lång rad dokumentärer beträffande fina märkningar av varor som du kanske borde sen
Citera
2022-08-11, 12:44
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Ensamstående låginkomsttagare med 3-4 barn, studenter och fattigpensionärer har antagligen redan slimmat sina vanor, inte meningen att skuldbelägga dem. Men för många av oss finns utrymme att spara genom att välja billigare rätter, köpa lite mindre snacks, drycker och godis, lite billigare pålägg etc. Lite fler vegetariska måltider och lite mindre andel kött i grytan. Lite mer hemlagat och lite färre luncher ute.

Valet är ju inte bara ifall man ska köpa billig eller dyr lövbiff, den billiga eller dyra fläskkotletten utan vilken rätt man väljer till att börja med.

Vi har idag en hel generation som aldrig upplevt en lågkonjunktur, det blir fler grupper än de du räknade upp som kommer få hålla hårt i plånboken framöver och skall "fasaden" då upprätthållas så är billigare varor från andra länder ett utmärkt alternativ.
Citera
2022-08-11, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Kött från Argentina är snarare bättre än det svenska. Och jag tror inte djurhållningen där är sämre.

Svenska bönder gynnar inte svenska produkter, hade de gjort det hade jag kunnat hjälpa till. Men skiter de i oss, så skiter jag i dem. Ost från Tyskland och smör från Finland, Kött från Argentina och gurka från Polen.
Dessutom håller svenska / europeiska tillverkare / handlare på med omfattande varumärkes-intrång / stöld.En chorizo är Tex en argentisk korv av högklassigt nötkött , I Sverige blir den till en geggamojja gjord på en massa kadaver.
Citera
2022-08-11, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk

Självklart är kvaliten bra det säger jag inget om från utlandet, problemet i sverige är industrin som i princip kör allt som samma "bulk" de är dåliga på att ta tillvara på djur med bra kvalite ut i handeln sen ska det vara "färskt" dvs kort hängmörning då får du skit oavsett hur fin råvara det är från början. Därför är det ofta bättre kött från utlandet som mörats.

Jo många kommer köpa det som de anser sig ha råd med, de rika kommer kunna välja svenskt det är småpengar för de med löner på 50-100.000 i månaden men å andra sidan kanske de sitter med höga lån på bostad & bil mm så kanske även såna får rätta mun efter..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in