2022-08-09, 15:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
nej skinnlös kyckling kanske inte imponerar inte heller om kycklingen vore fryst.

Däremot som buljong ja nog kan det bli buljong fast det är nog tveksamt ändå.

Det är inte tveksamt, det är uteslutet.
Googla bujong så ser du vad det är och hur man gör.
Citera
2022-08-09, 15:36
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanondu
Det är inte tveksamt, det är uteslutet.
Googla bujong så ser du vad det är och hur man gör.

haha. ts frågade vad man skal göra med den överblivna vätskan. buljong var ett tips.
Citera
2022-08-09, 15:38
Medlem
Niguers avatar
Blanda ut den med dextrosol och gör proteinhaltig sportdryck
Citera
2022-08-09, 15:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
haha. ts frågade vad man skal göra med den överblivna vätskan. buljong var ett tips.

Och det var ett oanvändbart tips eftersom det inte går att göra buljong av den vätskan.
Citera
2022-08-09, 15:40
Medlem
Av vätskan som kommer i ugnen gör du god sås av. Kastar du detta, det är ju full av goda smaker? Jag häpnar!

Jag sätter upp köttet, gärna en hel kyckling, en bit med spett och på kanten till en form. Sen så droppar vätskan av kycklingen och hamnar på formen. På så vis så blir inte heller kycklingen kokt i sin egen vätska utan grillad.
Senast redigerad av KamratBlue 2022-08-09 kl. 15:43.
Citera
2022-08-09, 16:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Av vätskan som kommer i ugnen gör du god sås av. Kastar du detta, det är ju full av goda smaker? Jag häpnar!

Jag sätter upp köttet, gärna en hel kyckling, en bit med spett och på kanten till en form. Sen så droppar vätskan av kycklingen och hamnar på formen. På så vis så blir inte heller kycklingen kokt i sin egen vätska utan grillad.

Av en hel ugnsgrillad kyckling blir det absolut lite användbar vätska, men inte av ren file.
Citera
2022-08-09, 16:46
Medlem
Citat:
Av en hel ugnsgrillad kyckling blir det absolut lite användbar vätska, men inte av ren file.
Du får ju någon vätska och den kan du göra sås av. Det är likadant om man steker något så gör man sen sås av det som är kvar i stekjärnet. Det räcker för att göra sås till måltiden. Oavsett om det är mycket vätska så är där mängder av smaker. Bara på med lite mera smör och bryn det och så i med mjöl och stek det och rör runt för att sedan tillsätta vätska. Vatten ifrån när man t.ex. kokar potatis och mjölk eller grädde. Köttsaften och stekytor är grunden av en god sås, där finns alla smaker ur köttet.

Grillar jag en hel kyckling får jag så mycket vätska och fet att det räcker till att göra sås flera gånger så det sparar jag i kylen.

Sen köp inte fryst kyckling då de tillsätter inte bara vatten utan även socker. Det sabbar köttet. Köp färskt kycklingkött.
Senast redigerad av KamratBlue 2022-08-09 kl. 16:51.
Citera
2022-08-09, 16:56
Bannlyst
Citat:
Du får ju någon vätska och den kan du göra sås av. Det är likadant om man steker något så gör man sen sås av det som är kvar i stekjärnet. Det räcker för att göra sås till måltiden. Oavsett om det är mycket vätska så är där mängder av smaker. Bara på med lite mera smör och bryn det och så i med mjöl och stek det och rör runt för att sedan tillsätta vätska. Vatten ifrån när man t.ex. kokar potatis och mjölk eller grädde. Köttsaften och stekytor är grunden av en god sås, där finns alla smaker ur köttet.

Grillar jag en hel kyckling får jag så mycket vätska och fet att det räcker till att göra sås flera gånger så det sparar jag i kylen.

Vätskan som kommer från ren ugnstekt kycklingfilé är i princip bara vatten och muskelvätska.

Jag vet hur det går till att deglacera en panna och göra en fond (köksfranskans fond då, inte att förväxla med det ord vi använder för demi glace eller buljong).
Men om du bara ugnskör ren kycklingfilé så får du ingen karamellisering, ingen maillard, ingen fond, ingen benbuljong, ingen smak.
Det är som jag skrev tidigare bara smaklöst vatten och muskelvätska som kycklingen släpper.

Hel kyckling gör något helt annat och användbart.
Citera
2022-08-09, 17:15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
I och med detta inlägg så outar jag väl mig här som en kökscasual, men så får det vara. Jag har tinat ett gäng frysta kycklingbröst över natten i kylskåpet och sedan stekt dom i en ugnen. Jag hällde av den överflödiga vätskan innan tillagning, men det blir ju ändå en hel del vätska i formen av buljongliknande karaktär. Kan man använda den på något sätt eller är det bara att hiva skiten?
Den vätskan som blir av när man tinar, den tar du bort.

Och vätskan efter tillagningen, den innehåller massa smak och det vill inte slänga.
En sås är ett gott råd för denna steksky.
Citera
2022-08-09, 18:30
Medlem
Citat:
Vätskan som kommer från ren ugnstekt kycklingfilé är i princip bara vatten och muskelvätska.

Jag vet hur det går till att deglacera en panna och göra en fond (köksfranskans fond då, inte att förväxla med det ord vi använder för demi glace eller buljong).
Men om du bara ugnskör ren kycklingfilé så får du ingen karamellisering, ingen maillard, ingen fond, ingen benbuljong, ingen smak.
Det är som jag skrev tidigare bara smaklöst vatten och muskelvätska som kycklingen släpper.

Hel kyckling gör något helt annat och användbart.
Du ska naturligtvis inte använda frysvattnet utan köttsaften. Varför frågar du när du inte accepterar svaren? Köp dessutom färsk kyckling, hel eller delar. Har de därtill bara filéer så steker du dem bättre än att lägga dem i ugn. Du kan dessutom dela dem om du inte klarar av att steka rakt igenom. Använd nu några förslag du fått innan du fortsätter att avfärda dem!
Citera
2022-08-09, 18:53
Bannlyst
Citat:
Du ska naturligtvis inte använda frysvattnet utan köttsaften. Varför frågar du när du inte accepterar svaren? Köp dessutom färsk kyckling, hel eller delar. Har de därtill bara filéer så steker du dem bättre än att lägga dem i ugn. Du kan dessutom dela dem om du inte klarar av att steka rakt igenom. Använd nu några förslag du fått innan du fortsätter att avfärda dem!

Eh…
Jag har inte frågat någonting.

Jag använder alltid hel färsk kyckling, helst Bresse (det kan låta dyrt, men jag lägger gärna några tior extra på riktigt bra kyckling).
Skulle aldrig någonsin få för mig att använda frysta kycklingfiléer.
Och självklart steker jag filéer i panna om det är så att jag har detaljstyckat fågeln.

Vad är det för förslag du menar att jag har fått och avfärdat?
Citera
2022-08-09, 19:44
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Skulle aldrig använda den vätskan till sås, då skulle jag hellre koka kycklingben och rester till en fin buljong och använt det till en grund för en sås. Smaken är som baken: DELAD
Det är inte så att du tänker på det som rinner ut medans man tinar nu?

Att använda köttsaften från stekningen till en sås är extremt vanligt. Däremot så kastar man naturligtvis det som rinner ur filéerna vid tining.

Några ben har man knappast tillgång till när man köpt frysta kycklingfiléer.
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-08-09 kl. 19:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in