• 1
  • 2
2022-08-05, 10:04
Medlem
Hej , följer några på Youtube som testar bilar och flera av dem har testat nya Toyota miria, där ca 5-6 min tankning ger runt 600 km räckvidd .

Nu till frågan , varför lyfter alls elbilen som något rent när elbilen förstör klimatet mer än något annat istället för att marknadsföra något som endast lämnar vatten efter sig ?

Jag vet att vätgas kräver mycket att producera men det borde vara en fråga om vilja och resurser från oss människor . Varför tror ni att man inte ser fler bilmärken / modeller av just denna teknik ? Mvh
Citera
2022-08-05, 10:13
Medlem
Milldues avatar
Vätgas kommer förmodligen att bli det vettigaste sättet att lagra Vind och Solpanelskraft så vätgasbilar är nog en lösning som är på uppgång. Med modern teknik så kan tankar och ledningssystem göras väldigt säkra och då väte är den mest förekommande grundämnet i universum så lär det aldrig ta slut. Problemet nu är väl att det är dyrt att framställa.

Dock så överproducerar ex. Vindkraften blåsiga dagar och lagrar man då med att omvandla elen till väte och sedan kör bilar på detta så har man gjort något bra.

Men för att det skall bli riktigt gott om väte så måste det tas fram billigare metoder att framställa det och sedan lagra vätet.
Citera
2022-08-05, 10:19
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ynkkraina
Funderar på din rubrik, hur stor vill du att vätgasbilen ska vara 4m 10m 50m
Tänkte exakt samma.
Till TS, elbilen lämnar inte ens vatten efter sig så då är den helt utsläppsfri och vinner på poäng men..
Det stora problemet med vätgasbilar är tillverkningen av vätgas.
Det krävs enorma mängder energi att framställa vätgas i förhållande till vad du skulle få ut av samma energimängd i el tex mätt som körda kilometer av en elbil vs en vätgasbil..
Ser nu att medans jag skrev så har en redan varit inne på min slutkläm
Kan man framställa vätgas av sol/vindkraft i större skala då har man ett rent bränsle och som skrives ett "batteri" i form av vätgas till dagarna då det inte blåser och är molnigt.
Citera
2022-08-05, 10:24
Medlem
Waterlilys avatar
Inte för att jag är så påläst om vätgas som energibärare till fordon men jag har några idéer om varför det inte har satsats så mycket på det. Rätta mig gärna.

1. Hönan och ägget. Det saknas ställen att tanka vätgas. Det finns väl just nu bara en handfull tankställen i Sverige. Varför bygga dyra tankställen när det finns så få vätgasbilar? Varför bygga vätgasbilar när det är så få tankställen? För batteribilen är det lättare. Ström finns ”överallt”.

2. Bränsleceller är dyra. Jag vet inte hur dyra för tillräcklig hög effekt. Svårt att motivera kostnaden i mindre bilar som inte behöver ha lång räckvidd.

3. Kräver större säkerhet vad beträffar tankar och anslutningar. Hur mycket dyrare än en bensintank vet jag inte.

4. Lägre verkningsgrad än med batterier. Det kostar energi att tillverka gasen och det blir förluster i bränslecellen. Jag såg en siffra, om jag nu minns rätt, att förlusten av energi låg omkring 40 % jämfört med batterier.

Troligen blir vätgasen mer använd där lång räckvidd behövs och där batterier blir för tunga. T ex lastbilar, bussar och flyg. Samt att vätgaskostnadens del av fordonet är lägre jämfört med personbilar. Lastbilar, bussar och flyg är redan rätt så dyra.

Vänligen Näckrosen
Citera
2022-08-05, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Tänkte exakt samma.
Till TS, elbilen lämnar inte ens vatten efter sig så då är den helt utsläppsfri och vinner på poäng men..
Det stora problemet med vätgasbilar är tillverkningen av vätgas.
Det krävs enorma mängder energi att framställa vätgas i förhållande till vad du skulle få ut av samma energimängd i el tex mätt som körda kilometer av en elbil vs en vätgasbil..
Ser nu att medans jag skrev så har en redan varit inne på min slutkläm
Kan man framställa vätgas av sol/vindkraft i större skala då har man ett rent bränsle och som skrives ett "batteri" i form av vätgas till dagarna då det inte blåser och är molnigt.

Du menar att en helt ny el bil tillverkas från luft ? Coolt , sista jag läste så var det barn och slavar som grävde fram mineraler i Kongo som gick till just elbilar , men du säger att det är inte så allt utan gud trollar fram helt ny elbil utan att använda sig av jordens resurser ? Sjukt att det kan vara så
Citera
2022-08-05, 12:46
Medlem
Vätgas är svår att lagra.
Tydligen så diffunderar det ut ca 1% ur tanken per dygn.
Det är i mitt tycke en ganska stor förlust.

Fördelen är väl att man kan ha en mack ute i obygden som med hjälp av solceller hela tiden producerar ny vätgas.

Man kan även göra egen vätgas hemma utan att staten ser dig.

Det väger inte lika mycket som ett bilbatteri till elbilar.
Släpa runt på ett helt ton i onödan slipper man alltså.

Har ingen aning om hur mycket laddning ett bilbatteri tappar per dygn/vecka/år.
Citera
2022-08-05, 13:26
Medlem
448s avatar
Ha alltså om det är mycket stor andel vätgasbilar kommer vara ganska hala vintertid..

Man skulle behöva salta mycket mer då dom droppar vatten
Citera
2022-08-05, 14:18
Medlem
sommarlovs avatar
Är inte grejen att vi ännu inte har hittat ett effektivt sätt att framställa vätgas?
Alla metoder har ganska usel verkningsgrad, speciellt elektrolys av vatten...
Citera
2022-08-05, 15:19
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Är inte grejen att vi ännu inte har hittat ett effektivt sätt att framställa vätgas?
Alla metoder har ganska usel verkningsgrad, speciellt elektrolys av vatten...

Grejen är att om man gör det med vindkraft som ibland står o snurrar utan att elen kan användas , bätrre o spjälka vätgas eller pumpa upp vatten nånstans
Citera
2022-08-05, 22:27
Medlem
Främsta orsakerna är att bränsleceller för ett fordon ännu så länge är dyrare än batterier, och ännu inte finns i massproduktion (vilket driver upp kostnaderna ytterligare).

Därtill är vätgasen i regel dyrare än el. Den vätgas som inte produceras med fossila bränslen finns enbart tillgänglig i liten skala och är dyrare, bland annat för att den inte tillverkas i stor skala.

Komprimerad vätgas kan i fordon lagras i kolfibertankar med upp till ca 800 bars tryck, så det är inget problem. När man pratar om läckage så är det främst av säkerhetsskäl man inte får ha för stort läckage. Om en bil parkeras i ett garage som inte är ventilerat så får inte vätgas läcka ut och skapa en antändlig blandning i garaget, men detta är numera inget problem.
Citera
2022-08-07, 02:11
Medlem
trngws avatar
Till att börja med så är även Toyota Mirai en elbil!
Skillnaden är att den lagrar energin i form av vätgas istället för i ett batteri.

Anledningen till att elbilar med vätgas och bränsleceller inte slagit igenom ännu är att utvecklingen av bränslecellerna inte nått tillräckligt långt för att möta alla de krav som ställs för massproduktion i fordonsbranschen. Kort och gott är de fortfarande inte tillräckligt effektiva och billiga. Men utveckling går framåt och alla stora biltillverkare har forskning och utveckling på området på ett eller annat vis.

Om inte batteriteknologin får ett genombrott vad gäller energidensitet kontra både vikt och volym och vad gäller laddningstid, så lär vätgas och bränsleceller ta över vad det lider.
Citera
2022-08-07, 08:40
Medlem
PeterNosters avatar
Man kan ju som många säger i tråden tillverka vätgas med överskottsenergi från vind och sol men varför inte sen göra el av den på plats och distribuera via elnätet istället för att köra ut komprimerad vätgas i tankbåtar/bilar.

Vätgas är det lättaste grundämnet och tar sig lätt igenom packningar.

Ett sätt som har tagits fram är att bilen själv tillverkar vätgasen ombord.
En liter metanol innehåller lika mycket vätgas som en liter vätgas i flytande form.

Så tanka bilen med metanol (träsprit) och sen utvinna vätgasen i bilen.
Notera att man måste ändå ha ett laddbart batteri på vätgasbilar för att kunna accelerera.
Man kan inte accelerera med bränsleceller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in