Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-08-10, 20:26
  #1
Medlem
Vilka fordon är tillåtna på Hornsgatan efter de nya miljöreglerna?

Får jag köra min mopedbil där? (mopedbilar saknar helt avgasrening typ katalysator och anses generellt släppa ut hälsoskadliga ämnen motsvarande 100 st personbilar)

Får jag köra min 4-takts moped där? Den har heller ingen avgasrening och släpper antagligen ut hälsofarliga ämnen som 30-40 vanliga bilar?

Får jag köra min 2-takts moped där? Cirka 30% av bränslet i en tvåtaktare förbränns aldrig och som vi alla vet är bensen (VOC) cancerframkallande! Den motsvarar antagligen utsläppen från 60-90 personbilar.

Och inget miljösnack i denna tråd! Jag vill endast utreda vilka fordon som är lagliga!
__________________
Senast redigerad av affekask 2022-08-10 kl. 20:28.
Citera
2022-08-10, 20:34
  #2
Avstängd
https://trafik.stockholm/trafiksaker...on-hornsgatan/

Var det för jobbigt att googla?
Citera
2022-08-10, 20:34
  #3
Medlem
sonnenheims avatar
Det ska väl vara bilar med euro6?
Citera
2022-08-10, 22:12
  #4
Medlem
MrEarnests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affekask
Vilka fordon är tillåtna på Hornsgatan efter de nya miljöreglerna?

Får jag köra min mopedbil där? (mopedbilar saknar helt avgasrening typ katalysator och anses generellt släppa ut hälsoskadliga ämnen motsvarande 100 st personbilar)

Får jag köra min 4-takts moped där? Den har heller ingen avgasrening och släpper antagligen ut hälsofarliga ämnen som 30-40 vanliga bilar?

Får jag köra min 2-takts moped där? Cirka 30% av bränslet i en tvåtaktare förbränns aldrig och som vi alla vet är bensen (VOC) cancerframkallande! Den motsvarar antagligen utsläppen från 60-90 personbilar.

Och inget miljösnack i denna tråd! Jag vill endast utreda vilka fordon som är lagliga!

Det är Södermalm du pratar om. Inte en jävel bryr sig. Kör vilken jävla moped du vill, ja fan du kan t o m köra en sån där gammal öststatsbil, Trabant eller vad de hette. Dina mopeder och ev Trabanten kommer att betraktas som "hippa" och allt som är hippt är ok.
Citera
2022-08-10, 23:04
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av affekask
Vilka fordon är tillåtna på Hornsgatan efter de nya miljöreglerna?

Får jag köra min mopedbil där? (mopedbilar saknar helt avgasrening typ katalysator och anses generellt släppa ut hälsoskadliga ämnen motsvarande 100 st personbilar)

Får jag köra min 4-takts moped där? Den har heller ingen avgasrening och släpper antagligen ut hälsofarliga ämnen som 30-40 vanliga bilar?

Får jag köra min 2-takts moped där? Cirka 30% av bränslet i en tvåtaktare förbränns aldrig och som vi alla vet är bensen (VOC) cancerframkallande! Den motsvarar antagligen utsläppen från 60-90 personbilar.

Och inget miljösnack i denna tråd! Jag vill endast utreda vilka fordon som är lagliga!
Cykel
Citera
2022-08-11, 00:01
  #6
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEarnest
Det är Södermalm du pratar om. Inte en jävel bryr sig. Kör vilken jävla moped du vill, ja fan du kan t o m köra en sån där gammal öststatsbil, Trabant eller vad de hette. Dina mopeder och ev Trabanten kommer att betraktas som "hippa" och allt som är hippt är ok.
Fast nu ser jag ju i alla fall en gång i veckan snuten stoppa tveksamma bilar på Hornsgatan.
Citera
2022-08-11, 15:51
  #7
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEarnest
Det är Södermalm du pratar om. Inte en jävel bryr sig. Kör vilken jävla moped du vill, ja fan du kan t o m köra en sån där gammal öststatsbil, Trabant eller vad de hette. Dina mopeder och ev Trabanten kommer att betraktas som "hippa" och allt som är hippt är ok.


Hör att min herre kan sitt Södermalm. Nu lär ju Trabanten iofs räknas som veteran men jag förstår mycket väl vad du menar. Det som är rätt och hippt ses det i regel mellan fingrarna på. Hade nog blivit annat ljud i skällan om de t.ex. lagt Sthlm cruising på Hornsgatan.
Citera
2022-08-11, 16:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
https://trafik.stockholm/trafiksaker...on-hornsgatan/

Var det för jobbigt att googla?

Tack jag hittade det inte!

Där ser man, köra mopedbil som släpper ut hälsofarliga partiklar som 100 st euro5 besinare är okej!

Så det handlar bara om att trycka till bilägare som vanligt!

Haha!

Vilket jävla skämt Sverige blivit! Varför är de inte resoluta?
Citera
2022-08-11, 16:38
  #9
Medlem
BigFatCones avatar
Det jag inte blir klok på, är varför det är så viktigt med luften på Hornsgatan.
Citera
2022-08-11, 18:18
  #10
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affekask
Vilka fordon är tillåtna på Hornsgatan efter de nya miljöreglerna?

Får jag köra min mopedbil där? (mopedbilar saknar helt avgasrening typ katalysator och anses generellt släppa ut hälsoskadliga ämnen motsvarande 100 st personbilar)

Får jag köra min 4-takts moped där? Den har heller ingen avgasrening och släpper antagligen ut hälsofarliga ämnen som 30-40 vanliga bilar?

Får jag köra min 2-takts moped där? Cirka 30% av bränslet i en tvåtaktare förbränns aldrig och som vi alla vet är bensen (VOC) cancerframkallande! Den motsvarar antagligen utsläppen från 60-90 personbilar.

Och inget miljösnack i denna tråd! Jag vill endast utreda vilka fordon som är lagliga!

Kör bara! Kör helst dina mopeder och inte någon jäkla mopedbil som bara är i vägen överallt.
Citera
2022-08-11, 18:21
  #11
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affekask
Tack jag hittade det inte!

Där ser man, köra mopedbil som släpper ut hälsofarliga partiklar som 100 st euro5 besinare är okej!

Så det handlar bara om att trycka till bilägare som vanligt!

Haha!

Vilket jävla skämt Sverige blivit! Varför är de inte resoluta?
Det är dieselbilar under Euro6 som stoppats, inte bensinare, vilket framgår i länken.
Citera
2022-08-11, 18:31
  #12
Medlem
MrEarnests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Hör att min herre kan sitt Södermalm. Nu lär ju Trabanten iofs räknas som veteran men jag förstår mycket väl vad du menar. Det som är rätt och hippt ses det i regel mellan fingrarna på. Hade nog blivit annat ljud i skällan om de t.ex. lagt Sthlm cruising på Hornsgatan.

Men du, vilken kanon idé. Jag ska skriva ett förslag om att lägga Sthlm cruising längs med hela Hornsgatan. Vilken succé
Förstå vilket kultursociologiskt experiment detta hade varit
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback