Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Ang olaga integritetsintrång.så så är det fel ordval av mig i all hast, det är straffbart via ny lag.
Om du bryter mot lagen eller inte beror på hur du fotar/filmar och hur påträngande/närgången du är samt hur du sedan hanterar bilden.
Man kan fortfarande filme/fota vid en olycka t ex.
Citat:
Det är ett intressant ämne i sig eftersom i dagsläget är mobiler viktig bevisning vid ev övervåld vid ingripande eller worst case med dödlig utgång.
Ja det kan vara viktig bevisning och därför så får man också filma/fota - men man får inte bli närgången, störa arbetet osv.
Citat:
Är det inte bättre att uppmuntra att vara mer på alerten - men givetvis utan att inte trycka in en kamera mitt i stridens hetta.
Det vore till och med dumt att riskera få en smäll eller riskera dödas av nån vakt...
I Twitter inlägget som jag kommenterade är det just det som sker-- han trycker upprepade gånger tillbaka kameran i i det som sker - istället för att backa som han blir tillsagd och filma från en bit bort.
Citat:
Den unga tjejen i USA använde zoom.
Det är ett bra verktyg i en sådan situation, zoom får dock inte användas hur som helst - du får inte zooma in i någons lägenhet t ex.
Citat:
Men som jag inledde med för jag ser inte att han upplevs påträngande.
Om du pratar om Juha och hans som filmar där så nej.
Twittersnutten jag talar om - jo, han är klart störande och i vägen.