Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-08-05, 01:03
  #1
Medlem
--corys avatar
Att bära en äkta päls har i flera år varit tabu med motiveringen att djuren lider. Pälsen försvann mer och mer från de stora modehusen. I Sverige skulle jag säga att det är mer tabu att bära päls än i t.ex. Finland, men man kan bli utstirrad i de större städerna. Jag vet inte hur det är i Danmark eller Norge men antar att det är lika som i Sverige.

Plastkläder är inte lika varma om de inte innehåller dun, vilket ju är djurmaterial.

Det talas mycket om hur plast idag är en av de största bovarna till föroreningar i haven och plasten gör oss sjuka innehållande hormon stötande medel.

Det snabba modet "fast fashion" som det ofta talas om, innefattar kläder av dålig kvalitet för säljs massor av i kvantitet, fler artiklar finns att läsa om hur donerade kläder i västvärlden förorenar Afrikas kuster eftersom vi dumpar det vi inte vill ha i utvecklings länder i god tro.

Även modekläder kan man se använda sig av 100% polyester i sina tyger och det är snart omöjligt att hitta vettiga plagg som andas för ett vettigt pris för en människa med normal ekonomi. Kläderna borde inte vara så billiga från början men man får ingen kvalitet även om man betalar då bomullsbrist råder, vilket leder till att naturliga fibrer blandas med allt högre koncentration av plast.

Dessutom ska elen i södra Sverige kanske stängas av i vinter här och där på grund av elbrist så många kommer att frysa.

I Finland är en stor del av deras ekonomi beroende av pälsnäringen vars största export åker iväg till Kina. Djuren föds upp i burar, men de behandlas bättre i norden än i Asien där djuren dör i förtid.

Kulturer har använt sig av djurhudar i alla tider, men kanske inte på ett lika slösaktigt sätt som i modern tid, så borde vi inte inse att woke människorna får slita tramsa och börja använda päls igen för att inte frysa ihjäl? En päls kan du använda i generationer medans plastkläderna räcker max i 3 år. Vad är egentligen bättre för miljön?

Dags att dra fram pälsen? Använder du päls?
__________________
Senast redigerad av --cory 2022-08-05 kl. 01:15.
Citera
2022-08-05, 01:09
  #2
Avstängd
Idiaminsalvas avatar
Päls är väl rätt dyrt som det är redan (alltså innan covid, ukraina, elpriserna)? Företagen kommer ju höja priserna när folk vill ha den åtråvärda pälsen.
Citera
2022-08-05, 01:13
  #3
Medlem
--corys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiaminsalva
Päls är väl rätt dyrt som det är redan (alltså innan covid, ukraina, elpriserna)? Företagen kommer ju höja priserna när folk vill ha den åtråvärda pälsen.
Javisst men en päls har du hela livet och dina barnbarn kan ärva den.
Citera
2022-08-05, 01:14
  #4
Avstängd
Idiaminsalvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --cory
Javisst men en päls har du hela livet och dina barnbarn kan ärva den.
Låter billigt för en familj med 3-4 barn...
Citera
2022-08-05, 01:15
  #5
Medlem
--corys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiaminsalva
Låter billigt för en familj med 3-4 barn...
Jag tänker att päls kanske kan vara mer lämpligt för vuxna som inte växer mera.

Så du tror inte att päls kommer bli inne igen?
Citera
2022-08-05, 01:18
  #6
Avstängd
Idiaminsalvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --cory
Jag tänker att päls kanske kan vara mer lämpligt för vuxna som inte växer mera.

Så du tror inte att päls kommer bli inne igen?
Öh, nej...inte med den hyperinflation vi har just nu. Folk får stå ut med att frysa i vinter för att köpa päls när världsläget och framför allt världsekonomin är någorlunda mer stabilt.
Citera
2022-08-05, 01:29
  #7
Medlem
--corys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiaminsalva
Öh, nej...inte med den hyperinflation vi har just nu. Folk får stå ut med att frysa i vinter för att köpa päls när världsläget och framför allt världsekonomin är någorlunda mer stabilt.
Svenskarna är väldigt rika jämfört med resten av världen, så det är inte en kostnadsfråga, mer en etisk fråga fortfarande.

Om HM och andra klädföretag slutar shippa kläder till sverige, vad tänker du klä dig i så fall? En vass-tröja?

Säga vad man vill om ryssen men de vet hur man ska klä sig enligt väder.

Jag tror inte ens att det går att köpa päls i Sverige..
Citera
2022-08-05, 01:34
  #8
Avstängd
Idiaminsalvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --cory
Svenskarna är väldigt rika jämfört med resten av världen, så det är inte en kostnadsfråga, mer en etisk fråga fortfarande.

Om HM och andra klädföretag slutar shippa kläder till sverige, vad tänker du klä dig i så fall? En vass-tröja?

Säga vad man vill om ryssen men de vet hur man ska klä sig enligt väder.

Jag tror inte ens att det går att köpa päls i Sverige..
Varför skulle jag bry mig om att H&M slutar shippa kläder till Sverige? Jag har en garderob för det första, för det andra kan jag beställa kläder både från Sverige och utomlands till mitt hem och för det tredje kan jag vända mig till second hand.

Klär mig lager på lager liksom jag brukar. Försöker undvika bomull och ha ylletröja och yllesockor.
Citera
2022-08-05, 01:36
  #9
Medlem
--corys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiaminsalva
Varför skulle jag bry mig om att H&M slutar shippa kläder till Sverige? Jag har en garderob för det första, för det andra kan jag beställa kläder både från Sverige och utomlands till mitt hem och för det tredje kan jag vända mig till second hand.

Klär mig lager på lager liksom jag brukar. Försöker undvika bomull och ha ylletröja och yllesockor.

Vad har du istället för bomull?
Jag tror att päls kommer att göra comeback, men det ska krävas lite samhällsförändringar för det.
Citera
2022-08-05, 02:00
  #10
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --cory
Vad har du istället för bomull?
Bomull är SKIT för miljön jämfört med Päls.
Citera
2022-08-05, 02:04
  #11
Medlem
Ja då om du inte vill frysa kommande vinter enligt Msm.
ingen el ingen värme,ingen gas-ännu kallare!
Citera
2022-08-05, 02:10
  #12
Medlem
WJPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --cory
Jag tror inte ens att det går att köpa päls i Sverige..
Någon som är så intresserad i päls borde väl ha insyn i marknaden här i Sverige?

Visst kan du köpa päls i Sverige.

https://leatherhouse.se/produkter/22-pals/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback