2022-08-01, 22:02
Glöm träning. Det kommer bara trötta ut dig ännu mer.
Löpning eventuellt kanske lite bättre.

Mitt bästa tips är du helt enkelt stänger av all yttre stimuli och kanske stannar kvar hemma och läser en bra bok. undvik människor, tV och internet.

Skogspromenader med hunden gör underverk och bara lyssna på naturen och inte människors "sorl"

Bästa är således enligt mig - Var själv och ta det lugn med en bok och promenader.
Undvik - människor och nyheter.
Citera
2022-08-01, 22:45
Medlem
arnold2k5s avatar
Om vi pratar utbränd på riktigt så är det en lång väg tillbaka. Undvik alkohol och droger. Sov ordentligt och måttligt med motion.
Bort med telefonen och annan onödig stimulans, tillåt dig att bara vara. Det kan vara svårt men lugna promenader i skogen osv kan hjälpa dp
Citera
2022-08-01, 23:04
Medlem
Treansiktens avatar
Dra iväg en vecka någonstans ensam. Inga populära turistorter, någonstans lugnt och fint. Förklara för din omgivning att du behöver lite tid för dig själv och under den perioden får ingen kontakta dig. Stäng av mobilen och bara slappna av. Ät gott, sov mycket och vandra runt i naturen.

Så brukar jag återställa min hjärna två gånger om året. En gång under sommaren och en gång under vintern.
Citera
2022-08-01, 23:10
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Hjärntrötthet botas bara med vila och med strategier så att hjärnan inte blir uttröttad. Dvs vila, meditera, ta pauser regelbundet innan hjärnan blir för trött.

En trötthet i hjärnan ackumuleras över dagarna också, vilket inte alla tänker på. Alltså natten räcker inte till för återhämtning, om hjärnan arbetat för mycket.

Skriver under på detta. Behandla dig själv likt ett barn, regelbunden vila och kost, och då menar jag vila utan telefonen eller liknande. Jag var själv i samma sits nyligen, och är det delvis än.

Det hjälper.
Citera
2022-08-01, 23:48
Medlem
Dataspel eller Benso men du sa inga droger så dataspel.
Träning och meditation funkar med om man är intresserad utav det.
Citera
2022-08-01, 23:57
Medlem
-Andreas-s avatar
'Heminevrin' (klometiazol), no joke.
Används flitigt inom sluten psykiatrisk vård för att få ultramaniska patienter, eller de som av annan anledning inte sovit på flera dagar, nedklubbade i djup sömn.

Inget du hittar på bensinmacken direkt, eller hos husdoktorn, men så som du beskriver din hjärnas överaktivitet o ord som 'bränd', så måste du sova bort detta o påbörja en läkeprocess av din hjärna o kropp.

Sov nån dag i sträck, återkom gärna med hur det gick.
Var icke orolig över att besöka PIVA o säg det du beskriver här i tråden TS.
Citera
2022-08-02, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammenil0
Jag behöver råd

Har konstant tankar rusande i hjärnan, kan inte få stop på det

Det resulterar i att jag är skit trött och inte orkar göra någonting

Finns det något sätt att kunna återhämta hjärnan efter massa tankerus?

OBS. alkohol och droger är inget alternativ då jag blir för bakis dagen efter..
Är i samma sits typ. För mig börjar jag återhämta mig snabbt så fort jag släpper kraven på mig själv. Onödig krav då.
Citera
2022-08-02, 01:14
Medlem
Vad är det för tankar som rusar i hjärnan?
Citera
2022-08-02, 07:48
Moderator
Maviels avatar
Håll fast vid rutiner. Gå upp samma tid varje dag fast du är trött.

Gå ut och gå minst en halvtimme varje dag, gärna i naturen. Park duger fint.

Ät och drick på regelbundna tider.

Försök att lägga dig och sova regelbundet. Magnesium är bra för att få kroppen att slappna av. Ta det innan du lägger dig.

Jag brukar inte lyssna på pod:ar, musik eller så utan försöker istället minska mängden stimuli till sinnet. Undantag är när jag ska sova. Om jag har svårt att somna brukar jag sätta på en ljudbok då slocknar jag inom 15 min.

Att hitta tillbaka till en bra andning är viktigt. Jag gillar yin yoga, men om du inte är bekant med det så kan du bara lägga dig i soffan bekvämt och fokusera på din andning. En bra andningsövning är att förlänga ditt andetag. Andas in och räkna till 4. Håll andan och räkna till 6. Andas ut och räkna till 8. Försök att fokusera helt på ditt andetag och var med det. Känn efter hur långt ner du får det i lungorna, och när du sen andas ut. Försök att spänna exempelvis händer och armar och sedan slappna av och fokusera på skillnaden. Försök gå igenom kroppen och känna hur den mår. Har du ont någonstans? osv.

Försök undvika sova mitt på dagen.

Försök göra det du normalt sett tycker om även om du inte har lust nu. Om så bara lite grand.
Senast redigerad av Maviel 2022-08-02 kl. 07:54.
Citera
2022-08-02, 10:55
Medlem
HaveFuns avatar
Undvik datorspel, särskilt sådana där du måste sitta väldigt fokuserad länge. Undvik mobiltelefoner och avsätt större delen av dagen till aktiviteter där du inte behöver tänka på massa grejer. Träning är klockrent, kan även tänka mig att meditation kan hjälpa.

För min egen del var det bästa att undvika datorspel och begränsa mobilanvändande, i kombination med träning. Cykla till jobbet gör att jag startar dagen 'nollställd' och kan lägga fokus på rätt grejer.
Citera
2022-08-02, 12:29
Medlem
Många har redan skrivit bra saker.

Hjärntrötthet är intressant. Är själv drabbad och det är lurigt hur något som inte är en muskel kan bli trött. Och det är sällan frågan om brist på nåt ämne heller, kanske är det för mycket av något? Någon som har lite artiklar om det?

Jag har förstått att hjärnan är väldigt dynamisk, att man anammar överlevnadsstrategier som yttrar sig i automatiska reaktioner. Har själv sådana efter jobbig barndom och problemet är att de fungerar sämre i vuxen- och arbetslivet. Jag kan rekommendera KBT för att jobba på att bli varse om sådana automatiska reaktioner så man kan jobba på att göra dem medvetna val och kanske andra val än tidigare.

Efter ett tag kommer det en känsla av sorg, man inser att man aldrig kommer bli som man var innan tröttheten. Men den människan är den som blev sjuk, så dit vill man nog inte igen, eller? För min del har jag utvecklat en viss maniskhet vad gäller att skriva ner saker, göra listor osv. Detta för att kompensera att jag inte minns lika bra. Känner att jag är en mycket mer driven person i arbetslivet än innan.

Vad gäller träning så ta det lugnt. Nervsystemet aktiveras rätt ordentligt vid träning och är du redan trött kommer det ta mer än det ger. Så börja lugnt och hållbart. Bättre träna lamt 2-3 gånger i veckan men varje vecka än att vara Arnold en enda gång och sedan inte gå dit på flera månader. Träning är dessutom så mycket mer än bara tiden i gymmet. Det finns massor att lära sig om övningar, kost och sin egen kropp. Det är faktiskt ett intressant ämne att nerda ner sig i om man är lagd åt det hållet.
Citera
2022-08-02, 12:45
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammenil0
Jag behöver råd

Har konstant tankar rusande i hjärnan, kan inte få stop på det

Det resulterar i att jag är skit trött och inte orkar göra någonting

Finns det något sätt att kunna återhämta hjärnan efter massa tankerus?

OBS. alkohol och droger är inget alternativ då jag blir för bakis dagen efter..
Gör inte något då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in