2022-08-08, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomSvenskDude
My bad. tänkte på skiffergasen.. (som vi ochså kommer importera)

Men den kommer inte räcka på långa vägar, och jävla vad dyrt det kommer bli för tyskland och co (och ukraina) som fått sjuka rabatter på gas i årtionden.

Jaha ja du...så snabbt slängde man miljön under vagnen. Ja där ser man.

Sorry Greta nästa gång kanske.
Litar inte ett skvatt på vad pasiki säger.
Citera
Eerieyes avatar

Moderatormeddelande

Postat av Eerieye 2022-08-08, 18:57
Moderator
Nu måste ni börja hålla er till vad Paasikivi sagt och vilka belägg ni har för det. Har han uttalat dig om ickemilitära ting så måste ni referera med någon länk eller så.

Politiken kring ifrågavarande krig finns det andra fora för.

/Mod
2022-08-08, 20:55
Medlem
Saklig och professionell på att framföra ren propaganda.
Undrar var han inhämtar informationen för enligt honom skulle ju ryssarna redan ha kollapsat i våras.
Skulle känts betydligt trovärdigare och tryggare om han hade använt sig av riktig information som vi nu kunde ha sagt att det faktiskt stämde.
Citera
2022-08-08, 21:42
Medlem
Davys avatar
Han är väl avlönade av Försvarsmakten för att pusha deras agenda? Knappast för att upplysa och informera sakligt till svenska medborgarna.

Hade väl varit bättre om en pensionerad militär varit expert i tv?
Citera
2022-08-09, 01:33
Medlem
Kiddieoxos avatar
Vårta vänner från öst kanske trodde att man skulle ta Lars Bern eller Gabriella Irsten som expert istället?
Sverige är inte Österrike trots att sossarna har larpat DDR i alla tider.
Citera
2022-08-09, 07:38
Medlem
borrizs avatar
Det skulle vara värdefullt om någon kunde gå igenom vad alla tecken han har valt att ha på uniformen.
Jag anser denna utvikning vara motiverad här i tråden, eftersom detta även kan ge en fingervisning om hans trovärdighet.
Citera
2022-08-09, 12:35
Medlem
448s avatar
Såna som han har inte i fredstid tillgång till råunderättelser och analyser på olika nivåer o sekretessgrad.

Han återberättar massmedias storys som linslus.

Var det inte han som babbla om att ryssarnas nu framgrångsrikt håller på att stänga Kievs försjörningvägar o påpekade att Kiev kommer falla inom dagar samtidigt som Ukr specialforces ligger o ruvar o arbetar.
Citera
2022-08-09, 12:39
Medlem
Eftersom jag inte vet så mycket om krig och militären så får jag anta att överstelöjtnant JP kan/vet mer än jag.
Citera
2022-08-09, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av va-ja-e-less
Eftersom jag inte vet så mycket om krig och militären så får jag anta att överstelöjtnant JP kan/vet mer än jag.

Yrkesmilitärer har ett ganska praktiskt inriktat jobb. Typ, hur reser man ett tält. De har nog svårare att placera länder på kartan, och är inte särskilt belästa.
Citera
2022-08-09, 14:07
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHRI77
Yrkesmilitärer har ett ganska praktiskt inriktat jobb. Typ, hur reser man ett tält. De har nog svårare att placera länder på kartan, och är inte särskilt belästa.

Nej den här är lärare i militär strategi på Försvarshögskolan. Så han kan nog nog kommentera den militära utvecklingen i Ukraina på ett begripligt sätt.

Sedan har han ju såklart fel ibland, särskilt när det gäller hur det kommer att utveckla sig framåt. Det absolut svåraste som finns att förutspå, det är ju just framtiden.

Vill SVT ha en bättre kommentator så får de väl anlita en spågubbe istället då.
Citera
2022-08-09, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHRI77
Intresserad över hur ni värderar överstelöjtnant Joakim Paasikivi, som dök upp i TV-sofforna efter invasionen. Jag fick en deja vu, när jag såg honom. ”Detta är ju det stamanställda befälet som tog hand om rekryterna vid inryckning när jag gjorde lumpen på 1990-talet. Komplett med röda näsan och fickpluntan i skrivbordslådan. Han som satt och drömde om Karl Xll på officersmässen, och kände sig ”undervärderad” av samhället när han gjorde sin plikt för kung och fosterland. ”Detta kan inte vara den vassaste kniven i lådan” tänkte jag när jag såg honom. Är han en slags PR-figur, som ska göra kriget begripligt för gemene man? Utstrålar han en kärv manlighet som vi behöver i dessa tider, när medierna är fulla med genusexperter och transdebattörer? Det finns de som tycker så. Jag kan inte se honom som något annat än en förtroendeskapande nallebjörn. En medelmåtta som plötsligt hamnat i rampljuset, enligt mig.
Tror absolut inte att JP är överskattad som expert i Ukrainakriget.
Han är barnbarnsbarn till Juha Paasikivi som år 1939 utsågs att vara diplomatiskt sändebud för att leda förhandlingarna mellan Finland och Ryssland under krigsstiden. Juha skrev dagböcker på den tiden om Stalin, Kreml och Ryssland. Juha var även Finlands President mellan 1946-56. Med tanke på allt JP fått med sig om sin egen släkthistoria, läst Juha's dagböcker och anteckningar om hur det är att invaderas av Ryssland så vet nog JP vad han snackar om.

I en intervju med Yle säger JP såhär:

Joakim Paasikivi säger att han genom att studera sin farfarsfar har lärt sig att se världen som den är och inte som den borde vara. Däremot har han en annan linje, som han ser som en utveckling på den så kallade Paasikivilinjen. I korthet går den ut på att man ska revidera sin hållning när fakta förändras.

– En modern Paasikivilinje skiljer sig eftersom man inte längre har någon som står och kikar på en över axeln. I dag kan man ha en genuin självständighet där man själv väljer sina säkerhetspolitiska val tillsammans med likasinnade.

https://svenska.yle.fi/a/7-10015125

Länk till Juha Paasikivi's hemsida,

https://jkpaasikivi.fi/sv/hemsida/

Min slutsats är att han vet vad han snackar om när det kommer till Ryssland och krig.
Citera
2022-08-09, 14:36
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Tror absolut inte att JP är överskattad som expert i Ukrainakriget.
Han är barnbarnsbarn till Juha Paasikivi som år 1939 utsågs att vara diplomatiskt sändebud för att leda förhandlingarna mellan Finland och Ryssland under krigsstiden. Juha skrev dagböcker på den tiden om Stalin, Kreml och Ryssland. Juha var även Finlands President mellan 1946-56. Med tanke på allt JP fått med sig om sin egen släkthistoria, läst Juha's dagböcker och anteckningar om hur det är att invaderas av Ryssland så vet nog JP vad han snackar om.

I en intervju med Yle säger JP såhär:

Joakim Paasikivi säger att han genom att studera sin farfarsfar har lärt sig att se världen som den är och inte som den borde vara. Däremot har han en annan linje, som han ser som en utveckling på den så kallade Paasikivilinjen. I korthet går den ut på att man ska revidera sin hållning när fakta förändras.

– En modern Paasikivilinje skiljer sig eftersom man inte längre har någon som står och kikar på en över axeln. I dag kan man ha en genuin självständighet där man själv väljer sina säkerhetspolitiska val tillsammans med likasinnade.

https://svenska.yle.fi/a/7-10015125

Länk till Juha Paasikivi's hemsida,

https://jkpaasikivi.fi/sv/hemsida/

Min slutsats är att han vet vad han snackar om när det kommer till Ryssland och krig.

Om man återför det hela till hans expertkunskaper och till detta lägger hans förmåga att kommunicera dessa, ja då skulle nog SVT få mycket svårt att hitta någon bättre kommentator ifall de ville detta.
Senast redigerad av Eerieye 2022-08-09 kl. 15:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in