2022-08-10, 13:59
Moderator
T-80Us avatar
Chef för produktion på medelstort företag här, anställer runt 15-20 personer per år, operatörer, maskiningenjörer och tekniker.

Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj
1. Görs någon form av bakgrunds kontroll på den sökande?

Ja, ju högre tjänst, ju mer ingående är den.

I ditt fall, som operatör eller lagerarbetare, så krävs det mest att du har det grundläggande i ordning. Ett ordentligt CV och en referensperson eller två.

Citat:
2. Kollar ni upp betyg, intyg, etc?

Om de är relevanta för tjänsten. Jag kollar inte upp om någons betyg stämmer om utbildningen ändå inte är relevant för tjänsten.

Citat:
3. Kollar ni upp om den sökande har jobbat på de platser hen påstår att de gjort?

Ja, om det kan tänkas vara något personen ljuger om. Om en 45-kilos hästsvansblondin söker jobb hos mig och påstår att hon varit brottningsinstruktör med tillhörande intyg, så kollar jag upp det.

Citat:
4. Hur mycket vikt lägger ni kring referenser och hur reagerar ni när den sökande säger att referenser inte är tillgängliga?

Referenser är oftast relativt meningslösa, främst då du kan få bra referenser av någon som hatar dig, för att de vill bli av med dig, och för att de flesta ger människor hyfsade - goda referenser för att vara hyggliga, även om de inte alltid stämmer överens med verkligheten.

Att säga att man helt saknar sådana är däremot en varningsflagga.

Citat:
5. Märks det på den sökande i jobbet sedan att de ljög i CV't för att få jobbet? Och isåfall hur?

Det beror ju på om personen ifråga kan ljuga trovärdigt eller inte. Alltså, att man ljuger om något man behärskar, eller om man är dum nog att ljuga om något man inte behärskar.

Citat:
6. Vilken typ av person har störst chans för anställning, introverter eller extroverter och varför?

Extroverta personer. Alltid. Av självklara skäl.
Citera
2022-08-10, 14:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det är olika från jobb till jobb. Jag har blivit bakgrundskollad ordentligt minst en gång, men då jobbade jag med hemligstämplade uppgifter.

Det är sällsynt att arbetsgivare tittar på betyg.

Det sker i stort sett enbart om de ändå har tänkt att ringa referenserna.

Vissa arbetsgivare begär inte referenser. Vissa begär dem, men ringer dem inte. Min arbetsgivare ringde mina referenser. Att säga att referenser inte är tillgängliga är en röd flagga.

Beror helt och hållet på vad det handlar om. Om ditt CV säger att du kan något du uppenbarligen inte kan. Men det går inte att säga att lögner märks generellt.

Det är också värt att påpeka att det inte finns något generellt förbud mot att ljuga i sitt CV heller, och en sådan lögn är i sig inte saklig grund för uppsägning. Tänk dock på att saklig grund inte behövs under provanställning.

Oftast har extroverter det lite lättare generellt i livet, men det beror på både arbetsgivare och arbetsuppgifter.

Du bestämmer inte vem som får svara. Du bör för övrigt fixa till din rubrik så att den beskriver trådämnet.
Bakrundskollad så att du inte brutit mot värdegrunden?

Till ts jag skulle anställa dig bara jag inte ser tendenser till pkism.
Citera
2022-08-10, 14:41
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Är långtidsarbetslös sedan flera år tillbaka mest pga psykisk ohälsa och andra problem men har äntligen börjat må bättre och har nu bestämt mig för att ta tag i mitt liv på allvar.

Mitt problem dock är att mitt CV är i princip helt blankt. Jag har inte haft många praktikplatser i livet och dom jag fick under gymnasietiden ledde inte till något jobb trots att jag gjorde så bra jag kunde ifrån mig och visade intresse m.m. Jag har inte jobbat en dag i mitt liv på ett "riktigt jobb" så att säga, jag är idag 25 år gammal och har som sagt noll erfarenhet av någonting och sitter endast på en gymnasie utbildning och har inte jobbat sedan jag tog studenten. Snälla tro mig när jag säger det men jag skäms något fruktansvärt över alltihop och det känns inte som att ohälsan är något jag borde ha som ursäkt för mitt jättestora hål i mitt CV.

Allt det här får mig att tro att min enda chans att få jobb är att ljuga på CV't och på sätt och vis bedra arbetsgivare för jag orkar verkligen bara inte plugga någonting just nu utan jag vill bara få tag i ett jobb och tjäna ihop lite pengar, sen får vi se om jag bestämmer mig för att plugga något senare i livet.

Så mina frågor till er är:

3. Kollar ni upp om den sökande har jobbat på de platser hen påstår att de gjort?
4. Hur mycket vikt lägger ni kring referenser och hur reagerar ni när den sökande säger att referenser inte är tillgängliga?
5. Märks det på den sökande i jobbet sedan att de ljög i CV't för att få jobbet? Och isåfall hur?
6. Vilken typ av person har störst chans för anställning, introverter eller extroverter och varför?

Icke arbetsgivare får gärna svara om det vet något om dessa 6 punkter

1. Ja, väldigt mycket.
2. I stort sett aldrig betyg, men intyg kollas.
3. Ja, definitvt och då även på andra sätt än via referenser.
4. Stor vikt läggs vid referenser och word of mouth.
5. Ja, definitivt eftersom man kollar upp tidigare arbetsplatser, ofta på annat sätt än via referenser. En sådan ansökan hamnar direkt i papperskorgen.
6. Beror på typ av arbete. En introvert kan vara mycket lämplig för produktion om det så är vid dator eller "på golvet". Ingår t.ex. kundkontakter eller arbete i team är naturligtvis en extrovert bättre. Båda fallen naturligtvis inom vissa gränser.

Att ljuga i ett CV är bland det dummaste man kan göra. Jag skulle aldrig anställa någon som gör det och det märks, jag lovar.
Citera
2022-08-10, 14:44
Medlem
Fillesnors avatar
1. Ja
2. Ja
3. Ja
4. Ja
5. Ja
6. Oviktigt

Bästa möjligheten för dig att får jobb är att praktisera någonstans och visa på plats att du klarar att leverera, ta ansvar och fungera socialt.

Att istället visa detta i en ansökan är svårt.
Citera
2022-08-10, 15:06
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Är långtidsarbetslös sedan flera år tillbaka mest pga psykisk ohälsa och andra problem men har äntligen börjat må bättre och har nu bestämt mig för att ta tag i mitt liv på allvar.

Mitt problem dock är att mitt CV är i princip helt blankt. Jag har inte haft många praktikplatser i livet och dom jag fick under gymnasietiden ledde inte till något jobb trots att jag gjorde så bra jag kunde ifrån mig och visade intresse m.m. Jag har inte jobbat en dag i mitt liv på ett "riktigt jobb" så att säga, jag är idag 25 år gammal och har som sagt noll erfarenhet av någonting och sitter endast på en gymnasie utbildning och har inte jobbat sedan jag tog studenten. Snälla tro mig när jag säger det men jag skäms något fruktansvärt över alltihop och det känns inte som att ohälsan är något jag borde ha som ursäkt för mitt jättestora hål i mitt CV.

Allt det här får mig att tro att min enda chans att få jobb är att ljuga på CV't och på sätt och vis bedra arbetsgivare för jag orkar verkligen bara inte plugga någonting just nu utan jag vill bara få tag i ett jobb och tjäna ihop lite pengar, sen får vi se om jag bestämmer mig för att plugga något senare i livet.

Hej

Jag är inte arbetsgivare per se men jag medverkar vid anställningsprocessen när vi anställer folk till min organisation.

Mina svar;

1. Ja, självklart (saker som att särskriva som du gör ser aldrig bra ut i en ansökan).
2. Inte i detalj, oftast sekundärt. Vad du kan är det primära och dessutom måste det finnas ett engagemang.
3. Om vi är osäkra begär vi in referenser.
4. Referenser som vi känner till kan vara viktiga, men alla vet att vem som helst kan få till någon som ger positiva omdömen men det lär man sig att filtrera.
5. Många överdriver i sina CVn, det är känt. Svenskar är överlag lite mer ödmjuka medan tex indier i många fall har helt horribelt överdrivna erfarenheter, ibland tror man att de har jobbat i 200 år i exakt den typen av verksamhet som efterfrågas. Men det går ganska snabbt att genomskåda det.
6. Introverta personer är naturligtvis inte optimalt, försök tona ner det men lite beroende på roll så har det olika värde. Att kunna fungera i grupp är alltid viktigt.

Edit:
I din ansökan, lägg fokuset på det första stycket i brevet. I många fall åker ansökan i papperskorgen direkt om man känner att man måste lägga massor av tid för att förstå vem du är. Får man hundratals ansökningar så finns det helt enkelt inte tid till det. Beskriv direkt vad du kan erbjuda företaget i form av värde.

Ett exempel;

”Hej, jag heter NN och uppmärksammade er intressanta jobbförfrågan. Jag tror att detta är en roll som skulle passa mig perfekt då det är ett område som jag har ett mycket stort intresse av. Med min bakgrund och personlighet så är jag övertygad om att jag kan hjälpa er i att utveckla området ytterligare och vill gärna sätta mig in i de uppgifter som det kan innebära. Läs mer nedan om mina kunskaper och erfarenheter, bland annat har jag stor kunskap inom ditten och datten, bla bla bla bla”.

Edit2:
En annorlunda ansats kan vara mer avslappnad och personlig, men det är en risk beroende på roll och om du sedan kan leva upp till det. Det formella är inte alltid det bästa då de flesta ansökningar kan se nästan likadana ut, försök sticka ut.

Typ;
”Oj oj oj, jag blev helt stum när jag läste er jobbannons. Detta är ju precis vad jag har letat efter, jag måste bara få prata med er.
Det är svårt att skriva här kort för att försöka ge er en bild av vad jag kan göra för er, jag har så många idéer kring denna roll.
Jag har skrivit ner lite om min bakgrund nedan, men det finns massor kvar att berätta om jag får möjlighet att träffa er.”
Senast redigerad av calmsolution 2022-08-10 kl. 16:02.
Citera
2022-08-10, 15:10
Medlem
PW-Gerssons avatar
Citat:

Med utgångspunkt i min bransch:
1. JA
2. JA
3. JA, i den mån det är möjligt
4. Referenser spelar en stor roll och du är sannolikt inte aktuell om du helt saknar dem. Är det ett jobb där erfarenhet ej är ett krav så kan det säkert fungera annorlunda.
5. Det går eventuellt att se rent praktiskt om du säger att du kan vissa saker som du sedan inte kan. Sen kan det även röra sig om mer generella oskrivna regler och sociala koder som du inte har koll på om du är helt novis. Om du uppenbart har ljugit för att få jobbet och detta uppdagas under provanställning skulle jag säga att sannolikheten är stor att du får gå.
6. Lika stor chans. En bra balans mellan olika typer av människor är mest ultimat.
Citera
2022-08-10, 15:18
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:

Om du nu verkligen vill jobba, ta kontakt med ett lämpligt företag, gå in där och presentera dig, ett bra handslag säger väldigt mycket om den som står framför dig, tala sakligt och försök inte vara nervös.
Vid rekrytering kommer det massvis med cv, då af tvingar alla att söka de jobb jag annonserar ut, orkar knappt kolla någon alls. Har anställt de som kommit in och presenterat sig själv, rakt av utan någon som helst koll på cv.

Vid andra mer krävande tjänster brukar man kolla med tidigare arbetsgivare.
Men där är inte du, utan ta kontakt och presentera dig, det räcker otroligt långt.
Citera
2022-08-10, 16:02
Medlem
Sök jobb på rätt nivå och sök även extrajobb.
Har du tur får du extrajobba snabbt och har referenser.

Det är bättre att säga att man rest och mognat under några år och nu är taggad på att jobba så är det ur världen. Du får 6 mån provanställning och så är det inte mer med det.

Kollar referenser om det är någon som är intressant, men det är sällan speciellt givande, det är oftast kompisar och ibland ogina chefer.
Citera
2022-08-10, 16:05
Medlem
Ironiskt att vissas skriver att dom endast anställer extroverta.
Alla chef och ledare utbildningarna jag gått så lär man sig att man vill ha en blandning utav personligheter.

Har svårt att tänka mig att det finns chefer idag som endast anställer extroverta, hoppas jag att det är folk som sitter och ljuger.

Ok om det är t.ex. telefonsäljare men nästan alla andra tjänster, speciellt ingenjörer vill man helt enkelt ha en blandning.
Citera
2022-08-10, 16:13
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Ironiskt att vissas skriver att dom endast anställer extroverta.
Alla chef och ledare utbildningarna jag gått så lär man sig att man vill ha en blandning utav personligheter.

Har svårt att tänka mig att det finns chefer idag som endast anställer extroverta, hoppas jag att det är folk som sitter och ljuger.

Ok om det är t.ex. telefonsäljare men nästan alla andra tjänster, speciellt ingenjörer vill man helt enkelt ha en blandning.

Det finns olika grader i helvetet.

Att ha en bra mix i organisationen är att föredra, ja. Men alla måste kunna fungera i gruppen, därmed inte sagt att alla försöker ta plats men alla måste trivas för att leverera resultat.

En grupp som är självgående utan att deras linjechef behöver gå in och pilla på detaljer levererar oftast bäst, men beroende på vad ni har för mål och uppgifter så kan introverta personer bli en belastning för hela gruppen. Därmed inte sagt att extroverta personer är bättre, i slutändan är det ändå rätt kompetens som ger värde.
Citera
2022-08-10, 17:09
Medlem
RiverStyxs avatar
Jag ger i princip alla sökande en chans till ett personligt möte och där är det mest magkänsla som avgör. Men jag ansvarar för rekrytering i ett ganska litet företag och vi annonserar aldrig ut tjänster utan det är ”Word of mouth” som gäller så vi får heller aldrig in mängder med ansökningar. Kollar aldrig betyg men ibland referenser, fast vi kräver inga tidigare referenser heller. Det är det personliga mötet som avgör. Sen av de vi väljer får ALLA 6 månader provanställning, aldrig kortare. Då hinner vi oftast märka om det är någon vi vill ha kvar eller ej.

Det som väger allra tyngst är ett tips från en befintlig anställd. Om nån anställd som vi redan värderar högt föreslår någon de tror kunde passa för jobbet. Så ett tips är att kolla i din bekantskapskrets om någon jobbar med något du kan tänka skulle passa för dig och se till att de vet att du är intresserad om något skulle dyka upp på deras arbetsplats. Väldigt mycket i Sverige sker genom informella kontakter.

EDIT: Lycka till förresten! Härligt att höra du bestämt dig för att ta livet i en positiv riktning och hoppas det går bra för dig.
Senast redigerad av RiverStyx 2022-08-10 kl. 17:19.
Citera
2022-08-10, 17:24
Medlem
Stenballes avatar
Jonteboj...

Du har väl fått svar på dina punkter i ett antal kommentarer här, men jag har lite annat att tillägga.

Tittar man bara på ditt CV så skulle jag mycket väl kunna anställa dig till ett enklare jobb, men jag har mycket svårt att se hur du skulle klara av en intervju, och ännu svårare att se hur du skulle klara av provanställningstiden.
Du har en usel attityd!

Tittar man på dina inlägg och kommentarer så har du en katastrofal inställning till jobb, medmänniskor och livet i stort.
Ta detta inlägg som ett exempel:
(FB) Att vara arbetslös är bättre än att suga kuk och sälja sig på arbetsmarknaden

Kommentarer som denna:
"Jag skrev att streamer eller spelutvecklare är i stort sett det enda jag kan se mig själv jobba heltid som och ägna livet åt. Det mesta kan jag tänka mig jobba deltid som, absolut verkligen inte heltid som t.ex truckförare, flippa burgare på mcdonalds och 99% av alla andra jobb för den delen haha"

Eller denna:
"Varför ska jag bry mig om jobbet? Sålänge man inte slappar allt för mycket och ser till att man inte får sparken och att bli av med sin lön. Arbetslivet passar inte alla personer och problemet med detta samhälle är just att det här med att jobba är mer eller mindre ett måste, vare sig man vill eller inte, det är en nödvändig ondska"

Du saknar relevant utbildning men kan bara tänka dig ett jobb som du saknar kvalifikationer till, och egentligen så vill du ju inte jobba och bidra till samhället.

Du hade förmodligen bara klarat av en intervju om den på andra sidan skrivbordet var blind och döv.
Det är inte arbetsgivarna det är fel på.
Det är inte heller samhället.
Det är inte heller så att människor som jobbar med något annat än ett drömyrke automatiskt är idioter.
Det är du som behöver bli vuxen och ta tag i ditt liv.
Steg ett, ändra attityd och ta lite ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in