2023-05-20, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
För att normalbegåvade såg det här tidigt likt ÅK gjorde när han erhöll obduktionsutlåtande och granskat filmer och väckt åtal om grovt vållande till annans död.
För hans del gäller det dock att leda i bevis och ha kött på benen snarare än vad vi ansåg.

Jag mfl tittade på den del som är avgörande att fokusera på ang att det var vakterna som dödat honom.

Att du sen fortsatt är lika korkad kan du tyvärr inte belasta mig för.

Inget kan belasta dina 2 hjärnceller din efterblivna sopa! Jag med flera andra sa redan från början att Juha skapade den här situationen och får skylla sig själv. Sen kommer du likt ett mongo barn och säger nu att Juha visst bråkade och ställde till det 😆🤣

Hahahahahahahha gå och gråt dig till sömns nu
Citera
2023-05-20, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nu var det inte några fyllon som bråkade, utan det var två fullt utbildade och myndighetsutövande ordningsvakter som kom farandes med dragna batonger. De hade laga befogenhet, inte nödvärn. De hade sedan en utbildning, dvs instruktioner på hur man handskas med påverkade personer. Ändå tar de båda beslut om att strypa ut Juha efter att de har pucklat på honom med batongslag. Likgiltighetsuppsåt finns och det är bland annat därför som Polismyndigheten direkt drog in deras lämplighet att vara ordningsvakter.

Du vet, det är fullt legitimt och vanlig att ordningsvakter stryper svenska medborgare som vill åka tunnelbanan. Det har erkänts i rättegång. Dock bryter detta mot polismyndighetens föreskrifter för lämpligt våldsverkande,

Jag tycker inte heller att dessa är lämpliga som ordningsvakter, och tycker inte att det är fel om de döms till vållande.

Men vänder mig mot att någon skulle bli dömd för mord efter en liknande situation, för det tror jag inte.
Citera
2023-05-21, 00:48
Medlem
develis avatar
Förloppet som gör att de två OV är åtalade för grovt vållande till annans död:

"I början av filmen syna hur Juha rör sina ben.
13 sekunder in i filmen är han till synes orörlig.
Ordningsvakten håller kvar sitt grepp om halsen.
Vittnet fortsätter filma och byter vinkel.
24 sekunder in i filmen ser man hur den manliga ordningsvakten håller kvar greppet samtidigt som den kvinnliga trycker ner Juhas huvud mot golvet.
Sekunderna tickar vidare.

47 sekunder in i filmen - den manliga ordningsvakten har kvar sitt grepp om Juhas hals. Juhas hy har börjat skifta i färg.
Det har nu gått över en minut sen vittnet började filma. Juhas hy är mer blå än i början av filmen.
Den manliga ordningsvakten håller kvar sitt grepp.
Den kvinnliga sitter grensle över Juhas rygg.
Det är till synes länge sen Juha rörde på sig.
En minut och 17 sekunder in i filmen släpper den manliga ordningsvakten sitt grepp, Juhas huvud faller mot marken.
Han ligger med ansiktet nedåt och har inte rört sig på en minut.

Vakterna sätter handfängsel på honom och lägger honom i framstupa sidoläge.
Ingen genomför några livräddande insatser. Juha rör sig inte. Sekunderna tickar vidare.
Efter två minuter och 32 sekunder tar vittnesfilmen slut, då har ingen börjat med HLR.

Kort senare börjar ett vittne filma igen.
Då har fler ordningsvakter anslutit. Juha är fortfarande orörlig.
En minut in i filmen frågar en kvinnlig ordningsvakt [inte I*lma, min anm] om han andas. Det tar några sekunder till innan ordningsvakterna verkar förstå allvaret.
Därefter påbörjas HLR.

En halvtimma senare körs Juha i ambulans till Karolinska sjukhuset men det hjälper inte - klockan 02.27 söndag den 31 juli konstateras Juha Hynninen död, 47 år gammal.
"
https://poddtoppen.se/podcast/154338...dningsvakterna
Citera
2023-05-21, 04:47
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H84L
Inget kan belasta dina 2 hjärnceller din efterblivna sopa! Jag med flera andra sa redan från början att Juha skapade den här situationen och får skylla sig själv. Sen kommer du likt ett mongo barn och säger nu att Juha visst bråkade och ställde till det 😆🤣

Hahahahahahahha gå och gråt dig till sömns nu
Du är den största sopan här som inte fattar när du ska knipa.
Lagen säger inget om att man får skylla sig själv om man blir mördad, som din outbildade hjärna tycks tro, skämmingt värre!
Allt som hände Juha och som gör att han dör är ju efter han ligger på mage och inte kan försvara sig på något vis, då dessa äckliga OV, mördar honom.
Det är verkligen inte svårt att se om man kollar videon och är relativt normalbegåvad.
Din stackars hjärncell, sträcker sig till en amöbas nivå.... menar en död sådan.
Citera
2023-05-21, 04:56
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Förloppet som gör att de två OV är åtalade för grovt vållande till annans död:

"I början av filmen syna hur Juha rör sina ben.
13 sekunder in i filmen är han till synes orörlig.
Ordningsvakten håller kvar sitt grepp om halsen.
Vittnet fortsätter filma och byter vinkel.
24 sekunder in i filmen ser man hur den manliga ordningsvakten håller kvar greppet samtidigt som den kvinnliga trycker ner Juhas huvud mot golvet.
Sekunderna tickar vidare.

47 sekunder in i filmen - den manliga ordningsvakten har kvar sitt grepp om Juhas hals. Juhas hy har börjat skifta i färg.
Det har nu gått över en minut sen vittnet började filma. Juhas hy är mer blå än i början av filmen.
Den manliga ordningsvakten håller kvar sitt grepp.
Den kvinnliga sitter grensle över Juhas rygg.
Det är till synes länge sen Juha rörde på sig.
En minut och 17 sekunder in i filmen släpper den manliga ordningsvakten sitt grepp, Juhas huvud faller mot marken.
Han ligger med ansiktet nedåt och har inte rört sig på en minut.

Vakterna sätter handfängsel på honom och lägger honom i framstupa sidoläge.
Ingen genomför några livräddande insatser. Juha rör sig inte. Sekunderna tickar vidare.
Efter två minuter och 32 sekunder tar vittnesfilmen slut, då har ingen börjat med HLR.

Kort senare börjar ett vittne filma igen.
Då har fler ordningsvakter anslutit. Juha är fortfarande orörlig.
En minut in i filmen frågar en kvinnlig ordningsvakt [inte I*lma, min anm] om han andas. Det tar några sekunder till innan ordningsvakterna verkar förstå allvaret.
Därefter påbörjas HLR.

En halvtimma senare körs Juha i ambulans till Karolinska sjukhuset men det hjälper inte - klockan 02.27 söndag den 31 juli konstateras Juha Hynninen död, 47 år gammal.
"
https://poddtoppen.se/podcast/154338...dningsvakterna
Vilka äckliga mördare dessa OV är och urkorkade kollegor som inte fattar hur illa det är med Juha, de är så jävla dåligt utbildade och kompis stödjande till sina kollegor att man mår illa!
Citera
2023-05-21, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Du är den största sopan här som inte fattar när du ska knipa.
Lagen säger inget om att man får skylla sig själv om man blir mördad, som din outbildade hjärna tycks tro, skämmingt värre!
Allt som hände Juha och som gör att han dör är ju efter han ligger på mage och inte kan försvara sig på något vis, då dessa äckliga OV, mördar honom.
Det är verkligen inte svårt att se om man kollar videon och är relativt normalbegåvad.
Din stackars hjärncell, sträcker sig till en amöbas nivå.... menar en död sådan.

HADE INTE HAN VARIT FULL/PÅVERKAD OCH SLAGIT ANDRA SAMT KÄMPAT EMOT OV SÅ HADE INTE HAN LEGAT PÅ MAGEN OCH DÖTT!!!!

Allt som hände och att han är död idag är pga utav Juha och hans beteende.
Citera
2023-05-21, 06:11
Medlem
Extinctionists avatar
Citat:
HADE INTE HAN VARIT FULL/PÅVERKAD OCH SLAGIT ANDRA SAMT KÄMPAT EMOT OV SÅ HADE INTE HAN LEGAT PÅ MAGEN OCH DÖTT!!!!

Allt som hände och att han är död idag är pga utav Juha och hans beteende.

Fast han gjorde ju inget motstånd när de hade honom på marken och ströp han. Juha dog på grund av sitt beteende kombinerat med att vakterna var dåliga på sitt jobb.

Om du en kväll skulle uppfattas som en bråkmakare för att du blir oprovocerat blev attackerad av en främling, skulle du då vara ok med att dessa två vakter stryper dig död?
Citera
2023-05-21, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extinctionist
Fast han gjorde ju inget motstånd när de hade honom på marken och ströp han. Juha dog på grund av sitt beteende kombinerat med att vakterna var dåliga på sitt jobb.

Om du en kväll skulle uppfattas som en bråkmakare för att du blir oprovocerat blev attackerad av en främling, skulle du då vara ok med att dessa två vakter stryper dig död?

Nej för 1000:e gången det skulle inte vara ok att någon ströp mig till döds!!! MEN hade jag inte druckit samt varit påverkad och slagit andra människor skulle vakterna inte strypa mig!

Jag skulle ha full förståelse ifall Juha var och handlade ägg en söndagsmorgon och 2 OV skulle attackera honom och strypa han till döds. Men nu var det inte så! UTAN Juha drog det det här på sig själv…
Citera
2023-05-21, 06:30
Medlem
Extinctionists avatar
Citat:
Nej för 1000:e gången det skulle inte vara ok att någon ströp mig till döds!!! MEN hade jag inte druckit samt varit påverkad och slagit andra människor skulle vakterna inte strypa mig!

Jag skulle ha full förståelse ifall Juha var och handlade ägg en söndagsmorgon och 2 OV skulle attackera honom och strypa han till döds. Men nu var det inte så! UTAN Juha drog det det här på sig själv…

Fast nu innehöll inte mitt exempel nånting om varken dricka eller att du skulle gjort något. Bara att du hade uppfattats som en bråkmakare.

Typ när du fredar dig själv från en attack.
Citera
2023-05-21, 07:53
Medlem
Citat:
Varför har du och några andra här i tråden likt efterblivna barn käftat emot att Juha själv inte drog på sig allt det här?!

Återigen hade inte han slagits och varit jävlig mot folk så hade inte idioter till OV behövt ingripa och således skulle fyllot kunna vara full nästa helg… Så ALLT detta som har hänt är pga Juha! Att han fick betala det med sitt liv kanske var för mycket men hade han inte gjort sitt så hade han levt idag.
Du är fan dum i huvudet.

Åtalet handlar om vad som händer EFTER ingripandet, inte om det varit befogat att ingripa eller inte. Bara för det varit befogat att ingripa innebär det inte att det varit befogat att göra något som riskerar hans liv, oavsett vad han har gjort innan.

"Att han fick betala det med sitt liv kanske var för mycket men..." Du forsätter lägga hela skulden på killen fast det är olagligt att göra som vakterna gjorde. Vad försöker du göra för primitiv poäng? Att vi inte behöver rättssamhälle? Att utredningen borde läggas ner för han får skylla sig själv? "Han drog det på sig själv" så därför behövs ingen utredning, inte vaktens ansvar/fel?
Senast redigerad av david-taxi 2023-05-21 kl. 07:55.
Citera
2023-05-21, 09:47
Medlem
Citat:

Du har varit här inne i tråden och framfört din tes i över flera månader nu. Tycker du inte den framgått ordentligt eller?

Du har rätt i att det inte hade blivit ett ingripande om Juha hade legat hemma i sin säng och sovit istället för att vara ute på stan och dricka sig kraftigt berusad och hamna i en snefylla.

Det finns mycket värre fall av dödligt våld, där man ger sig på oskyldiga barn eller andra som inte har någon chans att försvara sig, som inte har gjort något innan. Det finns också fall av dödligt våld där riktiga svin till mördare och vaneförbrytare som dragit det på sig själva, avrättas på öppen gata, och deras banemän döms till livstids fängelse om de åker fast.

Var försöker du komma? Även om Juha begått straffvärda gärningar förtar det inte att vakterna agerat helt uppåt väggarna tokigt och gjort sig förtjänta av långa, långa straff bakom lås och bom. Han hade kunnat straffas för sitt agerande själv, om vakterna inte hade valt att döda honom på perrongen innan utredningen hade startat. Du vet, det är så det fungerar i ett civiliserat samhälle. Man stryper inte ihjäl den misstänkte, även om han oprovocerat slagit en massa folk innan.
Citera
2023-05-21, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extinctionist
Fast nu innehöll inte mitt exempel nånting om varken dricka eller att du skulle gjort något. Bara att du hade uppfattats som en bråkmakare.

Typ när du fredar dig själv från en attack.

Han uppfattades inte UTAN han var en bråkmakare!! Hade OV inte ingripit hade ni suttit och kallat de för fega blatte kräk som lät den aggressiva finnen slå oskyldiga kvinnor. Har sett flertalet trådar där polis, väktare, OV är halvt passiva för att inte hamna i en liknande situation då har det varit varmt i tråden om vilka fega kräk de varit och skam för polisen etc!

Hade han skött sig och följt lagen som alla andra i landet samma kväll hade han fortfarande levt och vi skulle inte ha två OV som är åtalad för brott utan de hade gått hem efter arbetspasset och alla andra hade levt vidare inkl Juha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in