Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-07, 21:24
  #1
Medlem
Intresserad över hur ni värderar överstelöjtnant Joakim Paasikivi, som dök upp i TV-sofforna efter invasionen. Jag fick en deja vu, när jag såg honom. ”Detta är ju det stamanställda befälet som tog hand om rekryterna vid inryckning när jag gjorde lumpen på 1990-talet. Komplett med röda näsan och fickpluntan i skrivbordslådan. Han som satt och drömde om Karl Xll på officersmässen, och kände sig ”undervärderad” av samhället när han gjorde sin plikt för kung och fosterland. ”Detta kan inte vara den vassaste kniven i lådan” tänkte jag när jag såg honom. Är han en slags PR-figur, som ska göra kriget begripligt för gemene man? Utstrålar han en kärv manlighet som vi behöver i dessa tider, när medierna är fulla med genusexperter och transdebattörer? Det finns de som tycker så. Jag kan inte se honom som något annat än en förtroendeskapande nallebjörn. En medelmåtta som plötsligt hamnat i rampljuset, enligt mig.
Citera
2022-08-07, 21:31
  #2
Medlem
TrixieDixies avatar
Har Sverige öht några "experter" som är mer än medelmåttor?
Citera
2022-08-07, 21:46
  #3
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHRI77
Är han en slags PR-figur, som ska göra kriget begripligt för gemene man? Utstrålar han en kärv manlighet som vi behöver i dessa tider, när medierna är fulla med genusexperter och transdebattörer? Det finns de som tycker så. Jag kan inte se honom som något annat än en förtroendeskapande nallebjörn. En medelmåtta som plötsligt hamnat i rampljuset, enligt mig.

Han Paasikivi har väldigt mycket personlighet för att passa bland dessa journalister som kommit från journalisthögskolan och jobbar inom statstelevisionen. Dels har Paasikivi inte rambo-stilen över sig, utan han är så där precis lagom intelligent, självsäker och kunnig. För mig påminner han i tv-rutan om den förtroendegivande Per Oscarsson i filmen "Kan du vissla Johanna?".

Jag kan inte uttala mig om han är överskattad, men jag får inget intryck av det. För att förstå Ukraina-konflikten behövs flera källor/auktoriteter inom området, vari Paasikivi är en sådan källa när jag inhämtar information och yttranden om kriget i Ukraina.
Citera
2022-08-07, 21:56
  #4
Medlem
borrizs avatar
Frågan är var JP hämtar informationen han lägger fram.
...och ja, alla experter är överskattade.
Citera
2022-08-07, 22:38
  #5
Medlem
OliverCromwells avatar
Fast Joakim Paasikivi är väl ändå en idiot av rang.

Finns det något som han haft rätt om i den här konflikten?

Idiotiskt att SVT ger honom en plattform för att babbla rent nonsens.

Det enda positiva med honom är väl att man får skratta åt all idioti han påstår gång på gång.

Bara att backa bandet till Februari och gå igenom allt som idioten sagt. Maken till förmåga att lyckas ha fel i nästintill vart enda inslag.
Citera
2022-08-07, 22:50
  #6
Medlem
KFCnoggers avatar
Han är pricksäker och seriös.
Citera
2022-08-07, 23:08
  #7
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Bara att backa bandet till Februari och gå igenom allt som idioten sagt. Maken till förmåga att lyckas ha fel i nästintill vart enda inslag.

Vill ni säga tre saker som Paasikivi haft fel om?
Citera
2022-08-07, 23:14
  #8
Medlem
Det senaste är väl den uteblivna ukrainska offensiven mot Kherson som han varslat om.
Citera
2022-08-07, 23:21
  #9
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHRI77
Det senaste är väl den uteblivna ukrainska offensiven mot Kherson som han varslat om.

Precis.

Och sedan att ryska militären var precis på väg att kollapsa sa han ju i mars!

I fucking MARS!

Det är augusti nu!
Citera
2022-08-07, 23:21
  #10
Medlem
Överhuvudtaget mycket dåligt underbyggda påståenden: "Nu tar Ukraina initiativet." På vilket sätt? Och var? Han bekymrar sig inte att det han förutspår ej infrias. Inga återkopplingar.
Citera
2022-08-07, 23:26
  #11
Medlem
Ryska soldater har dålig stridsmoral, deras ammunition håller på att ta slut. En lång lista av felaktigheter. Varför stoppar ingen tokigheternä?
Citera
2022-08-07, 23:32
  #12
Medlem
Saklig och professionell. Listar egentligen bara upp självklarheter som vi alla känner till genom att följa nyheterna. Den enda kritik jag har att framföra mot honom är att han av någon anledning väntade alldeles för länge med att konstatera att kriget gick uselt för Ryssland. Det tog ett par månader innan han vågade säga det, trots att alla andra vid det laget förstått det sedan länge.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback