Citat:
Ursprungligen postat av
JEGS76
Ja, rubriken sammanfattar det hela rätt så bra. Jag bara funderar om det verkligen finns någon där ute som gjort slag i saken och struntat i alla försäkringar under en längre tid och istället sparat undan premierna varje månad på motsvarande belopp och rent utav någon gång cashat en skada utan att det bekom denne och ändå "går plus" i slutändan. Finns det levande bevis på att det är en bra strategi? Har själv inga planer at gambla men det är lite kul att leka med tanken.
Försäkrar själv just nu 3 fastigheter, ett företag, en gård, två bilar, en traktor, 3 hundar, familj och 2 barn så totalpremien per månad är en betydande del av räkningarna.
Anledningen till att jag gräver i detta just nu är att hundarna byter bolag så allt är samlat på ett ställe. Och det är bra för nu ett år är rabatten 40% på dem. En fis i rymden jämfört med resten men ändå.
Som sagt, finns det någon som verkligen vågat?
Det där med att vara utan försäkringar är inte så smart.
Vi betalar också en massa pengar i försäkringar, och förmodligen kommer vi att "gå back" på lång sikt, men skulle något skita sig så är det bra att sitta säkrad.
Jag har en granne vars fastighet drabbades av hussvamp.
Den totala kostnaden för rivning, behandling och återuppbyggnad av den drabbade delen hamnade på nästan 2,5 miljoner.
Men hon hade en försäkring som täckte kostnaden.
Låt oss säga att du säger upp försäkringarna idag.
Vad "sparar" du på ett år?
20 000:-, eller kanske 40?
Låt oss då säga att du säger upp försäkringarna och det går två år.
Låt oss säga att du då har 60 000:- på "försäkringskontot".
Då drabbas en av dina fastigheter av hussvamp.
Eller så råkar du orsaka en trafikolycka där du sabbar en bil värd 500 000:- och skadar föraren, eller kör på ett barn och detta får men för livet.
Då sitter du plötsligt med utgifter i mångmiljonklassen, med 60 000 kronor på kontot.
Hur gör du då?