Flashback bygger pepparkakshus!
2022-08-06, 16:28
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Inget jag direkt garanterar, men fullt möjligt. de samlar ofta flera år innan förfrågningar anses befogade, sedan får du vackert redogöra för varje transaktion.

Ett år är standard sen får man redogöra för 12 månader.
Citera
2022-08-06, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Ett år är standard sen får man redogöra för 12 månader.

Har läst om de som fått svara på ett antal transaktioner fem år tillbaka, så det gäller att ha notationer om vad de hör till.
Citera
2022-08-06, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrcountman
Man kan väl inte behöva betala tillbaka för en BRF, enbart hyresrätt i andra hand vad jag förstått
Man måste ha tillåtelse även i en brf att få hyra ut i andra hand. Risken är rätt stor att du kan bli anmäld av hyresgästen och tvingas betala tillbaka en stor del av hyran i efterhand. Bäst att sköta allt rent och vitt och klart.
Citera
2022-08-06, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Du vet att din hyresgäst bara kan gå till din hyresvärd och berätta att du hyr ut den svart. Så blir du av med 1:a handskontraktet och hen kan få ta över kontraktet.

Sälj knark istället! Bättre betalt!
Det är klart stora risker med att ta ut för hög hyra.

Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Jo om du tar ut för mycket och inte har en skälig hyra. Du får t.ex inte ta ut för lånen om du har det på bostadsrätten. Samt att man måste tillåtelse av föreningen för att hyra ut lgh.
Exakt, föreningens medlemmar vill ofta inte att någon granne hyr ut Bostadsrättslägenheten eftersom det kan medföra skada för dem. En medlem är ofta mer försiktig med föreningens tillgångar. Ofta så får man bara hyra ut under max ett år och föreningen skall godkänna uthyrningen.
Citera
2022-08-06, 17:38
Medlem
kneegrowhitlahs avatar
ta betalt i bitcoin, äg en plånbok hos binance och ha ett kort kopplat till det , hur smidigt somhelst, dock bör hyrestagaren inte vara digitalt efterbliven och kunna köpa och överföra bitcoin...
Citera
2022-08-06, 18:07
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Så länge du kan visa ursprung på pengarna har banken fullgjort sin kundkännedom och skiter i om du betalar skatt på dom, det är upp till dig att sköta.
Citera
2022-08-06, 18:20
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitipottan
Ebberöds bank?
Finns den banken på riktigt?
Citera
2022-08-06, 19:33
Medlem
Alla som gaggar om överhyra har fel. Man får hyra ut bostadsrätter i andra hand till vilket pris man vill, det är marknadshyra som gäller där - fritt fram på det sättet, du kan inte bli tvungen att betala tillbaka något till hyresgästen.

SKV är en annan fråga som jag inte kan besvara dock, du ska helt klart ta upp det där i deklarationen egentligen.
Citera
2022-08-06, 20:02
Medlem
13000 swishat till dig varje månad?
Då kommer du torska 100%
Citera
2022-08-06, 20:41
Medlem
Diablo1118s avatar
Rubrik ändrad från: Få 13 000 svart varje månad / Moderator
Citera
2022-08-06, 20:56
Tänker rent spontant att risken ligger snarare i att hyresvärden eller bostadsrättsföreningen märker det. Då förverkar du din hyresrätt/bostadsrätt. Dessutom låter 13 000kr per månad som ganska saftigt. Du kan bli återbetalningsskyldig om du ockrar.
När detta sedan blivit allmän handling så kommer SKV höra av sig med bruntaxering samt tilläggsskatt.
Citera
2022-08-06, 20:57
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrcountman
Hej

Kommer hyra ut min lägenhet svart och få 13 000 swishat till mig i månaden.

Kommer skatteverket ellet någon märka?

Har en ganska ovanlig bank som jag tror inte bryr sig. Har fått 250 000 en gång utan att de eller ngn annan på skatteverket brydde sig..

Nä, men banken kommer lägga sin stora näsa och fråga varför du får in swish. Ta dom kontant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in