Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-04, 23:16
  #1
Medlem
avcs avatar
Nya kan väl diskuteras, de har ju varit med en stund nu.

Hursomhelst. Antog när de nya kombinationerna lanserades (ABC12D istället för ABC123), att detta var för de gamla tagit slut. Detta tycks inte stämma. Medvetet verkar man undvika det äldre systemet i största mån, trots många lediga kombinationer.

Inte verkar det heller stanna här. Istället för att logiskt börja med AAA00A, AAA00B osv, tar man "slumpmässigt" fram kombinationer som verkar misstänkt avsiktliga. Efter bara något år, vad är sannolikheten att vi via slumpen fått BEL11Y, HET69A, PED04U och dylika kombos? (HET var t.o.m. bannlyst i det gamla systemet, så där kunde man börjat med 001-999 innan bokstav - därefter HET00A, HET00B osv. Skulle ta bra många år innan man nått 69A).

Någon annan som reflekterat över detta och eventuella skojare på Transportstyrelsen?
__________________
Senast redigerad av avc 2022-08-04 kl. 23:51.
Citera
2022-08-05, 00:39
  #2
Avstängd
Idiaminsalvas avatar
Regnr kan återanvändas men ligger i karantän ett år.

Förstör nu inte nationalsporten i Sverige att hitta roliga regskyltar att glädjas åt när man kör långturer i bilen
Citera
2022-08-05, 10:38
  #3
Medlem
Sleepysuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Nya kan väl diskuteras, de har ju varit med en stund nu.

Hursomhelst. Antog när de nya kombinationerna lanserades (ABC12D istället för ABC123), att detta var för de gamla tagit slut. Detta tycks inte stämma. Medvetet verkar man undvika det äldre systemet i största mån, trots många lediga kombinationer.

Inte verkar det heller stanna här. Istället för att logiskt börja med AAA00A, AAA00B osv, tar man "slumpmässigt" fram kombinationer som verkar misstänkt avsiktliga. Efter bara något år, vad är sannolikheten att vi via slumpen fått BEL11Y, HET69A, PED04U och dylika kombos? (HET var t.o.m. bannlyst i det gamla systemet, så där kunde man börjat med 001-999 innan bokstav - därefter HET00A, HET00B osv. Skulle ta bra många år innan man nått 69A).

Någon annan som reflekterat över detta och eventuella skojare på Transportstyrelsen?
Det är väl knappast Transportstyrelsen själva som väljer ut dessa kombinationer utan snarare privatpersoner som passar på medan det ännu finns ledigt. Du kan själva ansöka om en personlig skylt här https://www.transportstyrelsen.se/personligskylt
Citat:
Personliga registreringsskyltar fångar andras uppmärksamhet – en bra idé för dig som vill visa vad du gör eller vem du är! Här kan du läsa om hur du skaffar en skylt, vilka tecken du får använda och vad skylten kostar.
Citera
2022-08-05, 11:01
  #4
Medlem
HET69A är en Toyota Auris som ägs av ett företag i Knivsta!
Citera
2022-08-05, 11:20
  #5
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepysun
Det är väl knappast Transportstyrelsen själva som väljer ut dessa kombinationer utan snarare privatpersoner som passar på medan det ännu finns ledigt. Du kan själva ansöka om en personlig skylt här https://www.transportstyrelsen.se/personligskylt
Nej, det får man inte.

Citat:
Skylten får inte se ut som ett registreringsnummer
Det är inte tillåtet med teckenkombinationer som motsvarar registreringsnummer (tre bokstäver + tre siffror eller tre bokstäver + två siffror + en bokstav) eller skylt för beskickningsfordon (två bokstäver + tre siffror + en bokstav).
https://www.transportstyrelsen.se/sv...rsonlig-skylt/
Citera
2022-08-05, 14:41
  #6
Medlem
ost-e-knarks avatar
Jag tänkte faktiskt starta en tråd själv om dom nya plåtarna efter jag såg CSP00L

POP00H var en annan som jag gillar.
Citera
2022-08-05, 19:04
  #7
Medlem
Här I Finland höll jag på att krocka på grund av en regskylt. Skrattade så jävla mycket åt den. Jag fick t.o.m. tanken att stoppa bilen och tvinga den att sälja till mig.

KUK-296 (är osäker på siffrorna) hade velat se den i Sverige.

Vet bara att om jag hade det regnumret i Sverige hade jag åkt tillbaka till Finland med en pappskylt i fram o bakrutan
Citera
2022-08-06, 00:05
  #8
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepysun
Det är väl knappast Transportstyrelsen själva som väljer ut dessa kombinationer utan snarare privatpersoner som passar på medan det ännu finns ledigt. Du kan själva ansöka om en personlig skylt här https://www.transportstyrelsen.se/personligskylt
Man får inte ha personlig skylt som ser ut som ett vanligt regnummer.

Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Här I Finland höll jag på att krocka på grund av en regskylt. Skrattade så jävla mycket åt den. Jag fick t.o.m. tanken att stoppa bilen och tvinga den att sälja till mig.

KUK-296 (är osäker på siffrorna) hade velat se den i Sverige.

Vet bara att om jag hade det regnumret i Sverige hade jag åkt tillbaka till Finland med en pappskylt i fram o bakrutan
CUC, CUK, KUC och KUK har varit förbjudet sen länge. Men vissa kombos kom man inte på att förbjuda snabbt nog. På riktigt gamla fordon kan man hitta ARG, BAJ, CUC, CUK m.fl. Ser du NAZ är det med 100% säkerhet registrerat -87 eller -88.
__________________
Senast redigerad av avc 2022-08-06 kl. 00:07.
Citera
2022-08-06, 02:25
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Man får inte ha personlig skylt som ser ut som ett vanligt regnummer.


CUC, CUK, KUC och KUK har varit förbjudet sen länge. Men vissa kombos kom man inte på att förbjuda snabbt nog. På riktigt gamla fordon kan man hitta ARG, BAJ, CUC, CUK m.fl. Ser du NAZ är det med 100% säkerhet registrerat -87 eller -88.

I Sverige ja men i Finland är kuk inget ord... därav är det ok.
Citera
2022-08-06, 09:53
  #10
Medlem
Den enkla förklaringen är att det är lättare att söka och finna mönster som betyder något perverst i det nya systemet, när en bosktav existerar på slutet. Dock konstigt att man inte blockerar initiala bokstavskombinationer som var förbjudna i det gamla.
Citera
2022-08-06, 16:10
  #11
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Undrar om det inte är så enkelt att det förr var människor som kontrollerade skyltarna men att man nu mer förlitar sig på ai eller liknande. Men sen också som Dryckeshorn skriver, lättare att hitta mönster med en riktig bokstav på slutet.

Finns en porsche med "SOY" i skylten. Dock inte 80Y efter...
Citera
2022-08-11, 14:02
  #12
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Den enkla förklaringen är att det är lättare att söka och finna mönster som betyder något perverst i det nya systemet, när en bosktav existerar på slutet. Dock konstigt att man inte blockerar initiala bokstavskombinationer som var förbjudna i det gamla.
Tror man inspirerats av tyskarna. 3 av 3 tyska fordon spottade igår och idag: DANA, FML och BIRD.
__________________
Senast redigerad av avc 2022-08-11 kl. 14:28.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback