• 1
  • 2
2022-08-06, 14:11
Medlem
Hej

Kommer hyra ut min lägenhet svart och få 13 000 swishat till mig i månaden.

Kommer skatteverket ellet någon märka?

Har en ganska ovanlig bank som jag tror inte bryr sig. Har fått 250 000 en gång utan att de eller ngn annan på skatteverket brydde sig..
Citera
2022-08-06, 14:17
Medlem
321js avatar
Vilken ovanlig bank har du?

Du kommer att få frågor förr eller senare.
Citera
2022-08-06, 14:19
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrcountman
Hej

Har en ganska ovanlig bank som jag tror inte bryr sig. Har fått 250 000 en gång utan att de eller ngn annan på skatteverket brydde sig..

Finns det ovanliga banker i Sverige? Im personen anser att hyran är för hög så kan han anmäla dig och få tillbaka det han har betalat för mycket. Får du in 13000 kr varje månad så är det klart att banken kan börja ifrågasätta det.
Citera
2022-08-06, 14:20
Medlem
Citat:

Har en ganska ovanlig bank som jag tror inte bryr sig.
Ebberöds bank?
Citera
2022-08-06, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Finns det ovanliga banker i Sverige? Im personen anser att hyran är för hög så kan han anmäla dig och få tillbaka det han har betalat för mycket. Får du in 13000 kr varje månad så är det klart att banken kan börja ifrågasätta det.

Man kan väl inte behöva betala tillbaka för en BRF, enbart hyresrätt i andra hand vad jag förstått
Citera
2022-08-06, 14:30
Medlem
Citat:
Hej

Jag hoppas du förstår själv att det bara är en tidsfråga innan skv kommer att slå ned på dig.
Citera
2022-08-06, 14:42
Medlem
Citat:
Hej

Har en av storbankerna och får swishat 10-15 i månaden. Det har pågått i 2 år utan några frågor.
Citera
2022-08-06, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ter-stegen
Har en av storbankerna och får swishat 10-15 i månaden. Det har pågått i 2 år utan några frågor.
Så snart kommer en anmodan att redogöra för de senaste fem årens swischningar...
Citera
2022-08-06, 14:50
Medlem
Ta det kontant det är bättre
Citera
2022-08-06, 14:52
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Hej

Du vet att din hyresgäst bara kan gå till din hyresvärd och berätta att du hyr ut den svart. Så blir du av med 1:a handskontraktet och hen kan få ta över kontraktet.

Sälj knark istället! Bättre betalt!
Citera
2022-08-06, 14:54
Medlem
Zaedrewss avatar
Banken kommer ju kanske bara bry sig om vart pengarna kommer från. Så det inte är del av det som sponsrar terrorism. De struntar ju om det är skattade eller ej. Kan vara gåvor, spelvinster etc som det ju inte behöver skattas för.

Skatteverket kommer ju bara bry sig om de efter deklaration och du nolltaxerar gör en koll. Exakt vad som får dom att göra en kontroll är ju höjt i dunkel. Kanske bara otur med stickprover.
Citera
2022-08-06, 14:56
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Man kan väl inte behöva betala tillbaka för en BRF, enbart hyresrätt i andra hand vad jag förstått

Jo om du tar ut för mycket och inte har en skälig hyra. Du får t.ex inte ta ut för lånen om du har det på bostadsrätten. Samt att man måste tillåtelse av föreningen för att hyra ut lgh.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in