2022-08-10, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det är olika från jobb till jobb. Jag har blivit bakgrundskollad ordentligt minst en gång, men då jobbade jag med hemligstämplade uppgifter.

Det är sällsynt att arbetsgivare tittar på betyg.

Det sker i stort sett enbart om de ändå har tänkt att ringa referenserna.

Vissa arbetsgivare begär inte referenser. Vissa begär dem, men ringer dem inte. Min arbetsgivare ringde mina referenser. Att säga att referenser inte är tillgängliga är en röd flagga.

Beror helt och hållet på vad det handlar om. Om ditt CV säger att du kan något du uppenbarligen inte kan. Men det går inte att säga att lögner märks generellt.

Det är också värt att påpeka att det inte finns något generellt förbud mot att ljuga i sitt CV heller, och en sådan lögn är i sig inte saklig grund för uppsägning. Tänk dock på att saklig grund inte behövs under provanställning.

Oftast har extroverter det lite lättare generellt i livet, men det beror på både arbetsgivare och arbetsuppgifter.

Du bestämmer inte vem som får svara. Du bör för övrigt fixa till din rubrik så att den beskriver trådämnet.

Är du inte läskunnig ?
Citera
2022-08-10, 19:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av piccazzo
Är du inte läskunnig ?
Jo
Citera
2022-08-10, 19:35
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj
Trådstart…

Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jonteboj...

Du har väl fått svar på dina punkter i ett antal kommentarer här, men jag har lite annat att tillägga.

Tittar man bara på ditt CV så skulle jag mycket väl kunna anställa dig till ett enklare jobb, men jag har mycket svårt att se hur du skulle klara av en intervju, och ännu svårare att se hur du skulle klara av provanställningstiden.
Du har en usel attityd!

Tittar man på dina inlägg och kommentarer så har du en katastrofal inställning till jobb, medmänniskor och livet i stort.
Ta detta inlägg som ett exempel:
(FB) Att vara arbetslös är bättre än att suga kuk och sälja sig på arbetsmarknaden

Kommentarer som denna:
[i]"Jag skrev att streamer eller spelutvecklare är i stort sett det enda jag kan se mig själv jobba heltid som och ägna livet åt. Det mesta kan jag tänka mig jobba deltid som, absolut verkligen inte heltid som t.ex truckförare, flippa burgare på mcdonalds och 99% av alla andra jobb för den delen haha"

Jag ångrar nu att jag lade tid på att ge seriösa tips till TS efter att ha läst hens tidigare inlägg…

Det är så sorgligt att se denna attityd på en person som är runt 25 år. Det finns tydligen tid och kraft till att sitta på FB och lägga in skitposter samtidigt som hen inte tar tag i sitt liv för egen försörjning.

Till TS kan jag bara ge rådet att agera nu innan det är försent, men jag kommer inte hjälpa dig mer med tanke på din posthistorik.

Lycka till!
Citera
2022-08-10, 20:24
Medlem
.
Hej. Här kommer mina svar. Lycka till med jobbsökandet!

Görs någon form av bakgrunds kontroll på den sökande? Svar: jag begär in polisregistret.
2. Kollar ni upp betyg, intyg, etc? Svar: jag begär in betyg om du har utbildning för tjänsten annars blir det i din anställning ”outbildad” och därmed lägre lön och inte samma möjligheter till fast anställning.
3. Kollar ni upp om den sökande har jobbat på de platser hen påstår att de gjort? Svar: Jag tar referens och då på de senaste arbetsplatserna, minst två referenser
4. Hur mycket vikt lägger ni kring referenser och hur reagerar ni när den sökande säger att referenser inte är tillgängliga? svar: då kan jag inte gå vidare med en anställning, det ingår i rutinen. Dock har jag fått prata med både sfi lärare och andra stödpersoner.
5. Märks det på den sökande i jobbet sedan att de ljög i CV't för att få jobbet? Och isåfall hur? Svar: skulle nog märka det ja, beror på vad man skrivit att man arbetat med. Har du skrivit att du arbetat med datorer och sen inte ens kan logga in i en dator då hade jag misstänkt att något var fel. Hade du skrivit ett jobb där du haft mycket ansvar och sen det visar sig att du inte tar ansvar för knappt något, då hade jag höjt på ögonbrynen.
6. Vilken typ av person har störst chans för anställning, introverter eller extroverter och varför.
Svar: spelar ingen roll, sålänge du gör ett
Gott intryck är genuin och har kvaliteterna för arbetet så gör det inget om du är varken eller. Kan såklart vara skillnad beroende på vad för jobb det avser.
Citera
2022-08-10, 20:54
Medlem
Citat:
Jo
Verkade inte så
Citera
2022-08-10, 21:26
Medlem
Kommer vara en riktig nitlott att anställa den här killen. Hör jag att nån varit sjuk eller har lidit av psykisk ohälsa så är det ”tack för din ansökan”. Jag har tyvärr inte råd att ge dig chansen. Som någon skrev så lär den här fragile pojken inte ens klara intervjun och absolut inte en provanställning med mindre än 2 sjuktillfällen.
Citera
2022-08-10, 21:34
Medlem
Citat:
Är långtidsarbetslös sedan flera år tillbaka mest pga psykisk ohälsa och andra problem men har äntligen börjat må bättre och har nu bestämt mig för att ta tag i mitt liv på allvar.

Mitt problem dock är att mitt CV är i princip helt blankt. Jag har inte haft många praktikplatser i livet och dom jag fick under gymnasietiden ledde inte till något jobb trots att jag gjorde så bra jag kunde ifrån mig och visade intresse m.m. Jag har inte jobbat en dag i mitt liv på ett "riktigt jobb" så att säga, jag är idag 25 år gammal och har som sagt noll erfarenhet av någonting och sitter endast på en gymnasie utbildning och har inte jobbat sedan jag tog studenten. Snälla tro mig när jag säger det men jag skäms något fruktansvärt över alltihop och det känns inte som att ohälsan är något jag borde ha som ursäkt för mitt jättestora hål i mitt CV.

Allt det här får mig att tro att min enda chans att få jobb är att ljuga på CV't och på sätt och vis bedra arbetsgivare för jag orkar verkligen bara inte plugga någonting just nu utan jag vill bara få tag i ett jobb och tjäna ihop lite pengar, sen får vi se om jag bestämmer mig för att plugga något senare i livet.

Så mina frågor till er är:

1. Görs någon form av bakgrunds kontroll på den sökande?
2. Kollar ni upp betyg, intyg, etc?
3. Kollar ni upp om den sökande har jobbat på de platser hen påstår att de gjort?
4. Hur mycket vikt lägger ni kring referenser och hur reagerar ni när den sökande säger att referenser inte är tillgängliga?
5. Märks det på den sökande i jobbet sedan att de ljög i CV't för att få jobbet? Och isåfall hur?
6. Vilken typ av person har störst chans för anställning, introverter eller extroverter och varför?

Icke arbetsgivare får gärna svara om det vet något om dessa 6 punkter

1. Ja med modifikation, beror på vilken typ av tjänst du söker.
2. Nja. Inte jätterelevant.
3. Ja.
4. Tja, jag vill gärna träffa vederbörande och få en egen uppfattning.
5. Det mesta är digitalt numer och lätt att kolla upp så var gärna ärlig. Jag går mycket på känsla och personligt brev.
6. Någon som är ärlig med ambition och självinsikt. Det beror dessutom på vilken typ av tjänst du söker. Intro-/extroverter är gynnsamma i vilken tjänst som helst, förutsatt den är rätt för rätt person.

Hett tips dock - Ljug inte.
Ingen vill ha en frigolitfigur i sitt team.
Citera
2022-08-10, 22:22
Avslutad
Citat:
Verkade inte så
Ok
Citera
2022-08-10, 23:06
Moderator
tobess avatar
Rubrik ändrad.

/Moderator
Citera
2022-08-10, 23:16
Moderator
tobess avatar
Den främsta frågan är nog vilken typ av jobb du söker. Om du t.ex. söker jobb på ett större företag, som har en rekryterare, hr, o.s.v. så kommer dom i de allra flesta fall kontrollera det som du anger i 1-3 och nummer 4 kommer att vara en röd flagg.

Gällande de två sista

Citat:
5. Märks det på den sökande i jobbet sedan att de ljög i CV't för att få jobbet? Och isåfall hur?

Beror helt på personen, och den som intervjuar. Om man i CV:t t.ex. påstår att man jobbat med sak X i ett antal år men inte har en susning om man någon ställer frågor relaterat till det så kommer det givetvis att uppdagas. Om man har en viss kunskap och bara friserat CV:n lite så kanske det kan gå igenom.

Citat:
6. Vilken typ av person har störst chans för anställning, introverter eller extroverter och varför?

Beror återigen på vilken typ av jobb det gäller. Söker du jobb som säljare t.ex. är det ju förstås ett klart minus att vara introvert eftersom halva jobbet går ut på att knyta kontakter och sälja in något. För andra typer av jobb så kan det vara helt irrelevant.

Rent allmänt skulle jag väl dock vilja påstå att extroverta har lättare att få jobb än introverta, oavsett position. Dels för att extroverta i allmänhet gör bättre ifrån sig på intervjuer men också för att (extremt) introverta kan vara svårare att få att fungera i ett team. Handlar det om t.ex. ensamjobb, nattvakt eller något annat tråkigt med mycket ensamtid så kan det ju dock till och med vara en tillgång.
Citera
2022-08-11, 05:54
Medlem
Citat:
Ok
Uppenbarligen vet du inte skillnaden på Arbetsgivare och Arbetstagare så det var därför jag undrade om du kanske även var icke läskunnig eller om du bara älskar att höra din egna röst ?.
Citera
2022-08-11, 09:52
Avslutad
Citat:
Uppenbarligen vet du inte skillnaden på Arbetsgivare och Arbetstagare så det var därför jag undrade om du kanske även var icke läskunnig eller om du bara älskar att höra din egna röst ?.
Såja. Efter tre inlägg kommer du med något som faktiskt har något innehåll som går att bemöta. Nytt personbästa?

Vad i det jag skriver indikerar att jag inte vet skillnaden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in