Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-08, 21:46
  #1
Medlem
Hej!

Nu är jag osäker om detta är korrekt tråd

Jag hade lite funderingar gällande en trafikolycka som jag skulle uppskatta om ni kunde hjälpa mig med.

Min far hamnade i en trafikolycka i under mars månad där han cyklade och det blev en mindre krock med en minibuss/lastbil. Polisen var på plats skrev en rapport och farsan åkte ambulans in till akuten. Han hade fått tre st frakturer på höger ben sedan skrapade upp nästan hela vänster ben.

Nu vart det rätt mycket och far som är 68 år minns inte mycket av olyckan. Han själv har ingen olycksfallsförsäkring vilket är jävligt dumt men han hade fått ett samtal från polisen i någon vecka efter trafikolyckan (enligt han) där de hade ställt lite frågor sedan nämnt något om att lastbilschaufförens försäkring skulle betala ut för hans skada.

Jag skulle gärna vilja dubbelkolla detta och vet inte om jag ska börja med att kontakta polisen först? Brukar ha bra koll på försäkringar i allmänhet men just i detta fall så är jag lite lost.

Skulle uppskatta om ni hade några direktiv hur man ska gå vidare i detta för att kolla om lastbilschaufförens försäkring kan/ska betala ut något.
Citera
2022-08-10, 14:38
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
Hej!

Nu är jag osäker om detta är korrekt tråd

Jag hade lite funderingar gällande en trafikolycka som jag skulle uppskatta om ni kunde hjälpa mig med.

Min far hamnade i en trafikolycka i under mars månad där han cyklade och det blev en mindre krock med en minibuss/lastbil. Polisen var på plats skrev en rapport och farsan åkte ambulans in till akuten. Han hade fått tre st frakturer på höger ben sedan skrapade upp nästan hela vänster ben.

Nu vart det rätt mycket och far som är 68 år minns inte mycket av olyckan. Han själv har ingen olycksfallsförsäkring vilket är jävligt dumt men han hade fått ett samtal från polisen i någon vecka efter trafikolyckan (enligt han) där de hade ställt lite frågor sedan nämnt något om att lastbilschaufförens försäkring skulle betala ut för hans skada.

Jag skulle gärna vilja dubbelkolla detta och vet inte om jag ska börja med att kontakta polisen först? Brukar ha bra koll på försäkringar i allmänhet men just i detta fall så är jag lite lost.

Skulle uppskatta om ni hade några direktiv hur man ska gå vidare i detta för att kolla om lastbilschaufförens försäkring kan/ska betala ut något.
Alla fordon är enl lag tvingade att ha trafikförsäkring. TF ska ersätta skada som inte är på egna fordonet såsom personskada samt fordon man kör på. Kan även ersätta staket märkte jag när jag var inne på en trädgård för 28 år sedan
Citera
2022-08-12, 23:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Alla fordon är enl lag tvingade att ha trafikförsäkring. TF ska ersätta skada som inte är på egna fordonet såsom personskada samt fordon man kör på. Kan även ersätta staket märkte jag när jag var inne på en trädgård för 28 år sedan


Tack för ditt svar.

Med tanke på att det han cyklade och blev påkörd av en lastbilen så borde det väl vara lastbilens försäkring som borde täcka hans personskada?
Citera
2022-08-12, 23:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Alla fordon är enl lag tvingade att ha trafikförsäkring. TF ska ersätta skada som inte är på egna fordonet såsom personskada samt fordon man kör på. Kan även ersätta staket märkte jag när jag var inne på en trädgård för 28 år sedan
Nej, inte alla fordon, men motorfordon. Skador på person ersätts av bilens trafikförsäkring vid en kollision, detta oavsett vem som är vållande om den andre parten är gångar eller cyklar. Hade det däremot varit en moped istället för cykel så är det annorlunda enär en dylik är trafikförsäkringspliktig.
Citera
2022-08-12, 23:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
Tack för ditt svar.

Med tanke på att det han cyklade och blev påkörd av en lastbilen så borde det väl vara lastbilens försäkring som borde täcka hans personskada?

När det gäller skador som åsamkats cykeln så beror det på vem som var vållande, detta gäller dock inte uppkomna personskador, se även mitt förra inlägg i denna tråd.
Citera
2022-08-12, 23:48
  #6
Medlem
Den som vållade skadan, dennes försäkring går in och ska täcka personskadan.

Tar kontakt med firman som körde fordonet och tar det därifrån.
Citera
2022-08-13, 00:27
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaGosT
Den som vållade skadan, dennes försäkring går in och ska täcka personskadan.

Tar kontakt med firman som körde fordonet och tar det därifrån.

Stämmer inte då det är en cykel inblandad. Se även mina tidigare inlägg i denna tråd.
Citera
2023-04-04, 11:30
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
Hej!

Nu är jag osäker om detta är korrekt tråd

Jag hade lite funderingar gällande en trafikolycka som jag skulle uppskatta om ni kunde hjälpa mig med.

Min far hamnade i en trafikolycka i under mars månad där han cyklade och det blev en mindre krock med en minibuss/lastbil. Polisen var på plats skrev en rapport och farsan åkte ambulans in till akuten. Han hade fått tre st frakturer på höger ben sedan skrapade upp nästan hela vänster ben.

Nu vart det rätt mycket och far som är 68 år minns inte mycket av olyckan. Han själv har ingen olycksfallsförsäkring vilket är jävligt dumt men han hade fått ett samtal från polisen i någon vecka efter trafikolyckan (enligt han) där de hade ställt lite frågor sedan nämnt något om att lastbilschaufförens försäkring skulle betala ut för hans skada.

Jag skulle gärna vilja dubbelkolla detta och vet inte om jag ska börja med att kontakta polisen först? Brukar ha bra koll på försäkringar i allmänhet men just i detta fall så är jag lite lost.

Skulle uppskatta om ni hade några direktiv hur man ska gå vidare i detta för att kolla om lastbilschaufförens försäkring kan/ska betala ut något.

När det gäller personskador så har han rätt att få ersättning för dessa från bilens trafikförsäkring oavsett vems fel det var. När det gäller skador på cykel så får han bara ersättning om han är fri från vållande och om han inte minns så kan det ju bli svårt.

Om du har regn nr på motparten kan du kolla med Transportstyrelsen (genom vägtrafikregistret) var trafikförsäkringen finns och göra en anmälan dit. Då kommer hans bolag kontakta honom och be om en skadeanmälan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback