Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-30, 22:44
Medlem
Luftgevars avatar
Tja!

Funderar på att köpa mig en simpel eka och ro över till Vasa, Finland från Umeå.

Tror ni man klarar det? Kommer man bli stoppad av kustbevakningen när man närmar sig finskt vatten eller är det bara att ro in?

Hur är det på öppet hav i Bottenviken? Kan det bli så kraftiga stormar att ekan skulle kunna vältas i värsta fall? Man vill ju inte hamna i vattnet på öppet hav liksom
Senast redigerad av Luftgevar 2022-07-30 kl. 22:49.
Citera
2022-07-30, 22:46
Medlem
Varför skulle den finska kustbevakningen stoppa dig?
Citera
2022-07-30, 22:48
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Tja!

Funderar på att köpa mig en simpel eka och ro över till Vasa, Finland från Umeå.

Tror ni man klarar det? Kommer man bli stoppad av kustbevakningen när man närmar sig finskt vatten eller är det bara att ro in?

Jag vill vara med. Jag förser oss med goda öldrycker.

Nej, men de stoppar inte dig. No harm done.
Citera
2022-07-30, 22:50
Medlem
Xinnehs avatar
Om du börjar ro från Holmsund över till Vasa så är det 103 km, hoppas du får bra väder :P
Citera
2022-07-30, 22:51
Medlem
Det låter som en utomordentligt usel idé. När du väl kommit en bit ut så finns det ingen skärgård som räddar dig om du tröttnar. Underskatta heller inte sjögången. Det är förhållandevis grunt och våghöjden kan förändras drastiskt vid väderomslag. Det är med andra ett självmordsuppdrag för en lekman.
Citera
Medlem
WJPs avatar
Citat:
Tja!

Hur är det på öppet hav i Bottenviken? Kan det bli så kraftiga stormar att ekan skulle kunna vältas i värsta fall? Man vill ju inte hamna i vattnet på öppet hav liksom
Varför skulle dom stoppa dig?

Kör hårt!
Citera
Medlem
Är det fint väder i Umeå när du startar är det bara att ro fort så klarar du dig undan stormar och tropiska orkaner!
Citera
2022-07-30, 23:02
Medlem
Trakessons avatar
Varför inte köpa en plastbåt med en liten utombordare istället? Du kommer att få ro en jävla massa timmar medans till och med en relativt liten motor tar dig över på ett par timmar. Får du hård sjögång kommer du inte att orka ro över om inte du är extremt vältränad.
Och ett hett tips är att osvsett hur du gör investera i en bra flytväst.
Citera
2022-07-30, 23:08
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Tja!

Ingen kommer stoppa dig. Finns ingen som stoppar dig om du kör bil till Finland eller åker färja så varför skulle de stoppa dig om du ror?

Ja, bör vara görbart. Men du bör nog ha med dig en motor i båten om det skiter sig. Gärna följebåt.
flytväst, radio etc.

Finns ju en kille som försökt sig på köra snöskoter (!) mellan Umeå och Vasa. Vet inte han lyckats än.
Gasar man bara nog mycket och man aldrig stannar (den flyter ju inte) så kan en snöskoter köra även på vatten.
Citera
2022-07-30, 23:11
Medlem
https://www.utsidan.se/forum/threads/ro-oever-bottenhavet.84830/

Här hittar du lite mer information 👍
Citera
2022-07-30, 23:17
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Tja!

Viktigast är att först starta en blogg om projektet o börja få följare så du kan bli sponsrad. Sen löser sig allt
Citera
2022-07-30, 23:20
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Att ro över till Finland från Umeå är givetvis fullt görbart förutsatt att man förbereder sig ordentligt samt har den fysik rodden kräver. Det är inte öppet hav hela sträckan utan som längst lite drygt 10sjömil och man behöver inte ro i full storm om man har lite koll på vädret även om det kan vara nyckfullt. Det finns ett flertal personer som simmat samma sträcka så varför skulle man inte kunna ro?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in