Citat:
Ursprungligen postat av
NegerArne
Lyssnade på krimpodd i detta ärende. Mamman tror att sonen var ett helgon trots att vänner och brottsoffer ger en motsatt bild. Mamman tror att sonen fått i sig droger av misstag eller blivit drogad av någon annan,vem skulle ha vinning i att droga Juha? Kanske någon bög som gillar björnar? Nä,har respekt för mammans sorg men när sorgen lagt sig så måste man inse att man inte känner alla sidor hos sitt barn.
Vilka vänner ger en motsatt bild?
Kan du länka till podden?
Men tack för all del att du uppmärksammade att det finns en podd. Efter en stunds sökande hittade jag Aftonbladet krim.
Helgonförklaring från hans mamma har gått på repeat i tråden.
In absurdum.
Hon är en sörjande mor som beskriver sin bild mitt i ett helvetes trauma och den son hon kände. Hon är snarare mycket reflekterande i intervjun IMO.
Juhas mamma är 74 år och ger sin bild om sin son - att han inte var som han framställts i media. Om det så vore eget drogintag är det inget hans mor vet om av rätt given anledning.
Hon funderar dock på om han kan ha fått i sig nåt på krogen. En rätt vanlig och helt befogad fundering om det sker nåt som hon absolut inte känner igen.
Hon berättar att han var ingenjör och jobbade i 22 år på tele2.
Han var omtyckt av arbetskamraterna och sina kompisar, han hade ganska många.
Han gifte sig 2010 men äktenskapet tog slut 2020.
De stod varann nära, han hälsade ofta på sin mamma. De sågs sista gången innan han gick på konsert till Kungsträdgården med en barndomskompis. Dagen efter skulle han gå på Gröna Lund med sin brorsdotter.
Samma dag hade han köpt en ny bil, sen åkte han hem till sin mor, hon hade bjudit honom på middag på eftermiddagen.
Hon blir väckt tidigt på söndag morgon, klockan 06.30 ringde dörrklockan och hon tänkte att kanske det är Juha?
Att han tappat nycklar eller nåt, men det var två poliser.
Hon fick en chock och ropade om det hänt något med Juha sen bryts hennes röst, hon orkar inte prata mer.
Hon berättar att hon tänkte att det hänt en olycka eller nåt liknande.
Hon får veta att det varit ett ingripande av ordningsvakter och att Juha är död.
Hon beskriver hur hon tar del av media, att vaktbolagets chef berättade att vakterna hade agerat korrekt att det var nån narkoman som de tagit.
"- Hur kan han säga så, bara några timmar efter händelsen?
Jag kunde inte göra någonting annat än gråta, jag tänkte att herre gud, vad kan det var för chef som säger... "
Hon berättar vidare om hur tidningar och sociala media skrev om att Juha "hade varit jätteaggressiv och slagit lite dit och hit, det kändes jättejobbigt eftersom jag vet att han är inte så."
"Vakterna har även senare i förhör beskrivit Juha som aggressiv, att han skrek och verkade påverkad. Utredningen har också visat att han hade lite alkohol och små mängder narkotika och ADHD medicin i blodet."
Hans mamma säger att hon inte känner till att Juha tog medicin mot ADHD, för henne känns det obegripligt att de här spåren finns och funderar kring om han fått i sig nåt i hans glas.
Hon ser det som omöjligt att han medvetet tagit narkotika.
Hon menar dock att det inte spelar nån roll om frågan inte får svar, hon säger "att ordningsvakter inte har nån rätt att strypa nån, vilket dom nu är åtalade för."
Hon har sett film och tycker de agerar för hårt, att de kunde försökt prata med människor men säger att det kanske beror på att de var så unga, att de har "jättekort utbildning" och kanske ingen "psykologisk utbildning alls" och om de var rädda på något vis - att de kanske tänkte att han hade några vapen i fickan men att Juha aldrig hade vapen.
Juhas mamma:
" Jag är inte levande. Dom har inte bara dödat min son, dom har dödat mig också. Jag lever men jag är inte samma människa som jag var innan dess.
Inte min familj heller. Vi alla lider. Juha hade bröder, tre som bor i Finland och en som bor här.
Men det är fruktansvärt för dom, för oss. Ingen människa borde behöva gå igenom ett sånt här helvete som vi har fått gå igenom.
Eftersom man försöker glömma bort, man vill ju leva som normalt men det går inte. "
Han är inte kvar, han kommer aldrig tillbaka."
"Nu var det de värsta dagarna som jag aldrig har haft det, eftersom det var hans födelsedag som vi alltid har firat tillsammans hela familjen och vi har haft tradition att jag fixar smörgåstårta och sen firar vi.
Nu var det inte så vi gjorde vi åkte tillsammans till kyrkogården och lämnade blommor. "
Ur Aftonbladet krim, Juha och ordningsvakterna.
https://poddtoppen.se/podcast/154338...tonbladet-krim