• 2
  • 3
2022-08-02, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Vad är det för tankar som rusar i hjärnan?

Jag övertänker mycket, så bara när jag vaknar så börjar jag tänka vad klockan är, vad jag borde göra, om jag kan sova mer eller om jag ska vakna, ska jag gå på toa? Ska jag börja med min morgonrutin med ansiktsprodukter nu? Ska jag göra frukost nu? Vad ska jag laga?

Asså massa tankar om vad jag gör och ska göra eller har gjort... vet inte hur jag ska sluta övertänka men kanske får börja med någon sorts meditation/andningövningar:/
Citera
2022-08-02, 14:39
Medlem
Tack alla som svarat, väldigt hjälpsamt Fina människor är ni
Citera
2022-08-02, 15:03
Medlem
Genom att ordna orsaken till varför du går på högvarv.
Stress och rädsla är grunden till i princip all sjukdom ihop med dåligt leverne med kost och motion.
Allt är egentligen mycket simpelt.
Citera
2022-08-02, 21:08
Medlem
526s avatar
Meditera varje dag.
Gå långt varje dag.
Ta det lugnt hela tiden.
Citera
2022-08-02, 22:04
Medlem
Meditation är ett erkänt knep, jag har aldrig provat själv dock.
Citera
2022-08-03, 14:26
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Spretiga råd i tråden, några bra och några sämre.

Nej, du ska under INGA omständigheter ta till droger eller alkohol. Eventuella läkemedel du kan behöva skall komma på recept och tas med försiktighet. Skulle du behöva antidepressiva, sömnmedel, eller annat så kan du förstås ta dessa, men kom ihåg att detta på inget sätt är en bot utan endast hjälp på traven. Målet är ju att uppnå en stabil och fungerande tillvaro.

Det du beskriver några inlägg ovan låter som en uppvarvad hjärna och skulle kunna vara prodromalfasen till utmattning, alltså att du är på väg dit men inte ännu riktigt har gått pang in i väggen. Men det kan ju förstås vara annat också. Hur gammal är du och vad har du för sysselsättning? Som student har man tillgång till studenthälsan där det finns kuratorer och liknande som man kan få lite vägledning av, men ingen terapi. Som yrkesverksam finns företagshälsan. Du kan också söka hälsocentralen och se om de har möjlighet att ge dig en samtalskontakt därifrån, det är ju lite oklart för oss i tråden som inte känner dig vad som ligger till grund för att dina tankar rusar men det bästa är sannolikt att angripa det från detta hållet hellre än läkemedel.

De praktiska och kanske tråkiga uttjatade råden är sömn och motion. MINST 7 h/natt men gärna 8-9 h. Minst 15-30 min motion om dagen (eller motsvarande). Anpassa efter ork. Rimlig kosthållning där du åtminstone får i dig alla mål mat och inte heller enbart pizza.

Mindfulness kan anses vara spirituellt svammel för många och svårt att tillgodogöra sig. Jag personligen gillar appen Waking up av Sam Harris (går att få gratis om man mejlar). Alla har sin favorit, men det viktiga är inte att sitta i skräddarställning och humma utan att, som andra nämner, tvingas vara ensam med sina tankar och utan distraktioner. "Guided meditation" som det heter kan vara ett bra sätt att vara det. Går också att blunda sittandes i tio minuter (ställ ett larm på telefonen om du är ny, annars känns det som att det har gått 1 h efter två minuter). Notera vilka tankar som far förbi och släpp dem.

Kaffe är gott men används med måtta, särskilt om man är utmattad.
Citera
2022-08-03, 16:31
Medlem
nonameds avatar
Märker samma sak fast tvärt om. Kan inte tänka och ha konversationer med människor. Slut i huvudet direkt. Vet inte riktigt hur jag ska återhämta huvudet.
Citera
2022-08-03, 16:48
Medlem
Jahbrahs avatar
Gammalt Zen-ordspråk säger typ meditera 20 minuter per dag, om du inte är upptagen, då kör du en timme per dag.

En cool grej är att sätta ett larm på 10 minuter kanske, eller starta med 5 och jobba dig uppåt. Sätt på en kran så den bara droppar, dra fram en stol och fokusera på droppet tills klockan ringer.

Detta skärper fokus något enormt, tanken är att man ska fokusera på något som är betydelselöst för en stund. Lite samma stuk som nybörjare i meditation ska fokusera på andningen.
Citera
2022-08-03, 18:17
Medlem
testa gå i skogen utan musik m.m

eller någonstans där det är mycket folk.

Fokusera på tankarna och försöka göra dom begripliga.
Citera
2022-08-08, 21:06
Medlem
Fasta 48h. Men genererar nya hjärnceller vid 24h. Värt ett försök, iaf jag känner mig klarare.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in