2022-08-02, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dziwne
Kvinnor vill ha Skånsk sperma, men vill inte ligga med Skåningar. Det säger något om vår samtid. Oklart vad.
TJA KONTAKTADE vården i Malmö men blev nekad eftersom jag är över 45. snacka om kräsna tiggare
Citera
2022-08-02, 12:06
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Det är ju mest blattar som donerar sperma numera i Sverige. Vilket kan ställa till det för de som vill ha ett garanterat "vitt barn".

Kanske skiljer sig åt mellan olika landsting men på Stockholm IVF's hemsida står det:
"Som regel matchas donatorn mot ett flertal egenskaper hos föräldern. Vanligen matchas etnicitet, ögonfärg, hårfärg och längd. På detta sätt finns det goda förutsättningar för likhet mellan barn och förälder. Är ni två blivande föräldrar matchas donatorn med den person som inte ska bära barnet."
Citera
2022-08-02, 12:08
Avslutad
Nu bor jag förvisso inte i Skåne utan i Stockholm men vilka är kriterierna för att spermadonator?

Mellan 30 och 40 år
Ser bättre ut än genomsnitt. Rödhårig
Är intelligentare än genomsnitt. Genomgripande logik
Inga genetiska defekter och fullt friska barn, syskon och föräldrar
Inga sjukdomar, varken kroppsliga eller psykiska. Ingen smitta
Uppemot en halv miljard livliga spermier per utlösning (normalfallet färre)
Personlighetsstörning men mår bra
https://youtu.be/WCIo8YY5DOw?t=24
https://www.youtube.com/watch?v=WdzbaNRao30
Personlighetsstörning beror på logik och rationalitet.
Senast redigerad av ingenlogik0829 2022-08-02 kl. 12:14.
Citera
2022-08-02, 12:22
Medlem
Tranquility Bass avatar
Bara bra, vi behöver inte mer halvdanskar i det här landet. Vi kan säkert skicka ner några lådor från Stockholm så kanske vi på sikt även får fason på södra Sverige.
Citera
2022-08-02, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Så illa det kan bli. Och dessutom är det pandemins fel.

Hur agerar du när de skånska spermierna är slut? Reser till andra län för att bli befruktad?
Pandemin gjorde att de donerade spermierna i Region Skåne tog slut förra året, rapporterar P4 Malmöhus.
Kön till Region Skånes avdelning är därför nu ”orimligt lång” enligt ansvariga chefen...
Kön är lång, men inget annat :-O

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=933710

Om det gäller Skåne, så är det väl bara att ge sig över till Köpenhamn. Där är det till närmast en stor industri och exportvara. Danskarna är bra på att sprida sig ut i världen tydligen.
Citera
2022-08-02, 12:51
Avslutad
Vill dom ha mina spermier får dom pröjsa bra 2000-5000 kr donationen
Citera
2022-08-02, 13:25
Avslutad
Citat:
https://www.karolinska.se/491d37/globalassets/global/1-teman/tema-kvinnohalsa/me-gynekologi-och-repoduktionsmedicin/reproduktionsmedicin/spermiedonator---patientbroschyr-2020_1-12192-12.pdf
För att donera spermier ska du: • vara fysiskt och psykiskt frisk och inte ha kända ärftliga eller
allvarliga sjukdomar
Vad menas med psykiskt frisk?
Citera
2022-08-02, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingenlogik0829
Vad menas med psykiskt frisk?

Att man inte har några diagnoser.
Citera
2022-08-02, 17:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Att man inte har några diagnoser.
Tack då vet jag, och det kan nog stämma. Jag har ändå barn så räcker gott och väl på det sättet plus egna.
Något eller några till ska jag skaffa med för mig lämplig kvinna, sen har jag uppfyllt mina ambitioner med livet. Tack och adjö.
Citera
2022-08-02, 18:25
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du hoppade ju på henne helt opåkallat så jag förstår att hon blev förbannad och tyckte du var stockdum.

Enligt lag får en patient inte välja egenskaper hos donatorn själv, det gör läkaren. Donatorns ögonfärg, hårfärg, hudfärg och kroppsbyggnad matchas med kvinnan som skall bära graviditeten. Om det är ett par som gör behandlingen tillsammans matchas donatorn mot den blivande föräldern som inte skall bära barnet under graviditeten. På så sätt får barnet förutsättningar att likna båda sina föräldrar.
https://livio.se/behandling/donation/insemination-med-donerade-spermier-aid/

Det var inte opåkallat. Det var en viss diskussion om männsikors lika värde, att alla får plats i Sverige och passar in oavsett kultur och ras.. typ... lackade till angående hennes hycklande. Läkaren väljer?? Praktiskt ser det nog annorlunda ut... Det var klart som fan att hon hade signaliserat till läkaren (om en sådan var iblandad) hur hon ville att barnet skulle se ut. Blond, blåögs var vad hon ville ha. Hon ville inte ha en halvneger eller halvkines. Sen sitter hon där och vräker ur sig "alla är lika mycket värda" och anklagar mig för att vara rasist.
Citera
2022-08-02, 18:27
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hussefar
Kan tänka mig att många som skaffar barn på konstgjord väg vill ändå att barnet ska likna dem iofs.

Javisst är det så, och jag kan förstå de till 100%. Men då ska man inte komma och säga att hudfärg inte spelar ngn roll.
Citera
2022-08-02, 18:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Det var inte opåkallat. Det var en viss diskussion om männsikors lika värde, att alla får plats i Sverige och passar in oavsett kultur och ras.. typ... lackade till angående hennes hycklande. Läkaren väljer?? Praktiskt ser det nog annorlunda ut... Det var klart som fan att hon hade signaliserat till läkaren (om en sådan var iblandad) hur hon ville att barnet skulle se ut. Blond, blåögs var vad hon ville ha. Hon ville inte ha en halvneger eller halvkines. Sen sitter hon där och vräker ur sig "alla är lika mycket värda" och anklagar mig för att vara rasist.
Nej, praktiskt ser det inte annorlunda ut - det är en lag som finns till för barnets skull. Finns en ensamstående mottagare skall barnet likna denne. Finns två föräldrar så skall barnet likna den som inte bär barnet. Det är konstruerat så för barnets skull.

Nej, det är tvärtom - hade hon signalerat att hon ville ha barnet som politisk statement så hade behandlingen avbrutits.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in