Citat:
Ursprungligen postat av
KamratBlue
Du får ju någon vätska och den kan du göra sås av. Det är likadant om man steker något så gör man sen sås av det som är kvar i stekjärnet. Det räcker för att göra sås till måltiden. Oavsett om det är mycket vätska så är där mängder av smaker. Bara på med lite mera smör och bryn det och så i med mjöl och stek det och rör runt för att sedan tillsätta vätska. Vatten ifrån när man t.ex. kokar potatis och mjölk eller grädde. Köttsaften och stekytor är grunden av en god sås, där finns alla smaker ur köttet.
Grillar jag en hel kyckling får jag så mycket vätska och fet att det räcker till att göra sås flera gånger så det sparar jag i kylen.
Vätskan som kommer från ren ugnstekt kycklingfilé är i princip bara vatten och muskelvätska.
Jag vet hur det går till att deglacera en panna och göra en fond (köksfranskans
fond då, inte att förväxla med det ord vi använder för demi glace eller buljong).
Men om du bara ugnskör ren kycklingfilé så får du ingen karamellisering, ingen maillard, ingen fond, ingen benbuljong, ingen smak.
Det är som jag skrev tidigare bara smaklöst vatten och muskelvätska som kycklingen släpper.
Hel kyckling gör något helt annat och användbart.