Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2022-09-21, 23:47
  #97
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Jo, men de som gjort det har knappast "köpt en simpel eka" och sen bara rott iväg utan har tränat och skaffat optimal utrustning under längre tid.
Det bevisar att saken inte är omöjlig vilket var vad som påstods.
Citera
2022-09-22, 22:23
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Tja!

Funderar på att köpa mig en simpel eka och ro över till Vasa, Finland från Umeå.

Tror ni man klarar det? Kommer man bli stoppad av kustbevakningen när man närmar sig finskt vatten eller är det bara att ro in?


Hur är det på öppet hav i Bottenviken? Kan det bli så kraftiga stormar att ekan skulle kunna vältas i värsta fall? Man vill ju inte hamna i vattnet på öppet hav liksom
Det är mycket möjligt. Så länge du är förberedd som bara den. Kustbevakningen kan möjligtvis stoppa för att prata med dig för att eventuellt checka att du inte smugglar något eller liknande. Men tror oddsen är låga för det. Mer information kan jag inte komma med. Känns som en rejäl utmaning du vill sätta dig in på. Kör på om du vill!
Citera
2023-01-06, 10:33
  #99
Medlem
De stoppar ju färjan mellan Vasa och Holmsund mellan varven på grund av att det stormar för mycket, så även en liten eka torde kunna drabbas av hård sjögång.
Citera
2023-01-06, 14:08
  #100
Medlem
För du har väl isbrytare? Annars fastnar du nog, och det blir särringdrag likt en strandad säl.
__________________
Senast redigerad av fonzen 2023-01-06 kl. 14:18.
Citera
2023-01-18, 18:10
  #101
Medlem
swentr.sites avatar
Skaffa en komradio så du kan kontakta sjöräddning på kanal 16 om något händer. Mobilen fungerar inte ute till havs. Nödraketer är nog också bra ha med.

https://butik.limmared.nu/sv/icom/57...s-och-dcs.html
__________________
Senast redigerad av swentr.site 2023-01-18 kl. 18:13.
Citera
2023-01-19, 01:44
  #102
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Lycka till säger jag bara! Jag lånade en utombordare med en 5-10 HK motor och åkte i viken ut mot havet. Sedan när jag närmade mig farleden så tyckte jag att det började bli lite väl läskigt och vände på båten. Ett problem bara, det var så strömt att motorn inte orkade tillbaka.
Citera
2023-01-19, 01:55
  #103
Medlem
Laggiores avatar
Jag och en vän körde trampbåt mellan två länder i medelhavet, tog några timmar och det var många läskiga fartyg, inga direkta vågor, så allt är möjligt.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback