• 1
  • 2
2022-08-09, 01:12
Medlem
I och med detta inlägg så outar jag väl mig här som en kökscasual, men så får det vara. Jag har tinat ett gäng frysta kycklingbröst över natten i kylskåpet och sedan stekt dom i en ugnen. Jag hällde av den överflödiga vätskan innan tillagning, men det blir ju ändå en hel del vätska i formen av buljongliknande karaktär. Kan man använda den på något sätt eller är det bara att hiva skiten?
Citera
2022-08-09, 01:23
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
I och med detta inlägg så outar jag väl mig här som en kökscasual, men så får det vara. Jag har tinat ett gäng frysta kycklingbröst över natten i kylskåpet och sedan stekt dom i en ugnen. Jag hällde av den överflödiga vätskan innan tillagning, men det blir ju ändå en hel del vätska i formen av buljongliknande karaktär. Kan man använda den på något sätt eller är det bara att hiva skiten?

En skysås funkar alltid med en redning och kryddor som faller en i smaken. Gör det tex alltid
när jag tillagar något med sous viden .
Citera
2022-08-09, 01:24
Medlem
skoputss avatar
Citat:

Red med vispgrädde och lite mjöl till en härlig gräddsås

E. Krydda och ev. soja
Senast redigerad av skoputs 2022-08-09 kl. 01:26.
Citera
2022-08-09, 01:26
Medlem
Bertil85s avatar
Står det inte i trådstarten ? Buljong!
Citera
2022-08-09, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
En skysås funkar alltid med en redning och kryddor som faller en i smaken. Gör det tex alltid
när jag tillagar något med sous viden .

Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Red med vispgrädde och lite mjöl till en härlig gräddsås

E. Krydda och ev. soja

Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Står det inte i trådstarten ? Buljong!

Ok jag prövar detta . Kör med en skvätt visprgrädde så blir potatisen och broccolin lite roligare i morgon. Antar att det är bäst att ha ett finmaskigt durkslag så man sorterar bort små slamsor? Får skaffa det till nästa gång.
Citera
2022-08-09, 01:48
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ok jag prövar detta . Kör med en skvätt visprgrädde så blir potatisen och broccolin lite roligare i morgon. Antar att det är bäst att ha ett finmaskigt durkslag så man sorterar bort små slamsor? Får skaffa det till nästa gång.

Köp ett durkslag med minimala hål, eller en duk och gör din egen consommé.
Citera
2022-08-09, 01:50
Medlem
neuron-drones avatar
Blodsås är gott. Se bara till att den värms så bacillerna försvinner och slicka inte på fingrarna om du råkar ta i den. Ha gärna i knaperstekt krossat bacon i med. Som en slags bechamel.
Citera
2022-08-09, 01:51
Medlem
skoputss avatar
Citat:

Åh, slamsorna är ju supergoda så dom äter du väl? Blir sugen på kyckling i lergryta nu.
Citera
2022-08-09, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Köp ett durkslag med minimala hål, eller en duk och gör din egen consommé.
Nu lär jag mig nya ord också, börjar redan känna mig som Gordon Ramsey jr
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Åh, slamsorna är ju supergoda så dom äter du väl? Blir sugen på kyckling i lergryta nu.
Inget fel på slamsorna, men gör man buljong inbillar jag mig att det är bättre hållbarhet utan dom. Eller? Nu gör jag en lite spontan sås av det hela som jag ska äta imorgon så det spelar inget roll nu iallafall.
Citera
2022-08-09, 02:32
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Fräs schalottenlök och vitlök i lite olja sen häller över spadet och reducera litet, häll sedan på lite grädde och låt tjockna och vips har du en fett nice sås
Citera
2022-08-09, 07:45
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Kasta skiten
Man kastar aldrig köttsaften man får vid tillagning. Blir enkelt en fantastisk sås.
Citera
2022-08-09, 09:03
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Nu lär jag mig nya ord också, börjar redan känna mig som Gordon Ramsey jr

Inget fel på slamsorna, men gör man buljong inbillar jag mig att det är bättre hållbarhet utan dom. Eller? Nu gör jag en lite spontan sås av det hela som jag ska äta imorgon så det spelar inget roll nu iallafall.

Såklart har du rätt i det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in