Citat:
Ursprungligen postat av
Gosif
det kändes mkt!
Såg en dokumentär häromdagen, dom pratade om att 9000 judar dödades under en dag i Ukraina(tror jag).. genom att skjutas, hur en så stor andel människor kan mördas på en enda dag
Tror du menar massakern i Babi yar? Som låg nära Kiev. De sköts med maskingevär, vad jag vet. Men komiska är det var ej tyska soldater som sköt dem, men de som fixade massavrättningen.
Judarna som fanns i KIEV, skulle bestraffas för de blide anklagade för bombattentat emot tyska förläggningar. Där ett hundratal tyska officerare och soldater dödades.
Så alla judar kallades för mötas upp vid tågstationen, i tron de skulle förflyttas. Men i stället fick de vandra till en ravin, där de passerade 3 (tro jag) kontroller. Där fick de klä av sig och blide dödad av maskingevär. På ett par dagar dödades över 30 000 enligt en rapport till Berlin.
Nu minns jag ej exakt siffran men ett par månade dödades över 120 000 människor. Judar plus andra.
Ryssarna trodde ca 200 000 dödades på ett par månader.
Jag brukar fråga: ge mitt ett namn på en jude som överlevde kriget som är i från Kiev. Ingen har lyckats... Jag vet bara en som överlevde massakern. Men alla andra det borde vara lätt med över 100 000 judar som bodde där innan kriget.