Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-07-30, 22:49
  #1
Medlem
Hej

Jag tänkte ta körkortet, ja har tidigare försökt ta körkortet men har tyvärr inte haft tid.

Nu har jag ledigt 1 månad.

Ungefär hur många timmar behöver en normalbegåvad individ lägga ner inför teori delen?

tack.
Citera
2022-07-30, 22:58
  #2
Medlem
vemsfels avatar
Gissar 50 timmar. Kör 2 timmar om dagen. Pumpa körkortsappen of your choice. Kommer gå galant
Citera
2022-07-30, 23:05
  #3
Medlem
Personligen läste jag teoriboken en gång, detta gjorde jag över tre dagar. Tog en titt på häftet med alla vägmärken också, ca 20 min kanske. Klarade teorin med totalt två felaktiga svar.
Tror de flesta klarar teorin ifall de läser boken en gång och tänker med sunt förnuft när de svarar på frågorna. Du behöver nog inte stressa med appar eller andra övningar.
Citera
2022-07-30, 23:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Gissar 50 timmar. Kör 2 timmar om dagen. Pumpa körkortsappen of your choice. Kommer gå galant

okidoki ska göra det.

Kommer uppdatera här ifall jag klarar det.
Citera
2022-07-30, 23:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swefinans
Hej

Jag tänkte ta körkortet, ja har tidigare försökt ta körkortet men har tyvärr inte haft tid.

Nu har jag ledigt 1 månad.

Ungefär hur många timmar behöver en normalbegåvad individ lägga ner inför teori delen?

tack.

jag klaraade körkortet på moped på under 9 månader jag tror du kan göra det snabbt (nåt år) med bil om du är smart
Citera
2022-07-30, 23:49
  #6
Medlem
Frågan är väl om du vill lära dig eller bara klara provet? Om du ska lära dig svaret på alla frågor utantill eller om du vill kunna sätta dig in i situationen och förstå vad svaret är? Om det är det sist nämnda så går du på undervisningen på en körskola så lär du dig varför det blir som det blir. Då kommer du även klara körningen bättre sen då du förstår hur du ska göra hela tiden. Detta är verkligen en utbildning där det kommer löna sig i det långa livet att man vet hur man ska göra och vad som gäller. Även om man sen medvetet bryter mot vissa regler.

Som svar på din fråga så beror det på hur många lektioner man behöver för att få relevant kunskap. Fråga körskolan hur lång tid teoriutbildningen är en runda.

Det finns ju även intensivutbildning där man bor på internat. Där ingår även uppkörning. De är nog en vecka tror jag. Fast pris.
__________________
Senast redigerad av KamratBlue 2022-07-30 kl. 23:53.
Citera
2022-07-31, 01:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cluecit
Personligen läste jag teoriboken en gång, detta gjorde jag över tre dagar. Tog en titt på häftet med alla vägmärken också, ca 20 min kanske. Klarade teorin med totalt två felaktiga svar.
Tror de flesta klarar teorin ifall de läser boken en gång och tänker med sunt förnuft när de svarar på frågorna. Du behöver nog inte stressa med appar eller andra övningar.

Jag läste också teoriboken en gång, samt några teoriprov på datorn. Efter detta så gjorde jag provet hos Trafikverket utan problem.
Citera
2022-07-31, 01:20
  #8
Medlem
flashbackdasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swefinans
Hej

Jag tänkte ta körkortet, ja har tidigare försökt ta körkortet men har tyvärr inte haft tid.

Nu har jag ledigt 1 månad.

Ungefär hur många timmar behöver en normalbegåvad individ lägga ner inför teori delen?

tack.

Gå till en körskola där du kan öva på deras dator på liknande frågor som riktigt provet. Flervalsfrågor.

Kanske även går att hitta på nätet. Det här verkar vara ett sånt exempel.
https://korkortonline.se/teoritest/

Sitter man och köttar dessa frågor 8 timmar per dygn så klarar man det enkelt på en vecka.

Jag gick själv intensivkurs på körskola där jag bodde på en liten ort, körde ca 20 körlektioner under 2 veckor, gjorde halkkörning och de andra grejerna man måste göra. Efter 2 veckor från det att vi kom skulle vi köra upp och ta teoriprovet. Vi satt vid en dator och nötte teorifrågor den tid vi inte övningskörde. Fanns nog ett hundratal teorifrågor som man kunde köra igenom. Efter ca 1 vecka kunde vi typ alla frågor utantill och själva teoriprovet klarade alla som deltog som en piece of cake.

Enligt min mening ska man INTE sitta och läsa i en bok utan öva så likt provet som möjligt genom att nöta flervalsfrågor likt de man kommer ha på själva provet. Nöt tills du kan allt som flytande vatten.

Med disciplin grejar man det på en vecka!

Fördelen på att öva på flervalsfrågor som liknar/är identiska med de man ska klara på själva provet är att man även får en klar uppfattning om sin nivå. Klarar jag alla dessa frågor utan problem så klarar jag även provet. Tycker jag detta är svårt, då kommer även provet vara svårt. På så vis förstår man hur mycket man har kvar att öva.
__________________
Senast redigerad av flashbackdasen 2022-07-31 kl. 01:23.
Citera
2022-07-31, 13:31
  #9
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swefinans
Hej

Jag tänkte ta körkortet, ja har tidigare försökt ta körkortet men har tyvärr inte haft tid.

Nu har jag ledigt 1 månad.

Ungefär hur många timmar behöver en normalbegåvad individ lägga ner inför teori delen?

tack.

Från att jag fick böckerna gick det 2v tills jag hade skrivt teoriprovet.
En månad ska gå fint, lycka till 😀
Citera
2022-07-31, 13:34
  #10
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Läs boken 1-2 ggr och träna frågor. Många använder Abo Jihad, googla det och lycka till!
Citera
2022-08-01, 14:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swefinans
Hej

Jag tänkte ta körkortet, ja har tidigare försökt ta körkortet men har tyvärr inte haft tid.

Nu har jag ledigt 1 månad.

Ungefär hur många timmar behöver en normalbegåvad individ lägga ner inför teori delen?

tack.
De enda gångerna jag öppnade teoriboken var när jag var tvungen att överbevisa farsan att han hade fel.
Allt jag gjorde var att göra testproven på körskolan och sedan teorin på uppkörningen. Självklart nailade jag inte provet utan klarade det med ett nödrop. Det funkade bra med logiskt tänkande samt att jag övningskörde mycket och lärde mig där.
Citera
2022-08-01, 15:42
  #12
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
De enda gångerna jag öppnade teoriboken var när jag var tvungen att överbevisa farsan att han hade fel.
Allt jag gjorde var att göra testproven på körskolan och sedan teorin på uppkörningen. Självklart nailade jag inte provet utan klarade det med ett nödrop. Det funkade bra med logiskt tänkande samt att jag övningskörde mycket och lärde mig där.
Har alla bokstavskombinationerna.
På körkortet alltså.
Förhoppningsvis några färre IRL.
Teori i all ära, men det jag lärde mig av körläraren för C och D-behörigheten sitter i ännu.
Där fick vi lära oss att köra bil (o buss) i trafik. Plus en massa annat som att surra last, vägra idiotiska transporter, hantera kaosperson i bussen m.m.
Teori i all ära, men den absolut viktigaste kunskapen är att kunna läsa av omgivningen och tillämpa hastighetsanpassning.
Enklast lär man sig det mha en bra handledare/lärare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback