Citat:
Jag resonerade så då det gällde bilförsäkring när jag senast köpte ny (men billig) bil. När den var helt ny var den förstås vagnsskadeförsäkrad (ingår i priset och kan ej väljas bort) men då denna löpte ut nöjde jag mig med trafikförsäkring, då jag tänkte att det sannolikhetsmässigt borde löna sig, samtidigt som det inte skulle vara någon katastrof om jag behövde köpa en ny bil i händelse av totalkvaddning p.g.a. egna fel (andras fel täcks ju av deras trafikförsäkring, tänkte jag). Försäkringsbolagen hade då börjat ta bort skyddet mot skadegörelse i halvförsäkringen, vilket var den nytta jag hade haft av halvförsäkring tidigare, vilket gjorde mig så pass lack att jag gick ända ner till trafikförsäkring.
Utfallet av att välja bort helförsäkring får nog sägas vara gott. Har behövt betala en lack-/plåtskada själv p.g.a. smitning/skadegörelse på parkeringsplats (trafikförsäkringsföreningen tyckte bevisen var otillräckliga för att bevisa smitning) men utan att räkna på det tror jag premiebesparingen under alla år varit större.
Halvförsäkring visavi trafikförsäkring är jag mer osäker på – en sprucken vindruta var jag tvungen att betala själv, vilket blev rätt dyrt samtidigt som premieskillnaden mellan halv- och trafikförsäkring är rätt liten. Bytte faktiskt till halvförsäkring efter detta, vilket lönat sig genom ytterligare två(!) vindrutebyten p.g.a. olyckligt placerade stenskott.
Hemförsäkring har jag inte vågat snåla på, men det är också det enda. Extraförsäkringar för elektronik o.d. nobbar jag alltid.
Utfallet av att välja bort helförsäkring får nog sägas vara gott. Har behövt betala en lack-/plåtskada själv p.g.a. smitning/skadegörelse på parkeringsplats (trafikförsäkringsföreningen tyckte bevisen var otillräckliga för att bevisa smitning) men utan att räkna på det tror jag premiebesparingen under alla år varit större.
Halvförsäkring visavi trafikförsäkring är jag mer osäker på – en sprucken vindruta var jag tvungen att betala själv, vilket blev rätt dyrt samtidigt som premieskillnaden mellan halv- och trafikförsäkring är rätt liten. Bytte faktiskt till halvförsäkring efter detta, vilket lönat sig genom ytterligare två(!) vindrutebyten p.g.a. olyckligt placerade stenskott.
Hemförsäkring har jag inte vågat snåla på, men det är också det enda. Extraförsäkringar för elektronik o.d. nobbar jag alltid.
Se gärna mina inlägg numris 33 och 35 när det gäller prisskillnad. Inte många kronor per år intjänat på att enbart ha trafik!